Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemfri bil

Startet av bull, fredag 24. oktober 2014, klokken 16:20

« forrige - neste »

Brede

Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. oktober 2014, klokken 15:39
Sitat fra: Brede på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:53
Nå ser det ikke ut til av får gamle bil nummer to klarer seg noe stort lenger enn til neste EU-kontroll og Model 3 ser ut til å drøye for lenge for oss..
Sitter nå å konfigurerer en fullstendig strippet S60D da vi ikke har sjans til å gå over 500k for ny bil, men du verden det sitter langt inne å kjøpe bil uten noe av tilleggsutstyret..  :-\

Under 500k er vel umulig på en S60D, du trenger vel vinterdekk? SC-tilgang og Type 2 kabel er vel også bortimot obligatorisk om man skal bruke den til noe som helst annet enn pendling og lokalkjøring, og da havner den på 527.400,-. Så om grensa var 500k ville jeg tatt S60 (uten D) med vinterdekk, SC og Type 2 (502.300,-).

Det blir i så fall tatt vinterhjulene fra "gamle-P85'n" og kjøpt nye på den i stedet.
Trenger ikke SC-tilgang heller, bilen kommer nok aldri til å havne i SC-land så lenge vi har den andre Teslaen til langkjøring.
Denne blir mere tiltenkt jobbkjøring og kjøring til og fra fritidsaktiviteter. Så at vi ble noe begrenset mtp. skiturer i fjor da vi ikke hadde 4wd, så firehjulstrekk må vi nesten ha på bil nummer to..  :-\

Øyvind.h

Skal være ganske ekstremt utgangspunkt for skituren om du må ha 4wd for å komme dit? Jeg har i hvert fall vært noen turer på fjellet, og med rwd kjørte jeg ifra en vanlig ny fwd volvo oppover bakken. Dvs min bil satt bedre i svinger og akselererte bedre oppover bakkene (dette var snø- og isdekte veier opp til Ringebu med Nokian R2 piggfri).

Men for all del - jeg vet jo ikke hvor du starter skiturene dine, og det er ingen tvil om at 4wd kan løfte bilen fra å være god på vinteren til å være eksepsjonell.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. oktober 2014, klokken 15:55
Skal være ganske ekstremt utgangspunkt for skituren om du må ha 4wd for å komme dit? Jeg har i hvert fall vært noen turer på fjellet, og med rwd kjørte jeg ifra en vanlig ny fwd volvo oppover bakken. Dvs min bil satt bedre i svinger og akselererte bedre oppover bakkene (dette var snø- og isdekte veier opp til Ringebu med Nokian R2 piggfri).

Men for all del - jeg vet jo ikke hvor du starter skiturene dine, og det er ingen tvil om at 4wd kan løfte bilen fra å være god på vinteren til å være eksepsjonell.

Joda, bilen er grei på vinterføre med bakhjulstrekk også. Men når en skal dra seg oppover skogsveiene så gjelder det å være sikker på at en ikke blir sittende fast og da blir det plutselig veldig stor forskjell på bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Bilen er jo ikke akkurat lagd for at den skal sette seg fast, finnes jo ikke engang slepekrok bak..
Det som en kanskje burde hatt som tillegg om en skal ut i litt "røfft" vinterterreng er vel luftfjærer, men da ryker jo budsjettet igjen.  :P

Cowboystrekk

Reel rekkevidde for min del med S60 er 30-40 mil på langtur, aldri vært under det selv med helt elendige vinterforhold. Ting som dekk og lufttrykk er ting som utgjør flere mi, bytte nettopp fra stock til R2 (5 psi mer i de enn stock) og forbruket droppa umiddelbart med 10%, noe som er 3-4 mil...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA