Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sykkelstativ til Zoe

Startet av QM1, lørdag 03. januar 2015, klokken 18:55

« forrige - neste »

QM1

Jeg får E-golfen(uten VP) på fredag og mandag planlegger jeg en tur fra Hamar til Drammen med det nye vidunderet. Har kartlagt rute mtp hurtiglading underveis og bare jeg kommer meg til Gardermoen(90km) er jeg sikret videre, plenty av ladepunkter gjennom Oslo. Det jeg lurte på om jeg kunne få noen innspill på er hvilken hastighet dere som har mer erfaring med bilen ville valg på strekningen Hamar – Gardermoen, i praksis er det mulig å kjøre 100km/t nesten hele strekket, men forstår det slik at man taper mye rekkevidde til luftmotstand ved høy hastighet. Det viktigste er jo å komme frem de 90 km til hurtigladeren. Det er en mulighet for Type 2 lading på Minnesund, men dette blir jo 16A og vil ta for mye tid, dette blir nødløsning om jeg ser at jeg ikke når frem.
Har lest mye på forumet, og jeg er innforstått med at veldig mange faktorer påvirker rekkevidden: utetemperatur, innetemperatur, kjøremode, hastighet, passasjerer og bagasje, min kjørestil, høydeprofil på ruten etc. Dette har jo blitt diskutert bra i andre tråder, og man vil vel aldri kunne garantere noe som helst.

Derfor litt mer konkret: Hvilken hastighet og kjøremode anbefaler du på motorvei for å kunne forvente 90km kjørelengde? Og kom gjerne med eksempler om dere har erfaring med liknende «scenario».
e-Golf 2015 uten VP, 11.000km 31.08.15, fornøyd så langt.

poskare

Har kjørt Tønsberg-Drammen i 100-110 i +2. Det er 6 mil, og har da 5 mil i rest når jeg parkerer.

hpe

Jeg har kjørt denne strekningen endel ganger nå. Har ligget i ca. 90 km/t, gjerne bak lastebiler. Hastigheten har naturlig nok vært lavere ved Minnesund pga. veiarbeid. Når jeg har kommet frem til McD Gardermoen har jeg hatt ca. 2-3 mil igjen på batteriet.

Råde

#3
Det er postet mange grafer om dette. Felles er vel at når du kjører under 70km/t er det ett fett om du kjører eGolf eller en brødrister. Her en graf som illustrerer for i3 som er ganske sammenlignbar.

Edit: Glemte å sette på kilde http://bmwi3owner.com/2014/03/range-for-speed/
e-Golf | X75D

Ohm

Faktisk lurt å bruke ACC, for da holder du faktisk farten. Anbefaler 90 km maks. Varme på eco, så går det helt fint.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA