Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannfylling på nicad batterier

Startet av Lynet, onsdag 18. februar 2009, klokken 23:38

« forrige - neste »

Lynet

Vurderer å bygge meg et "aggregat" ved hjelp av en 2kW 230V AC motor og en 12V dynamo på ca 80A for å greie hurtiglading av 2 seriekoplete blokker til Think.
Må sannsynligvis kople ut spenningsregulatoren da den stopper på ca 14,4V (kan tyne den til 15,2V).

Dette blir en utrolig billig løsning sammenlignet med en lader som kan levere 80A  :)

Men er det noen på forumet som vet hvilken spenning man må stoppe på ved lading på 80A, eller kan man bruke 1 time x 80A = 80Ah (80%) fra tomt batteri?  Noen ladekurver hadde vært kjekt  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bosonic

Obs Obs, ikke prøv å kjøre uten spenningsregulator, da kan du oppleve ting du helst ville vært foruten. :o

En spenningsregulator med justeringsmuligheter kan du lage av en håndfull komponenter.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Hvis du har motoren og dynamoen, -ja.
Vekselstrømsdynamoer for biler har en meget dårlig virkningsgrad, gjerne 40-50 %. Det er ikke sikkert at du kan belaste dynamoen med 80A uten å overbelaste motoren på 2 kw. Vekselstrømdynamoen bør løpe med ca 3000 o/min for at kjøleviften skal fungere.
Spenningen bør settes til ca 15,5 volt, 1,55 volt pr celle, over det skal det helst ikke lades fort.
Think stopper regenerering ved 150 volt, eller 1,58 volt pr celle.
Spenningsregulatoren kan lures ved å sette en diode eller to i regulatorkretsen, slik at regulatoren ikke føler full spenning.

Men, hvorfor ikke kjøpe en lader på Biltema, eller enda bedre nå i disse konkurstider, en brukt verkstedlader på en konkursbutikk, på finn.no eller lignende. Det blir billigst.

Hva skal batteriene brukes til? Ved en slik lading bør de ha kjølesystem eller kjølevifte
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Poenget er å få til hurtiglading på stor strøm. Skal prøve å rekondisjonere noen pent brukte 2001-blokker.

Mange 10 tusener for en lader som greier så høy strøm har jeg ikke tenkt å bruke. En 2kW elmotor har jeg, det samme med dynamo.

Blir effekten på motoren for lav er jo muligheten for å lade bare en blokk i gangen der :)

Når det gjelder regulator så skal det faktisk ikke være nødvendig å ha det hvis blokken er bra. Men jeg vil nok bygge meg en innretning som stopper elmotoren når spenningen passerer ca 15,5V.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: Lynet på mandag 02. februar 2009, klokken 19:51
Men er det noen på forumet som vet hvilken spenning man må stoppe på ved lading på 80A, eller kan man bruke 1 time x 80A = 80Ah (80%) fra tomt batteri?  Noen ladekurver hadde vært kjekt  :)
Saft manualer ligger her:
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf

Ser ikke noen ladekurver, men det er ganske mange data som må tolkes/oversettes til klare tall.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: Lynet på mandag 02. februar 2009, klokken 22:33
Poenget er å få til hurtiglading på stor strøm. Skal prøve å rekondisjonere noen pent brukte 2001-blokker.

Dersom hensikten er recondisjonering trenger du ikke stor strøm. Recondisjonering gjøres med C20 strøm ned til 0,4 V/ Celle. Gjerne ved gjentatt cycling i nedre område av batterikapasiteten.

Høy ladestrøm bør kun benyttes på gode blokker for å høyne effekten på disse. Høy ladestrøm medfører opptil 200 mv høyere spenning vad last, og derfor høyere effekt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Hvis det er snakk om sjokklading vil motoren greie jobben, husk at en elmotor har 3-4 ganger så stor makseffekt som merkeeffekt. Avbryt eller reduser strømmen når motoren begynner å bli varm.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. februar 2009, klokken 11:50
Høy ladestrøm medfører opptil 200 mv høyere spenning vad last
Er det 200mV (0,2V) pr celle, pr blokk eller på hele batteriet? (Skjønner jo at det ikke kan være pr celle, da.)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Beklager uklarheten. Det er pr. blokk, altså pr. 5 celler
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA