Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lite plass mellom hjulbuer og dekk - uheldig på vinter/dårlig sledeføre?

Startet av rakriste, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:56

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: Pompel på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:17
Jeg synes i alle fall det er nok endringer når man ser på bildene fra eventen

Kan se ut til at frunken kuttes ut på D-modellene?

Hyperstress

Hvorfor det? Kan se ut som "boksen" i frunken kan måtte vike, men ellers så skulle en tro at resten av frunken kommer til å være tilnærmet som før(?). Bilder anyone?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sponzo

Se fra ca. 2:12 i videoen - her hevdes det at retrofit av awd blir en mulighet i løpet av 2015



Dette er ikke info direkte fra Tesla men Betty Liu fra Bloomberg er vanligvis godt informert og har hatt mange interviews med Elon før.

Krysser fingre.....

Brede

Nå har jeg brukt en times tid på å samle bilder av det som eksisterer av D og sammenligne med bilder "gamle" Model S.

Først og fremst så ser det ikke ut til at fremre motor tar så mye plass, som nevnt lenger opp her så ser det ut til at frunken kun mister "boksen" inn mot kupè.

Når det gjelder ettermontering så kan det se ut for at det blir en omfattende jobb.Litt usikker på hvordan det vil påvirke konstruksjonen bare ved å se på bilder, men det ser jo ikke umulig ut.
Så vidt jeg kan se så er det ingen kritiske komponenter på de gamle bilene som står i veien for å montere motoren der, litt chassistilpassninger må likevel til.

Alt av komponenter ifbm. styring ser faktisk ut til å være uberørt, inkudert servopumpe.

Stabilisatorstag er redesignet med ny utforming og nye festepunkter.

Motorfester kommer veldig langt inn mot kupè, vil tro  at mye må demonteres for å komme til her.

Faste konstruksjoner vil måtte modifiseres for å gjøre plass til akslinger, her må det enten skjæres hull eller deler av chassis/bjelker byttes ut. Skjæring i kollisjonstestede konstruksjoner utgår vel, så da må en eventuelt bytte ut de langsgående bjelkene som nok er sveiset fast (?). Disse er på D av en annen type ser det ut for.
Litt vanskelig å se hvordan dette er konstruert, kan være en mulighet for at denne bjelken ligger bak et deksel som er popnaglet/limt fast, da er det håp om at det kan være nok med modifiserte deksler med utsparinger.

Ellers så ser det ut til at de har gjort svært lite forandringer i konstruksjon.

Konkulsjonen er da vel at en ettermontering kan bli svært omfattende (mest på grunn av konflikt mellom aksler og langsgående bjelker) ELLER fullt overkommelig med utskifting av noen deler.  ::)

Lokführer

Og det mest problematiske, å få det godkjent av det norske biltilsynet.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Brede

Sitat fra: Lokführer på lørdag 11. oktober 2014, klokken 06:35
Og det mest problematiske, å få det godkjent av det norske biltilsynet.

Det tenkte jeg ikke på engang, det vil si at det blir bortimot umulig!  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA