Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hamar får nå sine 4 første ladestasjoner

Startet av RunarBT, onsdag 11. februar 2009, klokken 10:12

« forrige - neste »

Radiobil1

2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Thomas Parsli

Følgende godbiter er verd å ta med seg fra både denne saken og http://www.dagbladet.no/2011/12/05/tema/bil/arets_bil/19297554/:


  • "Det hjelper ikke at bensinmotoren i drivlinjen bare lader generatoren, og ikke har direkte forbindelse med hjulene."
  • "Det hjelper heller ikke at Ampera for gjennomsnittsbilisten i Norge kan brukes uten at bensinmotoren er i aksjon."
  • "- Vi må få slutt på den konkurransevridende forskjellsbehandlingen på rene elbiler og lavutslippsbiler, mener Helene Formo."
  • "Juryen mener vinneren tilføyer markedet noe helt nytt."
  • "Samtidig slipper du angsten for å gå tom for strøm, og Ampera er dertil utrolig komfortabel, kvikk, ser kul ut og har brukbart med plass."

Om Leaf:

  • "Men så har den elbilenes velkjente akilleshæl, og dermed når den ikke pallen. "
  • "«En sitter ofte med hjertet i halsen og er redd for å gå tom, selv om bilen i seg selv er veldig god», mente juryformann Andreas Handeland, som har forsøkt å leve med Leaf i en testperiode."

Litt overrasket over "optimismen" til Einar Håndlykken, lite overrasket over resten av gjengen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

daggad

Jeg synes den ser fin ut Amperaen, men høy pris og bare 4 seter gjorde den uaktuell for min del.
Det siste er at jeg slett ikke stoler på at Opel/Chervrolet kvaliteten over litt tid..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RoadRunner

#48
Sitat fra: PerBear på lørdag 06. november 2010, klokken 21:05
Volt/Ampera har blitt markedsført som elbil med range extender (dvs. plug-in serie-hybrid) MEN DET ER DEN IKKE.
Det er rett og slett en kopi av en "vanlig" Plug-in Prius - og her er bevisene:

Takk for grundig og saklig informasjon!
Fin argumentasjon å ha i lomma når diskusjonene dukker opp i lunchen  ;D.

En prat med SAXO avslørte at han brukte ca 2kWh/mil på sin Nissan Leaf.
Har jeg rett i følgende estimater:
 En ordinær disel/bensin-bil bruker ca 0.7l/mil, altså omtrent 0.7 * 10kWh = 7 kWh/mil?
 Hvis man snakker om 10 mil for en (av dagens) plug-in-serie-hybrid, er man da på 0,16 l/mil = 1,6 kWh/mil + el-motor-forbruket (ca 2 kWh/mil) = 3,6 kWh ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Griffel

Sitat fra: RoadRunner på mandag 02. januar 2012, klokken 16:41

En prat med SAXO avslørte at han brukte ca 2kWh/mil på sin Nissan Leaf.
Har jeg rett i følgende estimater:
 En ordinær disel/bensin-bil bruker ca 0.7l/mil, altså omtrent 0.7 * 10kWh = 7 kWh/mil?
 Hvis man snakker om 10 mil for en (av dagens) plug-in-serie-hybrid, er man da på 0,16 l/mil = 1,6 kWh/mil + el-motor-forbruket (ca 2 kWh/mil) = 3,6 kWh ?

Tja, helt hvordan Opel kombinerer dette er litt usikkert, men:
Opel Ampera har en 16 kWh batteripakke og oppgir 40-80 km distanse på denne.
I kombinert drift oppgis 1,2 l på 100 km.

16 kWh strøm + 12 kWh bensin = 28 kWh på 100 km, eller 2,8 kWh/mil i gjennomsnitt.

Dette kan for eksempel være
7 mil på strøm fra nettet 2,3 kWh mil og 3 mil på strøm fra generator, 0,4l/mil omtrent 4kWh/mil etter at generator pakken har overtatt.

eller
8 mil på strøm fra nettet 2 kWh mil og 2 mil på strøm fra generator, 0,6l/mil omtrent 6kWh/mil etter at generator pakken har overtatt.

eller
6 mil på strøm fra nettet 2,5 kWh mil og 4 mil på strøm fra generator, 0,3l/mil omtrent 3kWh/mil etter at generator pakken har overtatt.

Som vanlig er nok forbrukstallene som oppgis optemistiske.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jonny

Såg nettopp Opel Ampera vil bli priset som en ny Leaf. Vet ikke om dette er med eller utan avgifter.
Kjører Rød Nissan Leaf.

edyrli

Noen som vet om Ampera har kommet inn i noen butikker? Har lest litt her og der at Januar 2012 har blitt sakt.
evt, noen som vet når?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

edyrli

Fikk svar fra Svein Kvia (Opel Sandnes). De anslår foreløpig 3 uken i mars.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Elmo

Aftenpostens morgennujmmer skriver idag at GMs fabrikk i Michigan stopper all produksjon av GM Volt inntil videre :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på onsdag 07. mars 2012, klokken 10:12
Aftenpostens morgennujmmer skriver idag at GMs fabrikk i Michigan stopper all produksjon av GM Volt inntil videre :(

Kan sammenhengen være prestasjonsangst? http://www.smp.no/forbruker/bilogtrafikk/article435102.ece
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Det er vel heller det vanlige problemet til Detroit -de produserer biler kundene ikke ønsker...

Salget av Volt har ikke vært som forventet og GM stopper produksjonen i en periode for å spare penger (permiteringer).
Det rapporteres om store lagre hos forhandlere, så hvis ikke bensinprisen stiger drastisk kan dette være første spiker i kista for Volt.

Hvis GM ikke hadde skrapet EV1, eller produsert EV2 istedenfor Volt tror jeg landskapet hadde sett anderledes ut.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

javvel

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. mars 2012, klokken 11:36

Hvis GM ikke hadde skrapet EV1, eller produsert EV2 istedenfor Volt tror jeg landskapet hadde sett anderledes ut.

Thomas

Jupp, de fikk seg en kraftig skrape her ja. Så akkurat denne på youtube:


En annen ting, kan man lade disse pluggin hybridene på offentlige ladestasjoner, eller er disse kun for rene el-biler???  :-\
2013 Nissan Leaf

Hans Håvard Kvisle

St.Hanshaugen

Phuc

#58
Ble møtt med dette synet når jeg parkerte i Saga P-Hus i formiddag.
Så ut som om det var i forbindelse med Oslo Jazzfestival at bilene skulle stilles ut.

Ikke akkurat kompakte biler de her... hvor bred er en Nissan Leaf? Ser ut som om de her er enda bredere?
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Alfano

KIA Soul EV Black and Red Exclusive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA