Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for feilparkerte biler...

Startet av NegativeElectrode, onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

Rio

Personlig liker jeg ikke avgifter, fordi de er ikke progressive. De fattige betaler prosentvis mer av inntekten sin, og slik mener jeg det ikke bør være. Samme med parkeringsbøter og mye annet - de burde vært progressive.

Men igjen, dette er politikk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#76
Svaret er ikke helt så enkelt. Ja, de er flere i Sverige enn i Norge, men for å sammenligne direkte må man se på inntekter og utgifter til begge land. Det som er sikkert er at man betaler langt mer i bilavgifter enn det sverige gjør pr bileier, og bare en liten del går til bilformål. Fant denne grafen fra 2006. Den viser at vi betaler 34 milliarder mer i avgifter på bil enn det staten bruker, og likevel ropes det høyt om elbilene....

Jeg leste også utdrag av en rapport fra 2012 på opplysningsrådet for veitrafikk som sier at Norge regner veiprosjekter som ulønnsom fordi de utelater viktige variabler i regnestykket.
Sitat
Cambridge Systematics har på oppdrag fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) sammenlignet den norske, amerikanske og britiske metoden for å beregne lønnsomhet i veiinvesteringer, og konkluderer med at fordi Norge mangler en rekke viktige fordeler i sine beregninger blir veibygging ulønnsomt. Vilrid Femoen i Opplysningsrådet for Veitrafikken mener konklusjonene i rapporten presser frem en debatt om lønnsomhetskalkulering av veiinvesteringer.

- Nesten alle prosjekter blir i dag feilaktig dømt som samfunnsøkonomisk ulønnsomme. Konsekvensen er dårlige veier og flere bomprosjekter, sier Femoen.

Regjeringen har nedsatt en ekspertgruppe som skal se på behovet for å endre beregningsmodellene slik at en større del av den langsiktige mernytten av investeringer fanges opp. Ekspertgruppen vil legge frem sine anbefalinger den 1. oktober i en NOU som skal overleveres Finansminister Sigbjørn Johnsen.

- De fleste i fagmiljøet er enige om at en rekke faktorer mangler i de samfunnsøkonomiske beregningene som ligger til grunn for veibygging i Norge. Nå er tiden inne for å beregne den reelle og langsiktige nytten av bedre veier, regional utvikling inkludert, sier Femoen.

Cambridge Systematics anbefaler blant annet å inkludere den positive effekten som økt fremkommelighet har for folk når det gjelder å komme frem i tide.

- Noen eksperter hevder også at bedre levekår og økt livskvalitet kan tas med i beregningene når samfunnsøkonomisk nytte av et bedre veinett skal beregnes. Dette handler om effekten på bosetting, levekår, arbeidsmønster, boligmarkedet og næringsutvikling, sier hun. - See more at: http://www.ofv.no/artikler-2012/nytenkning-gjor-veibygging-lonnsomt-article192-222.html#sthash.uvDsvVhL.dpuf
Fremtiden er elektrisk.

arnejorg1

Sitat fra: Mippen på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:14
Når man kjøper en ny fossilbil for eksempel betaler man både for vekten, effekten, utslippet og for kjøretøyklasse. Hadde det ikke holdt med utslipp? Hvorfor skal omregistrering være så himla høyt? Når man betaler alle de avgiftene for bil også må man på toppen betale for bompenger så føles hele systemet helt på jorde ut.

Enig, dette blir helt feil. Staten ønsker jo og få ned utslippene, da må man fokusere på utslipp.

Man må altså i dag betale høyere vektavgift på på en bil som slipper ut bare halvparten så mye co2 enn en bil som veier bare halvparten så mye men slipper ut det dobbelte.

Ta nå høyere avgift for utslipp og slutt og fokuser på vekten. Vektavgift og andre avgifter vil om noen år også ramme oss elbilister.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Amoss

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 00:56
Man må altså i dag betale høyere vektavgift på på en bil som slipper ut bare halvparten så mye co2 enn en bil som veier bare halvparten så mye men slipper ut det dobbelte.

Var det ikke så at vekten for batterier til eldrift er unntatt vektavgiften?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

#79
De får et fradrag på 10% for vanlige hybridbiler og 15% for plugin hybrider. Hadde det blitt avgifter på vekt for elbiler hadde for eksempel TMS kommet svært dårlig ut selv om det er en 0-utslipp bil. Med dagens teknologi er det ikke lett å bygge et batteri som gir maks rekkevidde og minimalt med vekt. Hvis det blir innført vekt avgift på elbiler vil det i praksis ødelegge for de største elbilene som har en fornuftig rekkevidde.

Vektavgiften er ufornuftig og bør fjernes. Man bør i stedet fokusere mer på utslipp og hvis det kommer en nybilavgift på elbiler bør de bruke noe annet enn vekt da det ødelegger for biler med lang rekkevidde.

Det er mye enklere å håndheve en avgift med få variabler. 
Fremtiden er elektrisk.

arnejorg1

Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:53
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 00:56
Man må altså i dag betale høyere vektavgift på på en bil som slipper ut bare halvparten så mye co2 enn en bil som veier bare halvparten så mye men slipper ut det dobbelte.

Var det ikke så at vekten for batterier til eldrift er unntatt vektavgiften?

Pr. i dag er det jo ingen avgifter på elbil. Mulig det er moms på nye batterier? Men ellers er det ikke vektavgift på elbil i dag, men hvem vet. Det kan godt komme. Avgifter på elbil kan bli innført både av en rød og en blå regjering, så vi skal nok ikke føle oss for trygge.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Amoss

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:04
Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:53
Var det ikke så at vekten for batterier til eldrift er unntatt vektavgiften?

Pr. i dag er det jo ingen avgifter på elbil. Mulig det er moms på nye batterier? Men ellers er det ikke vektavgift på elbil i dag, men hvem vet. Det kan godt komme. Avgifter på elbil kan bli innført både av en rød og en blå regjering, så vi skal nok ikke føle oss for trygge.

Siden rene elbiler er helt fritatt for avgifter så har det ingen betydning for disse, men mente at dette gjalt generelt og derved også hybrider. Men som Mippen korrigerte meg så har de istedet (antagelig som en administrativ forenkling) bare ett fratrekk på 10% av vekten for å oppveie for vekt av drifts-batteriet.  Dette mener jeg blir helt feil, da det premierer hybrider med minst batteri, men straffer de med størst. Omvendt av hva de burde hatt vært.

Antar at den dagen man innfører avgifter på elbiler (dersom man fortsatt har en vektavgift da) vil trekke fra denne vekten i avgiftsberegningen. Håper de da har en bedre måte å regne det på enn bare å trekke fra X% :p (om ikke X er så høyt at det virkelig monner...)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

#82
Den enkleste og samtidig mest rettferdige måten å skattlegge KJØP av biler på,
er moms som eneste avgift. Eventuelt med en egen (om ønskelig progressiv) bilsats.

Den enkleste og samtidig mest rettferdige måten å skattlegge BRUK av fossilbiler på,
er gjennom pumpeprisen. Da betaler hver og en i forhold til vilken bil han kjører,
hvor, hvorledes og hvor mye han kjører.

Det samme gjelder elbiler når antallet er blitt stort nok til å gjøre det ønskelig/nødvendig å "ta betaling" for veibruken.
Den enkleste måten i praksis er antakelig en i bilen forseglet kwh måler
som viser elmengden som tilføres batteriet ved lading.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:04
Avgifter på elbil kan bli innført både av en rød og en blå regjering, så vi skal nok ikke føle oss for trygge.
Uansett farge på regjeringen er det kun et spørsmål om antallet elbiler relatert til totalantallet biler før avgiftene kommer.

Minner om at byråkratmafiaen i finansdeptet har fått Sutre Siv til å stille ledende spørsmål til EØS om lovligheten av momsfritaket.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 18:49
Den enkleste og samtidig mest rettferdige måten å skattlegge KJØP av biler på,
er moms som eneste avgift. Eventuelt med en egen (om ønskelig progressiv) bilsats.

Den enkleste og samtidig mest rettferdige måten å skattlegge BRUK av fossilbiler på,
er gjennom pumpeprisen. Da betaler hver og en i forhold til vilken bil han kjører,
hvor, hvorledes og hvor mye han kjører.

Jeg hadde også samme mening inntil jeg var på et foredrag hos TØI.

Drivstoffprisen har dessverre liten betydning. Innkjøpsprisen er derimot avgjørende.

I forhold til mva. så er dette noe som man bør vente med i det lengste. Innføring av engangsavgift bør skje først.

TØIs vurderinger er gjort etter omfattende studier i det såkalte Tempo-programmet hvor ulike tiltak rundt persontransport er vurdert.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mippen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 19:56
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 18:49
Den enkleste og samtidig mest rettferdige måten å skattlegge KJØP av biler på,
er moms som eneste avgift. Eventuelt med en egen (om ønskelig progressiv) bilsats.

Den enkleste og samtidig mest rettferdige måten å skattlegge BRUK av fossilbiler på,
er gjennom pumpeprisen. Da betaler hver og en i forhold til vilken bil han kjører,
hvor, hvorledes og hvor mye han kjører.

Jeg hadde også samme mening inntil jeg var på et foredrag hos TØI.

Drivstoffprisen har dessverre liten betydning. Innkjøpsprisen er derimot avgjørende.

I forhold til mva. så er dette noe som man bør vente med i det lengste. Innføring av engangsavgift bør skje først.

TØIs vurderinger er gjort etter omfattende studier i det såkalte Tempo-programmet hvor ulike tiltak rundt persontransport er vurdert.


Kan du utdype?
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Drivstoff må langt over 30,-/l før den påvirker kjøremønsteret, det er åpenbart vanskeligere å summere drivstoffutgifter enn å se på prislappen på bilen.

Det er også slik at verditap og kapitalutgifter overgår drivstoffutgifter med en faktor på over 10 så selv de som kan regne lar seg ikke skremme :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

eisa01

Hvis man senker kjøpsavgiftene vil jo drivstoffkostnadene ta en større del, kapital og verditap blir mindre?

Syns det mest fornuftige er å la kjøpsavgiftene død med elbilen og bare ha moms. Så kan man heller innføre veiprising på en eller annen fornuftig måte

arnejorg1

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 19:08
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:04
Avgifter på elbil kan bli innført både av en rød og en blå regjering, så vi skal nok ikke føle oss for trygge.
Uansett farge på regjeringen er det kun et spørsmål om antallet elbiler relatert til totalantallet biler før avgiftene kommer.

Minner om at byråkratmafiaen i finansdeptet har fått Sutre Siv til å stille ledende spørsmål til EØS om lovligheten av momsfritaket.

FRP og Siv er ikke noen større trussel for elbiler enn AP.
Vi har en regjering som består av to partier, hvor Høyre er størst. Det er ikke til og legge under en stol Frp ikke er spesielt villige til og satse på miljø, men Høyre ser mer viktigheten i dette. For og samarbeide i regjering er FRP tvunget til og samarbeide om miljøtiltak. For og få flertall på stortinget må de også ha med seg Venstre som er ett miljøparti. Frp vil ikke klare og fjerne elbilene før de har 50% oppslutning. De har heller ikke noe mål om og fjerne dem, men er nok uenig i en del av avgiftsfritakene.. Arbeiderpartiet derimot er og blir ett avgiftsparti.

"sutre Siv" Hun er jo politiker og da og da må man jo kunne ha sine meninger. Kunne skrevet mer om Frp politikk som er bra, men det er ikke det denne tråden handler om.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Mippen

Det er ikke bare å fjerne avgifter og bare ha moms. Problemet er at prisene på bilene som alt er solgt vil forandres kraftig, noe som kan få store negative konsekvenser for mange. Elbiler er i utgangspunktet dyrere enn vanlige fossilbiler, så hvis begge betaler like mye i moms blir det billigere å kjøpe en fossilbil. Mva er også en fast avgift. Det blir derfor litt feil å rote med den. Da er det bedre å ha mva pluss en progressiv miljøavgift på nybil. En som bare går på utslipp. Omleggingen må skje gradvis slik at markedet får tid til å tilpasse seg. Hvis/når der kommer avgifter på elbil må man tenke litt nytt. Mva eller delvis mva er vel kanskje det mest naturlige å innføre.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA