Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteripakke som går mot slutten?

Startet av elektrolux, tirsdag 17. februar 2009, klokken 16:53

« forrige - neste »

elektrolux

Denne er fra 2001 og har skrukobling på uttaket.

Dersom en studerer første bilde vil en se et rele og et par effektmotstander nede i venstre hjørne.

Dette er softstartkretsen. Strømmen inn går via disse motstandene i oppstartsøyeblikket, for så å føres gjennom rele'et.

Dersom rele'et svikter, kan strømmen gå kontinuerlig gjennom disse motstandene og vil brenne disse, og omliggende deler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

Interessant. De to grønne motstandene (med mer) var brent i min. Men det var fullt av kondens, kanskje vannet hadde ødelagt reléet, da.

Det ble nevnt at lav spenning til laderen pga for lang og tynn ledning kan ødelegge. Jeg lurer på hva man bør holde seg innenfor. Noe spenningsfall vil det jo være, hvis den greier seg med 220V må jeg bare kjøpe dyr 2,5 mm2 ledning, men skal den ha 230V er det vanskelig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

El rayo

#2
Sitat fra: eledille på søndag 01. februar 2009, klokken 21:23
Det ble nevnt at lav spenning til laderen pga for lang og tynn ledning kan ødelegge. Jeg lurer på hva man bør holde seg innenfor. Noe spenningsfall vil det jo være, hvis den greier seg med 220V
Jeg har 220V i kontakten i garasjen ved lading (målt med upålitelig energimeter fra Gubbdagis) og har ikke knekt noen lader enda.

Edit: nå er det -8 grader her og mange fyrer med strøm. Nettspenningen er nede i 225V i kontakten i garasjen ubelastet, 117V ved lading med 10A.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA