Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteripakke som går mot slutten?

Startet av eledille, lørdag 14. februar 2009, klokken 01:51

« forrige - neste »

eledille

Vi har nylig fått ødelagt en lader pga vanninntrengning.

Advarsel: Ladere er i ferd med å bli en meget  begrenset ressurs. Trond på Automotive Services har problemer med å få dem reparert for øyeblikket, men sa at han skulle få det til på et eller annet vis. Men dette koster det samme som ny lader. Vi kjøpte den siste nye laderen Automotive Services hadde.

Den som kortsluttet hadde jeg forsøkt å tette ved å lime på lokket med Tec-7. Lokket hadde holdt tett, men trolig pga undertrykket som oppstår i laderen når den kjøler seg ned etter lading ble det sugd vann og veisalt inn gjennom kabelgjennomføringene.

Den jeg nettopp har kjøpt har jeg tenkt å holde tørr. Planen er å lime på lokket med Tec-7 eller tilsvarende, tette kabelgjennomføringene så godt det lar seg gjøre og trykkavlaste boksen gjennom en plastflaske med silicagel.

Jeg har tenkt å borre et hull i boksen, lime fast en slangenippel med epoxy i hullet, tre slangen gjennom flaskekorken, tette korken med Tec-7 og gummitape, legge en  slange gjennom flaskeveggen øverst slik at den går gjennom silicagelen ned til bunnen i flaska, og til slutt skråskjære enden av slangen slik at den ikke suger inn vanndråper.

Dermed burde jeg ha trykkavlastning samtidig som det ikke kan  komme inn verken vann eller damp. Eventuell fukt som skulle sive gjennom andre steder burde også vandre gjennom slangen til silicagelen. Man må selvsagt bruke silicagel med indikator og kikke i ny og ne så man ser når det er på tide å sende den en tur i steikeovnen.

Har noen noen andre / bedre forslag? Forslag til bedre tetting av kabelgjennomføringene?

mvh
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

hens

#1
Laderen heller svakt bakover når den sitter i bilen. Vann  som samler seg oppe på laderen vil derfor renne ned og legge seg bakerst. Jeg har åpnet laderen min og lagt sikaflex på sidene og i bakkant på laderen. Forkant av lokket må gis anledning til å puste, da temperaturen på laderen svinger.  Vann som kommer inn i laderen kommer ikke ut igjen.
Det aller viktigste er å sørge for at det ikke blir vannsprut inn i motorrommet på bilen.Kjør aldri nær bilen foran i regnvær. Kjør aldri ut i vanndammer med høy hastighet.
Det er også mulig å lage et lokk på laderen som hindrer vann i å samle seg oppe på laderen. Lad kun på 10 A
Jeg har nå kjørt 90 000 kilometer på samme lader. (og batteri)
noen
Jeg har nå planer om a reparere ladere, ta vare på de gamle,  noen ganger kan det være enkle feil.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

eledille

Jeg har vært veldig påpasselig med å ikke plaske ut i vanndammer, kjøre på siden av hjulspor med vann i, holde avstand i regnvær osv. Men jeg ser jo at det har vært vanntåke i motorrommet likevel, det er plenty med inntørket sølevann.

Jeg kan nevne et triks jeg fikk av Øyvind: Sørg for at det er en bøy nedover på kablene før de går inn i boksen, slik at ikke vann renner ned langs ledningen hele veien frem til gjennomføringen.

Jeg hadde altså limt igjen lokket hele veien, og det fungerte som du sier dårlig. Men jeg liker ikke å la lokket være åpent foran heller siden det er en kant som vannet kan samle seg i der også,  selv om det ikke vil være like galt som bak. Tror jeg skal prøve meg på å kontrollere utluftingen slik jeg hadde tenkt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Og hvis du kommer i gang med å reparere ladere er det jo helt strålende!
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

POSi411

POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

ilmarw

Polestar i bestilling

cra

elfa suger bigtime på akkurat det området her. :(  Tror eneste måten er å legge inn produktnummeret.

Var det 50-159-38 du siktet til, POSi411?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: POSi411 på fredag 30. januar 2009, klokken 13:03
En Gore-Tex ventil vil hjelpe den tette boksen å puste uten å slippe inn vann.
Det var smart! Kan også brukes på inverter og DC/DC converter. Holder akkurat på med 2 DC/DC convertere med vanninntrengning etter knekte plastgjennomføringer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

POSi411

Sitat fra: cra på fredag 30. januar 2009, klokken 13:25
Var det 50-159-38 du siktet til, POSi411?

Ja, eller 50-163-08 hvis du foretrekker en i metall.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

elektrolux

Mange gode tips her, og akkurat i tide til å påse at bilen min slipper å lide samme skjebne.

Prøver meg på en link til membrandsventilen:

http://www.elfaelektroonika.ee/cgi-bin/web_store.cgi?artnr=50-159-20&lng=eng
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

Den membranventilen var en veldig god idé, men har den god nok gjennomstrømming til at det ikke dras inn vann og møkk via gjennomføringene? Det står at den slipper gjennom 15-45 liter per time ved 70 bar trykkforskjell.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

El rayo

Sitat fra: eledille på fredag 30. januar 2009, klokken 21:07
Den membranventilen var en veldig god idé
Det ligner veldig på den luftingen som sitter på interface-boksen (den grå i fronten der alle ledningene med høy spenning går innom).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA