Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla app får ikke kontakt

Startet av Radiobil1, lørdag 31. mai 2014, klokken 11:04

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: oepark på onsdag 17. september 2014, klokken 10:50
Har undersøkt litt mer omkring PodPointen jeg har.
Fant ut at den faktisk er en 7kW lader.
Det er derfor kanskje ikke så rart at sikringene går når jeg kobler til bilen.

Det er jo en del handshaking mellom bilen og ladestasjonen, når man kobler til kabelen.
Bilen finner at laderen kan levere 7kW og ber om dette.
Sikringene som kun er 16A går da selvfølgelig.
Når jeg så skrur på igjen sikringene, skjønner nok bilen at den ba om for mye. Den ber da om mindre strøm, og sikringene holder. Dersom jeg da kjører en tur og skal lade igjen, kjøres denne handshakingen på nytt.

Ser av dokumentasjonen for 7kW ladestasjonen at denne skal ha minimum 30A sikring og derfor også 10mm2 kabel. Regner da også med at skilletrafoen må byttes i en litt større.

Vil tro at alle ladestasjonene er 7kW men at montør skal justere maks strømtrekk ved montering og at han da har glemt å gjøre det med denne.

ZoeViggo

Bærum - Horten - Bærum, uten lading.

Vi har hatt Zoe'en i drøye tre måneder, og har holdt oss i nærmiljøet, Oslo og et par turer til Drammen. Nå var det på tide å teste rekkevidde, og for noen helger siden la jeg ut på tur.

Erfaring fra Drammensturene har viste at motorvei i 100 km/t suger strøm. Jeg valgte derfor å kjøre gamleveien om Sande og Holmestrand. Google maps sa at turen skulle være ca 82 km en vei, altså 164 km tilsammen.
Værforholdene var ikke supergunstige med 12 grader og litt våt vei. Kunne ha tenkt meg 20 grader og tørt på en slik rekkeviddetest.

Jeg satte av gårde på E18 med cruise controlen på fartsgrensen. Etter å ha svingt av E18, og kommet til Sande så hadde jeg kjørt 53 km, mens gjenstående rekkevidde ble oppgitt til 100 km. Altså godt under hva den burde være for å kommer frem og tilbake. Fremme i Horten så det noe bedre ut. Hadde kjørt 81,5 km, og estimert rekkevidde var 78 km.
På hjemveien var føreforholdene bedre med tørr vei, sol og nest 20 grader. I Sande var endelig estimert rekkevidde på min side. For sikkerhets skyld holdt jeg lave 80-85 km/t da jeg kom ut på E18, og før Lierbakkene var kjørte km + estimert rekkevidde på det høyeste i løpet av turen med 180 km.
På Liertoppen er det mulighet for 22 kw lading, men med estimert 30 km i batteriet,25 km hjem og topografien på min side så valgte jeg å kjøre forbi. Noen kilometer før jeg var hjemme begynte batterilampen å lyse, og effekten gikk ned. Før turen leste jeg i manualen at dette inntreffer når det er 12 prosent igjen av batteriet. Vel hjemme hadde jeg kjørt 163 km med 14 km estimert rekkevidde igjen.

Som fersk elbil eier var dette en morsom test. 177 km rekkevidde imponerer kanskje ikke alle, men når en god del av turen gikk på motorvei synes jeg Zoe'en klarte seg veldig bra  :)
Renault Zoe, hvit, juni 2014

edakcots

Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

oepark

Har da fått byttet sikringer mellom skilletrafo og PodPoint. Byttet fra 16A til 20A, og nå har ikke sikringen gått når jeg kobler til kabelen mellom Zoe og ladestasjonen.
Det tyder vel på at problemet er løst.
Hvorfor 16A sikringene gikk vet jeg ikke.

Fikk også vite at selv om det stod 7kW på PodPointen, så kan den endres til en 3,6kW ved å koble om noen "Jumpers".
Renault entusiast

jkirkebo

Sitat fra: oepark på tirsdag 23. september 2014, klokken 03:38
Har da fått byttet sikringer mellom skilletrafo og PodPoint. Byttet fra 16A til 20A, og nå har ikke sikringen gått når jeg kobler til kabelen mellom Zoe og ladestasjonen.
Det tyder vel på at problemet er løst.
Hvorfor 16A sikringene gikk vet jeg ikke.

Trafoen trekker sannsynligvis litt ekstra i oppstarten tenker jeg. Mulig det hadde holdt med tregere 16A sikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oepark

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. september 2014, klokken 09:23
Trafoen trekker sannsynligvis litt ekstra i oppstarten tenker jeg. Mulig det hadde holdt med tregere 16A sikring.

Det er sikringene mellom skilletrafo og ladestasjonen som er byttet. Sikringene i skapet har vært 20A hele tiden.
Skilletrafoen trekker nok en del mer i oppstarten. Ihh til elektrikeren kunne det hende at denne 20A sikringen også gikk et par ganger når den settes på. Det gikk bra hos meg etter at sikringene var av mens han byttet 16A sikringene etter skilletrafoen.
Renault entusiast

Bergen

Har vært Zoe Life eier en liten uke nå. For det meste utelukkende positive opplevelser og det oppleves som et nederlag om en får tildelt fossilbilen (grunnet for kort eller for lang reise, planen er at ZOE skal utnyttes maks med tanke på økonomi) i heimen. Podpointen (3,6KW) begynte å supplere strøm uten problemer, ZE registrering gikk greit etter en mail til supporten til Renault. Bluetoth paring gikk på første forsøk. Bilen er lettkjørt og fin, oppleves som tilstrekkelig kjapp. Intuitiv meny på infoskjermen. Litt skuffet over "rekkevidden" på full tank, den ligger på 128km men jeg forstår at denne tar litt tid å lære seg opp i forhold til kjøremønster. På den annen side virker oppgitt rekkevidde å være realistisk å oppnå og dermed noe man kan stole på. Positivt at det sto lettmetallfelger på bilen som står med oppgitt med stålfelg og hjulkapsler i brosjyren. 
Likte ikke så godt blåfargen på setene som føler med Life varianten (hadde en Intens når jeg prøvekjørte), kvaliteten på stoffet virker også kjip. Tror det kommer et sett med trekk på dem ganske snart. Også skuffet over manglende hurtigbetjening av elvindu. Interiørkvaliteten derimot synes jeg ikke er så gale som mange her på forumet fremhever. Plast ja, men supplert med litt metalldetaljer og brukbar design synes jeg den ser bra ut innvendig.
Venter med spenning på hytteladeren som jeg har bestilt med bilen. Om den var på plass hadde jeg kjørt elektrisk på min 150 km jobbreise på torsdag. Tok ikke sjansen på å prøve dette uten backuplader i bagasjerommet (som for øvrig er overaskende romslig).
Har hatt noen utfordringer med å få ladekabel ut av Podpoint, men er usikker på om det er brukerfeil. Den pleier i alle fall å låse opp på andre forsøk med fjernkontrollen.
Litt stas med en bil som det ikke går 13 av på dusinet........       

Baard

Sitat fra: Bergen på lørdag 27. september 2014, klokken 20:14
Litt skuffet over "rekkevidden" på full tank, den ligger på 128km men jeg forstår at denne tar litt tid å lære seg opp i forhold til kjøremønster.   

Vår startet på 109km, men er nå stort sett mellom 155 og 165 når vi er fulladet. Har vært over 170 en gag, men da var det varmere i været....Det tar en stund før den lærer seg kjøremønsteret deres. Nå skal det være sagt at vi er forsiktige med pedalen både jeg og kona....
Renault Zoe, 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA