Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 27. november 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Svigerfar sitter i styret til et fellesgarasjeanlegg for (blokk)beboere i området (Fjordveien på Høvik i Bærum for lokalkjente).

Det har nå kommet spørsmål om muligheter for lading av elbil. Garasjeanlegget har kun 230v IT og begrenset kapasitet. For å øke kapasiteten inn i garasjeannlegget vil Hafslund ha et dyrt annleggsbidrag. Lokal elektriker mente at det ville være mulig å legge opp 5-6 stk. 16 amp kurser til det eksisterende sikringsskapet.

Hver parkeringsplass er selveier, dvs. at disse omsettes på det "frie markedet" og en plass med muligheter for lading av elbil, vil etter mitt skjønn ha en høyere verdi i fremtiden enn en plass uten slik mulighet. Der er ikke aktuellt at garasjeanlegget etablerer "felles" ladeplasser.

Så er spørsmålet hva man setter opp, og fordeling.

Er det greit med CEE kotakter på 16 amp, og så kan de som ønsker det betale for egen ladeboks hvis de vil?

Bør man heller gå for Schucko og 10amp (og så kan de som ønsker det betale for egen ladeboks hvis de vil), slik at flere kan få strøm?

Bør man kreve at det blir satt opp ladebokser, eller er dette bare tull? Effekten vil jo her være lav...

Tipper det også er lurt med "lokal sikring" og lokal måler, slik at man ikke behøver å kontakte vaktmester for å få tilgang til tavlerom når sikringen går og at man kan fordele kostnad kostnad etter bruk.

Det er tenkt å tilby strøm til de som er interessert, kostnadene fordeles på de som får dette installert. Hvis det er flere som ønsker strøm enn ledige kurser/kapasitet, blir det loddtrekning. Hva gjør man hvis enkelte vil sikre seg strøm fordi de på sikt vil kjøpe elbil eller sikre seg en forventet prisstigning på plassen, mens de som har elbil i dag ikke blir trukket ut?

Innputt?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 13. november 2014, klokken 14:41
Svigerfar sitter i styret til et fellesgarasjeanlegg for (blokk)beboere i området (Fjordveien på Høvik i Bærum for lokalkjente).

Det har nå kommet spørsmål om muligheter for lading av elbil. Garasjeanlegget har kun 230v IT og begrenset kapasitet. For å øke kapasiteten inn i garasjeannlegget vil Hafslund ha et dyrt annleggsbidrag. Lokal elektriker mente at det ville være mulig å legge opp 5-6 stk. 16 amp kurser til det eksisterende sikringsskapet.

Hver parkeringsplass er selveier, dvs. at disse omsettes på det "frie markedet" og en plass med muligheter for lading av elbil, vil etter mitt skjønn ha en høyere verdi i fremtiden enn en plass uten slik mulighet. Der er ikke aktuellt at garasjeanlegget etablerer "felles" ladeplasser.

Så er spørsmålet hva man setter opp, og fordeling.

Jeg ville gått for løsningen med ladeboksene fra Keba eller lignende som styres av en sentral slik at effekten settes ned om flere lader. Da kan dere kanskje legge opp 32A til hver plass og så reguleres det nedover etterhvert som flere kobler seg på. Helt ned til 6A går, og dermed kan det etableres en god del flere ladeplasser enn med 16A dedikert til hver plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

#2
Enig med Kirkebø.  Det er løsningen vi har valgt i vår fellesgarasje - også med selveide garasjeplasser.
Vi har (ganske) lite kapasitet inn til garasjen, og det er veldig dyrt å få inn mer strøm.  Med Keba-boksen kan vi utstyre hver plass med "inntil" 16 eller 32A, men etter hvert begrense dem i peak-perioder.

Hver plasseier betaler for sin installasjon.  Rundt 15 000 for hele greia, inkludert ladeboks og alt som skal til.  Dette er penger vedkommende trolig kan regne med å få igjen når garasjeplassen (eller leiligheten) en gang skal selges.

Har vel gått gjennom det i en annen tråd, men her er måten vi tenker å gjøre installasjonene på.

Vi har trolig ca 64A ledig. 
De fire første installasjonene får 16A, uten noen egen kontroller eller styring.

De fire neste plassene kobles "peer to peer" med hver sin av de eksisterende installasjonene, så to og to deler en 16A. Dermed vil de kunne utnytte 16A når bare en er i bruk, men justeres ned til 8A hvis begge er i bruk samtidig.

Fra plass nr. 9 investerer vi i en hovedkontroller.  Dermed kan vi fordele lasten jevnere mellom alle ladeboksene, ikke bare mellom to og to.

Dermed får vi veldig lave investeringskostnader, og vi kan skalere oppover ettersom behovet øker.

På ett eller annet tidspunkt vil vi selvsagt ha behov for å legge inn mere strøm, men da er trolig andelen elbiler blitt så høy at det vil være en fornuftig investering det er lett å få borettslaget med på.

fredag

Sjekk med Allego i Nederland om pris på et Charging Plaza anlegg med type2-utganger som lastbalanseres, ladekort og kwh-meter måling pr ladekort. Men forklar dem at det kun er norsk 230V IT tilgjengelig, og ikke europeisk standard 400V TN trefas.

EV-Box kan også gjøre lastbalansering, hvis man har et backoffice-abonnement som støtter det. Der får man også ladekort og kwh-måling pr bruker. EV-Box har høstkampanje i disse dager med noen rabatter, men du må regne med 10-15 tusen pr EV-Box.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

SuperZero

Jeg forsøker å samle detaljer på ulike leverandører av bokser med laststyring. Keba og EV-Box er nevnt. Noen som har tips om andre leverandører? Ser i Kebas dokumentasjon at dynamisk laststyring ikke umiddelbart fungerer bra sammen med Teslas GPS posisjon / sist brukte ladestrøm funksjon.

fredag

Sitat fra: SuperZero på lørdag 22. november 2014, klokken 23:35
Jeg forsøker å samle detaljer på ulike leverandører av bokser med laststyring. Keba og EV-Box er nevnt. Noen som har tips om andre leverandører? Ser i Kebas dokumentasjon at dynamisk laststyring ikke umiddelbart fungerer bra sammen med Teslas GPS posisjon / sist brukte ladestrøm funksjon.

Allego Charging Plaza har også laststyring. Men det er et beregnet for å håndtere et stort antall ladepunkter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Olatho

Keba-boksene kan så vidt jeg har skjønt kobles i "peer to peer" mode to og to, så du ikke er avhengig av en dyr controller med en gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA