Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkeviddetest

Startet av soarer, lørdag 18. oktober 2014, klokken 11:45

« forrige - neste »

soarer

Samme problemet som er nevnt mange ganger på City Syd....

Skyldes dette mangel på kunskap???  ???

SitatVia adressa.no: - Det er illojalt overfor andre elbilister, og rett og slett dårlig gjort.
- Dette er dårlig gjort
Elbilister benytter seg av ladestasjonene som om de var vanlige parkeringsplasser.
Mens ladestasjonen i Munkegata er urørt, står to elbiler parkert foran den. Det betyr at ingen biler som har behov for strøm, får tilgang på stasjonen.
- Dette er ikke et enkeltstående tilfelle. Vi anser det som et stort problem at elbilister tar seg til rette på denne måten. Det er illojalt overfor andre elbilister, og rett og slett dårlig gjort, sier Bjørn Ove Berthelsen, sjefingeniør ved Miljøenheten i Trondheim kommune.
Han har flere ganger sett biler som står parkert på denne måten, og mener også at det finnes en del gjengangere blant synderne.
Ikke ulovlig

Det finnes ingen lovhjemmel som kan tas i bruk for å hindre elbilister i å stå foran ladestasjonene uten å være plugget på. Derfor har verken kommunen eller Trondheim parkering noen sanksjonsmuligheter når eiere av elektriske biler velger å parkere der.
- Dette er veldig ødeleggende for andre elbilister, både med tanke på at de som faktisk trenger strøm ikke kommer til og elbilistenes omdømme i byen. Det blir som å peke nese til andre bilister og si «se, her har jeg byens beste parkering, og jeg står gratis», påpeker Berthelsen.
Det sier budbilsjåfør David Green seg helt enig i.
- Jeg irriterer meg grønn over dette!
- Elbiler står gratis flere steder i byen, så ingen trenger å være så ego at de bare setter fra seg bilen her og går, påpeker han.

Ustabile ladestasjoner
Da Green skulle jobbe overtid i går kveld, og trengte påfyll av strøm på budbilen, ble det ingen lading i Munkegata. Tre biler sto parkert på ladestasjonene uten å lade. Den fjerde stasjonen virket ikke.
- Det er også et problem, ladestasjonene har vært veldig ustabile. Noen dager virker de, noen dager virker de ikke, og ingen ser ut til å vite hvorfor, sier Green.
Ifølge Berthelsen er svaret på dette anleggsarbeidet som pågår i området.
- Vi åpnet de nye ladestasjonene den 19. september, og i ettertid ser jeg at det muligens skulle vært utsatt ei stund. Anleggsarbeidene fører både til at de tidvis må slå av strømmen, noen uhell og andre ting som gjør at ladestasjonene blir satt ut av spill, forklarer Berthelsen.
Etter å ha fått beskrivelsene fra Green, sier sjefingeniøren at han skal ta opp problemet med prosjektledelsen for Munkegate-prosjektet.
- De må gjøre det de kan for at det skal være strøm på laderne så ofte som bare mulig, understreker han.
Tre timers parkering
Uansett er ikke Green klar for å frikjenne kommunen helt for ansvaret. Han mener at skiltingen som sier at elbilene kan stå ved ladestasjonen i tre timer, må ta sin del av skylden når bilene ruger på plassen.
- Tre timer er bare tullete. Alle andre ladestasjoner i byen har én times lading, maks, så må du flytte deg. Du får ladet nok strøm til seks mils kjøring på én time, og det er vel de færreste som har helt flatt batteri når de stiller seg opp, så én time er nok, sier Green.

De nye ladestasjonene i Munkegata er helt moderne, men tilgangen på strøm er litt begrenset, slik at de fortsatt ikke fungerer som hurtigladere, men som vanlige ladestasjoner. Derfor har miljøenheten valgt å la skiltingen være som den er, slik at bilene ifølge skiltinga kan stå på plassen i tre timer, til tross for at de ikke er ment som parkeringsplasser, kun som ladestasjoner.
- Vi er i dialog med Trondheim parkering for å finne ut hva vi kan gjøre. Muligens kan vi sette opp skilt med klare oppfordringer til bilistene, slik at de flytter bilen når de er ferdig med å lade.
- Det viktigste er jo at vi må samarbeide og vise hensyn til hverandre, det er det som får trafikken til å flyte, sier Green, og legger til:
- Bøller har vi ikke bruk for!
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

arnejorg1

Jeg startet en tråd om plassene på city syd for ett års tid siden.
Det er utrolig irriterende og komme langveis fra med ett faktisk behov for og lade, å se at alle 3 plassene er opptatt av biler som ikke lader.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Warlock

Man kunne jo også begynne å parkere foran en bensinpumpe med fosilen for så å gå på jobb, koster ikkeno å stå parkert der....

Ulempen er at de plasserer ladeplassene nærmest inngangen på kjøpesentra etc, da vil jo folk helst parkere der uansett. Hadde ladeplassen vært plassert i motsatt ende av prarkeringsplassen (eller mindre sentralt enn midt utenfor Stiftsgården) hadde nok problemet blitt betraktelig redusert...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA