Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilke spec. bør jeg velge?

Startet av Plomma, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:00

« forrige - neste »

Plomma

Jeg har fått god hjelp et annet sted her på forumet, og landet på at jeg vil kjøpe meg en Nissan Leaf for pendling til og fra jobb, 7 mil hver vei hovedsakelig på motorvei. Kan lade på jobb via vanlig stikkontakt.
Har en fossilbil som jeg foreløpig ikke er (emosjonelt) klar for å kvitte meg med, men hvem vet, kanskje jeg blir så fornøyd med å kjøre elektrisk at jeg etterhvert kommer til å ønske å ha elbilen som hovedbil? Jeg skal pendle ut 2015, og deretter muligens selge elbilen, men det kommer altså som sagt an på hvordan jeg synes det fungerer å kjøre elektrisk. Men av denne grunn er jeg opptatt av annenhåndsverdien på bilen.

Jeg har følgende punkter:
Jeg trenger bilen raskt, helst innen uken er omme.
Jeg er opptatt av å kjøpe en bil som vil være attraktiv på bruktmarkedet pga at jeg muligens vil selge om ca 1,5 år.
Jeg må ha fungerende Carwings, USA-import er altså uaktuelt.
Jeg er svak for utstyret/interiøret på Tekna-modellene fra 2013 og oppover.
Den bør helst ikke ha gått mer enn 20-30000 km, da jeg selv kommer til å kjøre minst 30-35000 i året.
Maks budsjett ca 230k.

Ser det står mange i praksis nye europaimporterte 2014 Tekna til rundt 230k.
For eksempel hos http://www.autolife.no/ eller http://sandvikabil.no/index.php.
Noen som har erfaring med disse butikkene? Har lest at Sandvika er dårlig?
Noen av disse har 6,6kW lader, noen ikke. Jeg kommer nok ikke til å få utnyttet en eventuell slik lader, men burde jeg kjøpe det for å øke verdien ved videresalg?
Disse bilene selges dessuten uten vinterdekk og 16A ladekabel, så da ryker det på minst 10k til.
Har noen erfaring med hvor mye det går an å prute på slike biler?

Har sett på denne, men den har en liten karosseriskade og omregistrering er nok ikke inkludert slik det står i annonsen. Dessuten bor jeg langt unna og må få bilen sendt med trailer. Er det likevel et godt kjøp?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51816977&searchclickthrough=true

Har også sett på en 13-modell som har gått nesten 30000 og ikke har varme rundt batteri, men 16A ladekabel og to sett hjul til 210k. Er det viktig med varme rundt batteri?

Har også fått anbefaling om å kjøpe en 2012-modell med ca 20000 på kilometertelleren til ca 170k, men dette er da Acenta-type biler med kjipere utstyr og uten forbedret varme. Vil denne likevel holde seg bedre i pris ved salg om 1,5 år? Den vil jo ha mindre garantitid igjen.

Har lest omtrent alle Leaf-annonsene på finn i dag og holder på å bli sprø.
Setter pris på alle innspill som kan hjelpe meg å ta en avgjørelse!
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

TorC

Med en så kort tidshorisont bør du kanskje være forsiktig med å investere for mye? Jo nyere bil, jo større kronemessig tap, og jo dyrere omregistrering (elbil er ikke fritatt omreg, så omreg på en 2013/2014 er 13 299,-, og på 2012 kr 10 329,-, og 2011 kr 7550,-).

Med kun 7 mil hver vei, og mulighet for lading på jobb får du ikke så mye nytte av varmepumpen på de nyeste bilene.

De gamle euromodellene har det aller meste av det "fancy" utstyret som de nye toppmodellene har.

Selv ville jeg vært veldig kynisk og satt meg ned og laget et budsjett.
Hvor mye er skinnseter verdt for deg?
Hvor mye er Bose anlegget verdt for deg?
Hvor mye er varmeratt/seter verdt for deg?
Hvor mye er de "nye" fargene verdt?
Hvor mye er følelsen av nyere bil verdt per år? (kontra en 2011 modell)
Hvor mye er Euroversjonen verdt?

For meg ville det budsjettet vært ca 50 000,- mer enn en 2011 USA modell (uten å avsløre hvor jeg ville lagt pengene).

Hvor mye er du villig til betale per måned for å komme deg på jobb?

På så kort horisont vil jeg tippe at du vil ha en kostnad på bortimot 100K for en bil til 230K (inkludert verditap, forsikring, omreg, service osv). Jeg  tipper du vil ha mindre kostnad ved å kjøpe en spell ny bil isteenfor siden du nå straks får en 2015 modell.






2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

E_S

Kjøper du bruktimport som ikke har vært registrert i Norge tidligere slipper du omreg-avgiften. Bruktimport fra andre land i Europa skal vel ha fungerende Carwings også.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Plomma

Tusen takk for svar, nå er kjøpet gjort, det ble en flett ny e-Golf....
Så mye for å ha researchet Leaf i dagevis! ;D
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

TorC

Det er nok ikke noe dårlig valg. Spesielt siden du muligens skal beholde bilen etter utgangen av 2015.

Din innsats i "research" i Leaf er nok ikke helt bortkastet. Mye av det du har lært om LEAF gjelder nok også for e-Golf.


Lykke til med ny bil! Og velkommen som elbilist! :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Gordon Retriever


emil

Sitat fra: Plomma på mandag 22. september 2014, klokken 23:10
Tusen takk for svar, nå er kjøpet gjort, det ble en flett ny e-Golf....
Så mye for å ha researchet Leaf i dagevis! ;D

Det var da et plutselig skifte...

Fant du en ikke-overpriset en på finn.no som var leveringsklar?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA