Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading på Stord?

Startet av pwb, søndag 28. september 2014, klokken 14:28

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: emil på onsdag 17. september 2014, klokken 16:14
Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:04
Men folk som faktisk BOR her parkerer jo når vi kommer hjem fra jobb, og ønsker jo ikke å måtte gå ut hver kveld når ladingen er ferdig, for å finne en ny parkeringsplass til bilen.

Vi kan ikke legge opp til løsninger hvor folk må ut og flytte bilen hver dag, for da er det få som gidder å kjøre elbil - med andre ord, vi må legge opp til å ha nok normalladeplasser.

Er nettopp det jeg gjør. Setter Charge-Amps kabelen på 16A og regner 15% pr time. Når bilen har kommet til 70-90% alt etter hva jeg trenger går jeg og flytter bilen til en annen parkeringsplass. Har ca 100m å gå til nærmeste ladeplass og en annen parkeringsplass 100m andre veien fra huset. Men litt avhengig av tid på døgnet må jeg kjøre en runde på nesten 2km hvis jeg ikke skal bryte noen gjennomkjøring forbudt skilt.



Det er selvsagt flott at du gjør det, men de aller fleste vil jo mene et er uaktuelt å måtte flytte bilen hver kveld, året rundt. Spesielt siden det da ofte er vanskelig å finne en annen parkeringsplass i mange områder.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:16
Det er selvsagt flott at du gjør det, men de aller fleste vil jo mene et er uaktuelt å måtte flytte bilen hver kveld, året rundt. Spesielt siden det da ofte er vanskelig å finne en annen parkeringsplass i mange områder.

To hovedgrunner til at jeg gjør det:

Det ene er jo at jeg er avhengig av offentlige ladeplasser, og vil da ikke oppta disse mer enn nødvendig. Hvis alle sto på disse plassene i 10t ville jeg hatt problemer med å finne ladeplass.

Den andre grunnen er at ladeplassen jeg bruker, for de som har sett på "Nattpatruljen" på TV, ligger på omtrent samme sted som rekka med utesteder i Arendal politiet alltid ordner opp i bråk ved, så jeg vil helst ikke ha bilen min stående der om natta.

Rio

Men det er jo et "special case".

For de aller fleste vil jeg påstå at det er en "show stopper" for kjøp av elbil hvis man må ut og flytte bilen hver kveld.

Derimot vil det være helt på sin plass, synes jeg, å betale en "ladeavgift" (tilsvarende årsavgift for bil) som var øremerket installasjon av normalladeplasser i kommunen. Det ville gjort det langt mer attraktivt å ha elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pwb

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:54
Men det er jo et "special case".

For de aller fleste vil jeg påstå at det er en "show stopper" for kjøp av elbil hvis man må ut og flytte bilen hver kveld.

Derimot vil det være helt på sin plass, synes jeg, å betale en "ladeavgift" (tilsvarende årsavgift for bil) som var øremerket installasjon av normalladeplasser i kommunen. Det ville gjort det langt mer attraktivt å ha elbil.
Maken til egoistisk oppførsel skal man lete lenge etter. Tror virkelig elbileiere at kommunale ladeplasser er det samme som sin private parkeringsplass?

Kent

Sitat fra: pwb på onsdag 17. september 2014, klokken 19:20
Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:54
Men det er jo et "special case".

For de aller fleste vil jeg påstå at det er en "show stopper" for kjøp av elbil hvis man må ut og flytte bilen hver kveld.

Derimot vil det være helt på sin plass, synes jeg, å betale en "ladeavgift" (tilsvarende årsavgift for bil) som var øremerket installasjon av normalladeplasser i kommunen. Det ville gjort det langt mer attraktivt å ha elbil.
Maken til egoistisk oppførsel skal man lete lenge etter. Tror virkelig elbileiere at kommunale ladeplasser er det samme som sin private parkeringsplass?

Her skal det vistnok bygges ladeplasser slik at alle elbilene kan stå hele døgnet.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Sitat fra: pwb på onsdag 17. september 2014, klokken 19:20
Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:54
Men det er jo et "special case".

For de aller fleste vil jeg påstå at det er en "show stopper" for kjøp av elbil hvis man må ut og flytte bilen hver kveld.

Derimot vil det være helt på sin plass, synes jeg, å betale en "ladeavgift" (tilsvarende årsavgift for bil) som var øremerket installasjon av normalladeplasser i kommunen. Det ville gjort det langt mer attraktivt å ha elbil.
Maken til egoistisk oppførsel skal man lete lenge etter. Tror virkelig elbileiere at kommunale ladeplasser er det samme som sin private parkeringsplass?

Nuvel, jeg bor slik at jeg kan se utover flere ladeplasser, og jeg kan forsikre deg om at ingen kommer og flytter bilen sin fordi den er ferdigladet, for så å parkere den et annet sted i gaten.

Men rent faktisk er det intet juridisk krav om at man engang skal lade (langt mindre flytte bilen når den er ferdigladet om kvelden). Å kunne bruke ladeplassen (med eller uten lading) er faktisk en av "elbilfordelene". Nå er det selvsagt langt større press på dem, så man bør selvsagt ikke parkere der mer mindre man trenger å lade.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 21:30
Sitat fra: pwb på onsdag 17. september 2014, klokken 19:20
Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:54
Men det er jo et "special case".

For de aller fleste vil jeg påstå at det er en "show stopper" for kjøp av elbil hvis man må ut og flytte bilen hver kveld.

Derimot vil det være helt på sin plass, synes jeg, å betale en "ladeavgift" (tilsvarende årsavgift for bil) som var øremerket installasjon av normalladeplasser i kommunen. Det ville gjort det langt mer attraktivt å ha elbil.
Maken til egoistisk oppførsel skal man lete lenge etter. Tror virkelig elbileiere at kommunale ladeplasser er det samme som sin private parkeringsplass?

Nuvel, jeg bor slik at jeg kan se utover flere ladeplasser, og jeg kan forsikre deg om at ingen kommer og flytter bilen sin fordi den er ferdigladet, for så å parkere den et annet sted i gaten.

Men rent faktisk er det intet juridisk krav om at man engang skal lade (langt mindre flytte bilen når den er ferdigladet om kvelden). Å kunne bruke ladeplassen (med eller uten lading) er faktisk en av "elbilfordelene". Nå er det selvsagt langt større press på dem, så man bør selvsagt ikke parkere der mer mindre man trenger å lade.

Er litt todelt her jeg.

En ting er om det alltid er ledige plasser der, da ser jeg ikke vitsen i å flytte bilen sånn tilfelle det kanskje skulle komme 10 stk til i løpet av natta.

Om ladeplassene stort sett er opptatt, så synes jeg absolutt man burde flytte bilen når man ikke har behov for lading. Det er ikke alltid det er rett å kreve sin rett.
Det er en grunn til at flere og flere nye ladeplasser har ladeplikt.

Det er selvfølgelig ikke juridisk ulovlig å være en drittsekk, men folk flest er greie selv om :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Panduck

Sitat fra: Rio på onsdag 17. september 2014, klokken 16:54
For de aller fleste vil jeg påstå at det er en "show stopper" for kjøp av elbil hvis man må ut og flytte bilen hver kveld.

Derfor må jo ALT legges til rette for at folk som har parkeringsplass skal kunne bruke den for å lade. Det blir jo ille dersom man har parkeringsplass i garasje under leiligheten, men parkerer på gata for å lade bilen, og opptar en gateladeplass unødvendig i mange timer, bare fordi man ikke gidder å flytte bilen inn i garasjen.

Jeg forstår at det er værre å flytte bilen for folk som ikke har egen p-plass, og da må begynne å lete etter ny plass å sette bilen, men det er trangt i Oslo, og folk som har egen p-plass bør jo bruke den så langt det lar seg gjøre. Ettersom elbilsalget når nye høyder bør man vel snart pålegge borettslag å legge til rette slik at alle p-plasser får minst 16A ladeuttak. Jeg er relativt sikker på at det er mange som kunne tenke seg å kjøpe elbil, men slår det fra seg fordi det er for mye stress å finne et sted å lade bilen.

Jeg bor ikke i Oslo, men bor i leilighet med carport i rekke. I en kommune uten EN ENESTE ladeplass ville det vært uaktuelt å ha elbil, dersom jeg ikke hadde hatt en stikkontakt ved carporten. Den er riktignok bare 10A, men med en 8A ladestasjon får jeg faktisk alt jeg trenger. På andre siden av veien har leilighetene parkering under åpen himmel, uten noen mulighet for lading. Her bor det folk med to biler, som kjører til Oslo hver dag. Elbil ville vært perfekt for flere av disse, men det går rett og slett ikke. Med mindre de baserer seg på hurtiglading hver dag, har de ingen måte å lade bilen. Det er showstopper, det :|

Rio

Panduck: Det vi trenger i Oslo (og alle andre større kommunerer) er massiv utbygging av normalladeplasser.

Mitt forslag er at elbilister betaler en "ladeårsavgift" (tilsvarende vanlig årsavgift), men som er øremerket til nye ladestolper i kommunen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på torsdag 18. september 2014, klokken 09:21
Panduck: Det vi trenger i Oslo (og alle andre større kommunerer) er massiv utbygging av normalladeplasser.

Mitt forslag er at elbilister betaler en "ladeårsavgift" (tilsvarende vanlig årsavgift), men som er øremerket til nye ladestolper i kommunen.

Jeg er enig i at man trenger langt mere ladepunkter i Oslo enn man har, men jeg synes uansett det er dumt at folk som har p-plass i garasje vil velge gateparkering fremfor p-plassen sin, fordi de ikke kan lade i garasjen. Det er ikke p-plass nok i Oslo-gatene til at de som har garasje skal drive med gateparkering!

Cowboystrekk

Laga en liten flyer, kan prøve å legge den ut litt senere, teksten var ihvertfall:

"FINT FOR DEG AT DU IKKE TRENGTE Å LADE, MEN DET GJORDE JEG. TENK PÅ DET NESTE GANG NÅR JEG STÅR DER UTEN Å LADE OG DU ER TOM FOR STRØM. VIS SOLIDARITET, VELG EN ANNEN PARKERINGSPLASS NÅR DU IKKE TRENGER Å LADE. DA BLIR DET LETTERE Å VÆRE ELBILIST FOR BÅDE DEG OG MEG ."

La med et søtt lite elbilbilde.


Forslag til forbedringer?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Asarin

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 18. september 2014, klokken 12:06
Laga en liten flyer, kan prøve å legge den ut litt senere, teksten var ihvertfall:

...
Forslag til forbedringer?


Ikke bruk caps! Jeg hadde kastet lappen øyeblikkelig, det er for slitsomt å lese. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

leafeierskien

Hvis dere skal lage flyere kan dere sette dem opp på ladestolpen i stedet for på bilene til folk. Sistnevnte er faktisk privat eiendom  ;D

Rio

Sitat fra: leafeierskien på fredag 19. september 2014, klokken 11:10
Hvis dere skal lage flyere kan dere sette dem opp på ladestolpen i stedet for på bilene til folk. Sistnevnte er faktisk privat eiendom  ;D

Og ladestolpene er enten privat eller offentlig eiendom...???
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hanzo

Smart med flyer, jeg tror veldig mange ikke er klar over at du kan stå gratis på andre plasser med elbil, ikke bare de merket for elbil. Var ikke klar over det selv før en kollega nevnte deg, og jeg lurte nå litt på hvorfor elbil eiere stresset dette med lading så inni hampen. Skal jeg ut av bilen i en liten time ønsker jeg også å så gratis, men ser ingen grunn til å koble til laderen for en så kort periode. Jeg hadde selv parkert på elbil plassen hadde jeg ikke nå vært klar over at jeg kan stå andre plasser også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA