Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsketenkning - Model S til "Premium" nivå

Startet av Mrtiger, lørdag 20. september 2014, klokken 20:36

« forrige - neste »

Mrtiger

Lurer på hva jeg kan gjøre hvis jeg stopper på veien med flatt batteri. Er det Naf som gjelder? hva vil en slik stopp koste.
Hva skjer når hjelpen kommer? tauer de deg til nærmeste lader eller har de med en boostlader som de lader bilen på stedet.

Håper noen kan si noen korte ord om dette.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

emil

Du ringer det selskapet du har veihjelp fra, alternativt hvis din billeverandør/forhandler har oppgitt andre nummer du kan ringe ringer du de. Men det vil uansett være Viking/NAF/Falken som kommer og henter.

Vanlig praksis er vel å kjøre deg til nærmeste hurtiglader, alternativt hjem. Står du midt på finnmarksvidda og hjem er Kristiansand kan det være at de bare tar deg til et sted du kan saktelade.

TB

Må også påpeke at bilen varsler rimelig tydelig om at "det er snart tomt". Det bør i dei fleste tilfelle vere mulig å foreta ein "nødstopp" på ein plass der det er mulig å "tigge" litt straum.

Har lest om dei som har opplevd gå tom 200 meter frå laderen.

Pris er normalt mellom 0, til 500 kr i eigenandel, avhengig av forsikringselskap / veghjelp inkludert frå bilprodusent.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Er det i tillegg kort avstand hjem eller til ladeplass skal det ikke være noe problem å taue bilen det siste stykket så lenge man tar det rolig.

cra

Og det er (pr i dag) ikke noe som heter "boostlader" for framdriftsbtteriet i en elbil. Du må nok lade på vanlig måte, men NAF/Viking/andre kan hjelpe deg å komme til nærmeste plass du kan lade. Du kan også bli tauet på vanlig måte, og med regenerering på kan dette gi deg litt strøm tilbake på batteriet. Har selv gjort dette en gang, og det fungerte greit. Blir jo som å trille ned en bakke. Jeg ville ikke ha gjort det lengre enn nødvendig, og strlmmen du klarer å lade bruker du til å parkere ved nærmeste kontakt for lading. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA