Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av Griffel, tirsdag 05. juli 2016, klokken 15:22

« forrige - neste »

Griffel

TU: http://www.tu.no/artikler/bygger-verdens-forste-elektriske-havbruksbat/346816

SitatSalmar Farming er først ute og bestiller en 13,5 meter lang og 7,5 meter bred katamaran som skal ha batteridrift.

Siemens er i sluttfasen på å dimensjonere batteripakken og det elektriske systemet.

Siden journalisten ikke kjenner enhetene for effekt og energi er det ikke godt å si om batteriene kan yte 200kW maksimalt eller om de er på 200kWh, trolig det siste, men en kan ganske sikkert gjette på at de to elmotorene som driver propellene er på 160kW hver.

Den skal kunne komme fram og tilbake 30min hver vei, og kjøre rundt ved merdene hele dagen, men har som backup et nødaggregat på 160kW. (ikke kWh som det står i artikkelen, kWh-mene ligger i dieseltanken og diesel måles som oftest i l.)

Fremdriftssystem: BlueDrive PlusC fra Siemens i Trondheim, tidligere benyttet i verdens første elektriske fiskesjark og den elektriske bilfergen Ampere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA