Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken bil ved relativt lang daglig belastning?

Startet av elektrolux, søndag 04. mars 2007, klokken 23:58

« forrige - neste »

elektrolux

Camperbatteriet har tatt kvelden.

Originalbatteriet er et 2 år og 3 mnd gammelt Exide Gel ratet til 80 Ahr C20 og 95 Ahr ved C100. I vinter leverte det 50 Ahr C20 ved testing. Fysisk måler det: HxBxL: 190x170x350mm

Målt med C20 eller 4 A utlading nå gav det kun 2,93AHr.

Nå etter Alpeturen, og konstantlading i vinter på 14,5V detter det ned i 12V og det trigger beskyttelseskretsene i bilen, til å stenge av all last.

Batteriet brukes kun i bodelen av bilen, lades under kjøring med 14,1-14,4V og ved tilkoblet 220V med 14,5V konstantspenning. Forbruk er kjøleskap, lys og Webastovarmer. M.a.o. stort sett mindre enn 10A last. Max last i 20 sec ved heving og senking av tak er 20A

Vurderte å sette inn et Valence LiIon 12,8V 100Ahr batteri fra mopedbilprosjektet, men er redd for at det kan ødelegges dersom jeg ikke lader det i tide. (Koster også 14000 NOK å erstatte, så risky business)

Det blir nok et Gel eller AGM, men ønsker tips fra Bosonic, eller andre blyeksperter slik at jeg slipper bomkjøp, og kan velge ut det beste for dette formålet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#1
Tror den korte levetiden kan skyldes den høye ladespenningen, 14,5 V, ved tilkoblet 220V i lange perioder. Eventuellt at batteriet står lange perioder uten lading. Blybatterier bør lades 1 gang pr mnd når de ikke er i bruk, alternativt stå med en vedlikeholdslader tilkoblet. Sjekk med batterileverandøren for riktig ladespenning. Men dette vet jo du, Elektrolux. Kanskje batteriet hadde stått for lenge på lager før det ble montert i den nye bilen?

Jeg ville valgt et 73Ah@C/5 AGM batteri som Kewet bruker, tror ikke du får noe bedre til den prisen selv om du ikke trenger et traksjonsbatteri. Hvis du klarer deg med å bruke de "øverste" 80 % av kapasiteten har du batteri lenge. Disse er "rated" 1500 syklinger til 80% DOD mot et vanlig batteri 300 syklinger. (0% DOD betyr fulladet).

Hvis batteriet står i egen kasse med god lufting ut av bilen og lett tilgjengelig for etterfylling av vann kan du også vurdere et "ferie og fritidsbatteri". Kapasitet må du velge etter anbefalt max strømtrekk.

Tror forresten Webasto'en trekker 30 A i 5 sekunder ved gløding under start.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Takk for tips El Rayo

Nå viser det seg at voltmeteret i bilen viser 0,1 V for mye, slik at ladespenningen er perfekt etter Exide sine spesifikasjoner. De annbefaler konstantspenningslading med 14,4V med f.eks. solcellepanel.

Det jeg trenger er selvfølgelig er batteri som jeg kan utnytte hele kapasiteten på. En helg på Roskilde eller Nurburgring drar en del ampertimer.

Var i dag innom Sønnak, og la inn en formel klage sammen med C20 utladegraf som viste mindre enn 3 Ahr kapasitet.

Batteriet ble umiddelbart friskmeldt av en av de ansatte, etter en 2 sec test med en belastningstester. Med andre ord en CCA test. Finner det underlig at de som driver med batterier liker så godt disse apparatene. De forteller jo kun om at der er strøm på batteriet, men ikke noe om hvor mye.

De anbefalte å parallelkoble et til tilsvarende batteri for å ha nok ampertimer. Selv "truet" jeg med å sette inn et 19 (nitten)  Ahr batteri, som tross alt skal ha 6 ganger så mye kapasitet som mitt defekte batteri, og som ville veid 1/8 av to defekte 80 Ahr batterier med 3 Ahr reell kapasitet. Etterhvert tok de poenget, og skulle se nærmere på batteriet mitt. Regner med at det blir et nytt et på garantien, da Exide reklamerer med 800 syklyser og at det skal tåle inntill en måned lagring i utladet tilstand. På en 2 år gammel bil vil batteriet ikke kunne ha blitt mishandlet uttover dette.

Det batteriet jeg trenger må være tett, da det står inne i selve bilen. Kunne muligens vurdert et Optima batteri, men vet ikke om det er bedre for mitt formål
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Er du helt sikker på hvordan laderen din i Camperen virker Elektrolux? Er det en original lader til bilen?
Jeg anbefaler at du ikke bruker den på det nye batteriet før du har verifisert virkemåten.
Dersom den lader med konstantspenning på ca 14,4 Volt uten å slå seg av eller ned på ca 13, 8 Volt vil jeg fraråde deg i å bruke den.
Du kan ikke sammenligne en regulator til et solpanel da den har innebygget en hysterese som gjør at den slår ut panelet når spenningen er oppe på 14,4 Volt og legger inn igjen når spenningen på batteriet har sunket en del.

Batterier som står i bobiler og campingvogner krever ekstra oppmerksomhet mht til lading.
Når batteriet står uvirksomt i perioder med en lader tilkoblet kan denne ha en ladespenning på 14,4 Volt dersom det er en "trestegslader med timer". Dette er meget viktig!  Denne laderen går over på vedlikeholdslading 13,8 Volt når 14,4 Volt er oppnådd. Dersom spenningen på 14,4 V (av en eller annen grunn) ikke oppnås innen en fastsatt tid vil timerstyringen i laderen automatisk redusere ladespenningen til sikker verdi på 13,8 Volt.

Å vedlikeholdslade med "konstant 14,4 Volt" må ikke forekomme på noe blybatteri! Dette er uavhengig av hvilken type det er (AGM, Gel, Åpne, MF eller andre..)

Optima er ikke det rette batteriet her! Du får kun litt over 50 Ah og har ikke bruk for den ekstreme strømytelsen. En fordel med Optima er imidlertid eksepsjonelt god lade motagelighet.

Jeg skal gjerne komme med anbefalinger på batterityper men først kunne det vært greit om du sjekket virkemåten til laderen?
Et annet spørsmål er maks ladestrøm fra dynamo?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Hallo Bosonic

Sjekket en logg fra 24 jan 2007- 03 feb-2007. Bortsett fra små pauser på et par timer for å lade startbatteriet fra 12,3 V til 13,7 V, leverer laderen 14, 5 V konstant til fritidsbatteriet. Ikke noe 3 stegs lading her nei. Det blir vel 2 stegs IU lading uten timer.

Den var faktisk oppi 14,7 V i 6 timer begynnelsen på perioden, og reduserte seg sakte fra 14,65 V til 14,5 V i løpet av denne 10 dagers perioden. Disse spenningene er målt med en lascar USB penn, og skal være korrekte, noe som betyr at voltmeteret i bilen likevel er rett.

Laderen er originalmontert av Westfalia, som bygger disse bilene på Mercedes Viano basis.

Denne høye konstante ladespenningen kombinert med at batteriet tross alt var OK i vinter (50 Ahr) og før Mercedes skriftlig anbefalte meg å ha bilen tilkoblet 220 V konstant ser dermed ut til å være problemet. Bare synd Mercedes garantien har godt ut. :-\

Får ta kontakt igjen med MB likevel, og be om info om hvordan ladespenningen kan justeres ned, ev, bytte ut hele laderen.

Når det gjelder lading under kjøring, vet jeg ikke hvor mye strøm batteriet får, men ladespenningen er da gjerne til å begynne med 13,7V deretter 14,1-14,2 V, så det burde være OK. Må koble til nytt batteri før max ladestrøm kan måles.

Underlig at et så stort firma som Chrysler skulle bomme så mye på noe så elementært som lading av egne batterier. Er heller ikke fornøyd med at startbatteriet kun får tilført lading etter at det har falt under 12,3 V, og så kun dras opp i 13,7 V. :(

Exide sin dokumentasjon på batteriet sier at konstantspenning over 14,5V skader batteriet. Helt i tråd med dine uttalelser, og hva som faktisk har skjedd.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Siste oppdatering:

Det ble nytt Exide batteri levert på garanti/goodwill av Sønnak.

Dette ble tested til 74Ahr C20, så stor forbedring.

Vi målte nylig ladespenninger på en kamerat sin 2007 Viano, og her er det tydelig at ladeforløpet er helt anderledes. Her er det snakk om 3 stegs lading av fritidsbatteriet, og konstantspenning på 13,7V til startbatteriet. Dette er helt i tråd med den typen ladere som anbefales brukt på f.eks fritidsbåter.

Så nå blir det reklamasjon til Mercedes. Vet ikke om det kan kreves bytte til ny type lader Det er konstatert at original-laderen ikke er egnet til bruk, og at Mercedes har innsett dette, og skiftet system. Har derfor håp om enten ny type som reklamasjon, eller til sterkt redusert pris.

Noen som vet om det kan reklameres på feilkontruerte systemer?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA