Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av pberg, mandag 18. august 2014, klokken 18:30

« forrige - neste »

ganton

Sitat fra: Olemann på søndag 07. september 2014, klokken 16:21
...
Og;  Ulikhet på app og i bilen har jeg heller aldri opplevd før.

Får ny SW til  uken, få se om dette endrer seg da.

Mvh Ole

Jeg har motsatt aldri opplevd å få samme rekkeviddeestimat i app'en og bilen, de lever separate liv (?)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Klykken

Sitat fra: ganton på mandag 08. september 2014, klokken 08:54
Jeg har motsatt aldri opplevd å få samme rekkeviddeestimat i app'en og bilen, de lever separate liv (?)
Aldri samme her heller..
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Dagens ville gjetting fra gjettometeret:

Ved start hjemmefra i Eco Pro: 125km (14 grader utetemperatur)
Plottet inn jobben på Navi: 122km (Det er 30km til jobb)
Ankomst arbeid: Kjørt 30km, restrekkevidde 98km, avvik 5km, eller 16%
Normalt sett er det større avvik, siden det gikk i 110 i steden for 90 på motorveien.
Gjennomsnittsforbruk siden ny SW: 12.6kWh/100km, Forbruk denne turen 12.7kWh/100km

Her er det åpenbart at bilen i hvert fall ikke bryr seg spesielt mye om snittforbruket. Med første SW-versjon da jeg fikk bilen startet den normalt med noe over 130km på gom, og viste 100 igjen når jeg var framme på jobben.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Etter å ha kjørt 67km med Leaf i dag, så blekner det som står i denne tråden. Når jeg startet hadde jeg ca 14 mil rekkevidde, og etter ca 35 km, så stod det at jeg bare hadde 50km rekkevidde igjen. Har aldri opplevd tilsvarende rekkeviddeangst med i3, for all fornuft skulle nå tilsi at jeg ikke kom til å nå frem... Men frem kom jeg, med 30km rekkevidde igjen. Grunnen til endringen var en del oppoverbakker i 80 i en periode, og mer nedover i 70 på slutten.
Hvis i3 har et gjettometer, hva er dette da?
Og med nesten full "tank", så kom jeg altså bare 7mil, og
med ca 22% igjen (SOC), altså ca 10 mil rekkevidde på langtur med ca 6 grader ute. Bakkene var ingenting i forhold til tunnellene på Vestlandet. Skulle gjerne kjørt en i3 ved siden av for å sammenligne, men jeg kjørte sammen med en annen Leaf som hadde en mer rutinert fører, og som hadde samme rest som meg. Og siden Leaf har større batteri, så tok det 9+ timer å lade opp forbruket på 7 mil med standard lader...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på onsdag 24. september 2014, klokken 18:20
Etter å ha kjørt 67km med Leaf i dag, så blekner det som står i denne tråden. Når jeg startet hadde jeg ca 14 mil rekkevidde, og etter ca 35 km, så stod det at jeg bare hadde 50km rekkevidde igjen. Har aldri opplevd tilsvarende rekkeviddeangst med i3, for all fornuft skulle nå tilsi at jeg ikke kom til å nå frem... Men frem kom jeg, med 30km rekkevidde igjen. Grunnen til endringen var en del oppoverbakker i 80 i en periode, og mer nedover i 70 på slutten.
Hvis i3 har et gjettometer, hva er dette da?
Og med nesten full "tank", så kom jeg altså bare 7mil, og
med ca 22% igjen (SOC), altså ca 10 mil rekkevidde på langtur med ca 6 grader ute. Bakkene var ingenting i forhold til tunnellene på Vestlandet. Skulle gjerne kjørt en i3 ved siden av for å sammenligne, men jeg kjørte sammen med en annen Leaf som hadde en mer rutinert fører, og som hadde samme rest som meg. Og siden Leaf har større batteri, så tok det 9+ timer å lade opp forbruket på 7 mil med standard lader...
Det er det jeg alltid har sagt, LMOR - i forhold til de andre så kan man ikke kalle rekkeviddemåleren i i3 et "gjettometer". Kjørte selv litt Leaf før jeg prøvde i3 første gang (pool-bil på jobb), og jeg ble meget overrasket over hvor mye bedre BMW har klart det (den mister iallefall ikke 30-40 km med litt pådrag i oppoverbakke, og ikke er den super-optimist heller).

Nå skal det dog sies at de sw-versjonene som har vært på i3 mellom mai og august har vært altfor pessimistiske, og dette ser det nå endelig ut til at de får fikset opp i disse dager. Min bil hadde oftere rett anslag fra 100% i mars/april, enn det den har hatt i hele sommer (oppgraderte sw i slutten av mai). Skal snart oppgradere til siste utgave i oktober (rutine-innkalling fra BMW), og da regner jeg med at den blir mer korrekt nå til vinteren, da det virkelig behøves :)

LMOR

Enig, men heller litt pessimistisk i starten enn overoptimistisk. Angsten kommer når ting endrer seg i negativ retning underveis.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Sitat fra: LMOR på onsdag 24. september 2014, klokken 18:20
Etter å ha kjørt 67km med Leaf i dag, så blekner det som står i denne tråden. Når jeg startet hadde jeg ca 14 mil rekkevidde, og etter ca 35 km, så stod det at jeg bare hadde 50km rekkevidde igjen. Har aldri opplevd tilsvarende rekkeviddeangst med i3, for all fornuft skulle nå tilsi at jeg ikke kom til å nå frem... Men frem kom jeg, med 30km rekkevidde igjen. Grunnen til endringen var en del oppoverbakker i 80 i en periode, og mer nedover i 70 på slutten.
Hvis i3 har et gjettometer, hva er dette da?
Og med nesten full "tank", så kom jeg altså bare 7mil, og
med ca 22% igjen (SOC), altså ca 10 mil rekkevidde på langtur med ca 6 grader ute. Bakkene var ingenting i forhold til tunnellene på Vestlandet. Skulle gjerne kjørt en i3 ved siden av for å sammenligne, men jeg kjørte sammen med en annen Leaf som hadde en mer rutinert fører, og som hadde samme rest som meg. Og siden Leaf har større batteri, så tok det 9+ timer å lade opp forbruket på 7 mil med standard lader...

Er et par ting her jeg ikke får til å stemme med både ladetid og forbruk, men uansett når det gjelder gjettometeret i Leaf har den ikke peiling på hva som ligger foran og det som er mer enn et par minutter tilbake i tid er glemt. Kjører selv fint 10-15km på "tom" tank ("---" som gjenstående rekkevidde) med et lite buffer igjen til slutt.

Hvor i landet var det du kjørte? Varme på? Hvilken årsmodell (oppgradert eller ikke)? Hastighet?

LMOR

#52
Aner ikke så mye mer enn at det var på østlandet, og siste modell. Grunnen var som nevnt en oppoverbakke midt i, som stemmer med det du skriver. Poenget var mest at det ble unødvendig rekkeviddeangst.
Og jeg kjørte med ECO uten AC, og temperatur på 17 grader inne. Hastighet stod det allerede noe om. Mest 70 eller 60, men noe 80+
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA