Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Golf GTE

Startet av andyco, torsdag 30. april 2015, klokken 10:58

« forrige - neste »

andyco

De siste gangene jeg har vært på Lillehammer har jeg fått lav ladefart. Selv om jeg står alene på en transformator har jeg ikke fått mer enn rundt 80A og 385V. En ladefart på rundt 132km/h. Bilen har vært både rundt 20% full og 70% full. Temperatur rundt 0 grader. Er det andre som også opplever lavere ladefart her? Tror det er minst 6 mnd siden jeg opplevde skikkelig fart her.

Anders
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

Jejl

Hvor langt har du kjørt før du lader?

Cirion

Sitat fra: Jejl på søndag 05. april 2015, klokken 18:59
Hvor langt har du kjørt før du lader?
Akkurat det er et viktig spørsmål... Min bil lader definitivt raskest på langtur. Svipper jeg innom en superlader med "kald" bil så går det ikke fort, selv om den har lite strøm.

Kommer jeg til samme lader med "varm" bil, som har kjørt langt, er det alltid god ladehastighet.

Lurer på om det er som i seilbåten, det er riktignok blybatterier, men drar jeg på tur med fulladet batteri, og plugger inn landstrømmen samme dag, så går laderen med full pupp nesten til fult, og topplader på under 2t. Har jeg vært på en ukestur, uten landstrøm kan det fort ta et par dager å topplade. (AH teller som viser hva som er forbrukt, og går i null når alt er tilbake).

Med den tankegangen, og man f.eks skal på hytta, vil det være raskere å lade batteriene når  de er varme på vei til hytta (hvis det er en SC i nærheten av hytta da), enn å lade opp kald bil på vei ned fra fjellet.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

RaBalder

Jeg har opplevd nedsatt ladehastighet på superlader selv etter å ha kjørt i en time like før. RangeMode var av.

Så for å nytte godt av 115kW, så skal batteriet være ordentlig varmt.


Kjennetegnet på at man har kaldt batteri er at ladeeffekten sakte øker etter at man har startet lading. Det forutsetter selvfølgelig at man er alene på superlader-søylen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA