Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Viktig artikkel i hegnar.no ! (Investeringsbank setter spiker i kisten for olje)

Startet av Mrtiger, lørdag 20. september 2014, klokken 09:25

« forrige - neste »

Mrtiger

Som dere sikker forstår er jeg en ny eier av en leaf. Blir egentlig lettere forvirret med de forskjellige Hurtigladestasjonene. Hvem er det jeg kan bruke? Trnger jeg noen spesielle kabler eller sitter de fastmontert på ladestasjonen?
2013 Nissan Leaf, Acenta.

emil

Se etter de som er merket som CHAdeMO. Kabelen sitter fast på laderen og bruker den andre ladekontakten på bilen (den med sort lokk).

Alle nye med Transnova støtte skal støtte alle tre typene (CHAdeMO, Combo og AC) og heldigvis var CHAdeMO enerådende i et par år før Combo kom i fjor høst så det er mye flere CHAdeMO ladere enn de andre.

Sjekk på hurtigladekartet: http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet og fjern markeringene for alle andre ladetyper enn hurtig CHAdeMO, og fjern også avkrysning for kommende (gule og hvite) så ser du hva du har å velge mellom. Så er det bare å håpe at laderen ikke er defekt, har vært en del problemer med det noen måneder nå. I tillegg er det enkelte (Les: Ishavsveien) som har noen helt forferdelige priser på enkeltladinger.

audund

Kan man kjøpe en type 2 -> type 1 lader og semihurtiglade (32A) på en type 2 ladestasjon?

emil

Hvis bilen har 6.6kW lader får du dobbelt så mye fra en 32A (enten enfase 7.2kW eller trefase 22kW) stolpe med Type2 kontakt hvis du har en 32A Type2-Type1 kabel i forhold til en 16A stolpe. Men jeg vil fortsatt kalle det saktelading.

Hvis du ikke har en nyere USA-import og er usikker på om du har 6.6kW lader har du det med stor sasynlighet ikke siden det er de færreste bilene solgt nye i Norge som har det.

Mrtiger

Muligens et dumt spørsmål, men hvordan vet jeg om bilen har 6.6kW lader?
2013 Nissan Leaf, Acenta.

D9

Jeg lurte på det samme tidligere, og det sies at du "vet det dersom du har det"
Du får vel også med en annen ladekabel dersom du har 6.6kw
Og slik jeg forstår det så kan du vel nesten være helt sikker på at du ikke har det om det er en norskkjøpt bil.
'14 Leaf
'15 Evalia

emil

#6
Sitat fra: D9 på fredag 05. september 2014, klokken 09:36
Jeg lurte på det samme tidligere, og det sies at du "vet det dersom du har det"
Du får vel også med en annen ladekabel dersom du har 6.6kw
Og slik jeg forstår det så kan du vel nesten være helt sikker på at du ikke har det om det er en norskkjøpt bil.

Ladekabelen er nok den samme siden du i alle praktiske alternativer må ha en fastmontert ladestasjon for å kunne utnytte mer enn 10/16A, men noen leverer kanskje med 32A Type2-Type1 kabel.

Men for å få en klarhet i om du har 3.3 eller 6.6kW lader så vil det i midt foran foran rattet der forventet ladetid står være to alternativer hvis du har 6.6kW lader:

(3kW ladetiden kan nok variere hvis du brukte 10A eller 16A lading forrige gang da den husker det, derfor er mer enn dobbelt så lang tid på 3kW som 6kW på bildet)

Ebe

Irriterer meg fortsatt at forhandleren vår ikke opplyste om tillvalg som 6kw lader!
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

emil

Sitat fra: Ebe på fredag 05. september 2014, klokken 10:34
Irriterer meg fortsatt at forhandleren vår ikke opplyste om tillvalg som 6kw lader!

http://www.upgrademyleaf.com/

Dette er vel muligheten for oss som ikke har 6.6kW eller trefaselader.

Ebe

Hmm, den visste jeg ikke om. Men garantien på batteriet liker vel kanskje ikke den der... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

D9

En dyr oppgradering som sannsynligvis ribber deg for garantier.
Pluss du må enten gjøre det selv, eller dra til Portland med bilen.
'14 Leaf
'15 Evalia

Electrix

Sitat fra: Ebe på fredag 05. september 2014, klokken 10:34
Irriterer meg fortsatt at forhandleren vår ikke opplyste om tillvalg som 6kw lader!
Jeg håper du og andre I samme situasjon gir bilselger og sjefen hans ettertrykkelig beksjed om dette. Det er en gjenganger her på forumet at folk har kjøpt ny Leaf og enten ikke blitt informert om 6,6kW lademuligheten eller blitt overtalt av bilselger om at man ikke har behov for dette og at de fleste kjøper med liten lader (fordi de også har blitt overtalt til å kjøpe med liten lader).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ebe

Har faktisk ikke gjort det, burde vel egentlig det ja
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA