Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med ny software

Startet av Hyperstress, søndag 14. september 2014, klokken 12:45

« forrige - neste »

Hyperstress

Ser ut som at Tesla er i gang med å dele ut "destination chargers" der folk bruker tid; hoteller, restauranter etc. Blir spennende å se om de kommer til å gjøre dette i stor skala, og i Europa. Hadde vært noe om de delte ut tusenvis av 22kw ladepunkter etter hvert. :)

http://jalopnik.com/tesla-rolls-out-destination-charging-at-resorts-and-res-1628225462
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Thor2014

Hadde vært noe å sendt til hotellgutta i
Norge også kanskje...

nofuelno

Da bør de isåfall levere noe som følger type2 standarden slik at alle kan benytte seg av dette.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

fonberg

Sitat fra: nofuelno på søndag 31. august 2014, klokken 00:19
Da bør de isåfall levere noe som følger type2 standarden slik at alle kan benytte seg av dette.

Usikker på om jeg skjønner deg rett, men jeg synes i hvert fall det er urimelig om noen krever at en ladeløsning bekostet av Tesla skal kunne brukes også av andre bilmerker. Det bør heller komme på plass løsninger for kostnadsfordeling mellom det offentlige, den som skal drifte ladetilbudet, og bilprodusentene som bruker den aktuelle ladestandarden.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amoss

Sitat fra: nofuelno på søndag 31. august 2014, klokken 00:19
Da bør de isåfall levere noe som følger type2 standarden slik at alle kan benytte seg av dette.

I NA har Tesla en egen ladeplugg og egne ladebokser tilpasset denne. Dette er de ladeboksene som det er snakk om her. I Europa har de standard type2 ladeplugg og har enda ikke lansert sin egen ladeboks, noe som ikke er ett problem da markedet alt har ett rikelig utvalg av forskjellige type2 ladebokser.

Dette nettverket det her er snakk om er altså bygget ut i NA med Teslas egne ladebokser. Ett tilsvarende nettverk av AC semihurtigladere her i Europa måtte da nødvendigvis bruke Type2 ladebokser, og vil da nødvendigvis også kunne brukes av andre biltyper. Dette, samt at det tildels alt finnes en god del type2 ladere rundt om kring, er vel antagelig noe av grunnen til at de ikke aktivt har gått inn for å dette her, men istedet har støttet opp om prosjekter som eRoute71. Se ikke bort i fra at de vil støtte også andre slike nettverk (har TOC hørt med Tesla om de vil støtte deres prosjekt?) eller noen få enkeltplasseringer dersom de ser behovet. Men altså neppe noe ala det vi ser "over there".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bb

Det er vel bare å sette opp godkjenning med RFID som teslaeiere får gratis. Men det vil jo være en viss fare for at flere RFIDer blir "mistet" slik at andre bilmerker plutselig begynner å lade der. Alternativt kunne man se om det var mulig å få FOBen til å åpne laderen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sturle

Sitat fra: bb på mandag 01. september 2014, klokken 11:52
Det er vel bare å sette opp godkjenning med RFID som teslaeiere får gratis. Men det vil jo være en viss fare for at flere RFIDer blir "mistet" slik at andre bilmerker plutselig begynner å lade der. Alternativt kunne man se om det var mulig å få FOBen til å åpne laderen.
Problemet er løysbart utan ein ekstra dimp som kan mistast.  Bilen kommuniserer med superladarane.  Ein 60kW-modell som ikkje har betalt for superlading får heller ikkje brukt dei.

Amoss

Sitat fra: sturle på mandag 01. september 2014, klokken 12:18
Problemet er løysbart utan ein ekstra dimp som kan mistast.  Bilen kommuniserer med superladarane.  Ein 60kW-modell som ikkje har betalt for superlading får heller ikkje brukt dei.

Tror man kan gi bort svært mye gratis strøm før man får "betalt" for ekstrakostnadene med å lage en kommunikasjonsløsning som sjekker betalingsstatus/at det er en Tesla som lader. Dessuten vil det gi en god del negativ reklame for Tesla dersom de bygger ut ett nett med standard type2 ladeboks som kun kan benyttes av Tesla. En positiv reklameeffekt får de derimot dersom de støtter utbygging av standard type2 ladebokser som er fritt tilgjengelig for alle (eller der evnt. betaling styres av og bestemmes av eieren av ladeplassen).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bb

Sitat fra: Amoss på mandag 01. september 2014, klokken 13:15
Tror man kan gi bort svært mye gratis strøm før man får "betalt" for ekstrakostnadene med å lage en kommunikasjonsløsning som sjekker betalingsstatus/at det er en Tesla som lader. Dessuten vil det gi en god del negativ reklame for Tesla dersom de bygger ut ett nett med standard type2 ladeboks som kun kan benyttes av Tesla. En positiv reklameeffekt får de derimot dersom de støtter utbygging av standard type2 ladebokser som er fritt tilgjengelig for alle (eller der evnt. betaling styres av og bestemmes av eieren av ladeplassen).
Hvis man skal gi bort til alle bilmerker så bør det i alle fall settes opp nok punkter. Og de som lader bør jo også flytte bilen sin når den er ferdig. At den er gratis vil jo gjøre at mange blir late og gir f. Hvis dette blir en realitet så vil det bli interessant å se hvordan Fortum og Grønn Kontakt priser sine Type 2.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: bb på mandag 01. september 2014, klokken 13:36
Hvis man skal gi bort til alle bilmerker så bør det i alle fall settes opp nok punkter. Og de som lader bør jo også flytte bilen sin når den er ferdig. At den er gratis vil jo gjøre at mange blir late og gir f. Hvis dette blir en realitet så vil det bli interessant å se hvordan Fortum og Grønn Kontakt priser sine Type 2.

Som jeg var inne på i mitt forrige innlegg her, så ser jeg altså for meg at det evnt. blir i form av sponsing av prosjekter ala eRoute71, eller evnt. sponsing av ladefondet til TOC eller noe tilsvarende. Der (eRoute71) ser vi både eksemepler på at de blir gratis og at det blir tatt "overpris" for ladingen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sturle

Sitat fra: Amoss på mandag 01. september 2014, klokken 13:15
Tror man kan gi bort svært mye gratis strøm før man får "betalt" for ekstrakostnadene med å lage en kommunikasjonsløsning som sjekker betalingsstatus/at det er en Tesla som lader. Dessuten vil det gi en god del negativ reklame for Tesla dersom de bygger ut ett nett med standard type2 ladeboks som kun kan benyttes av Tesla. En positiv reklameeffekt får de derimot dersom de støtter utbygging av standard type2 ladebokser som er fritt tilgjengelig for alle (eller der evnt. betaling styres av og bestemmes av eieren av ladeplassen).
Eg meinte ikkje at boksen skulle vere reservert for Tesla, men at det er ein enkel sak for Tesla å sjekke om det er ein Tesla i den andre enden av kabelen.  Dermed kan det vere ulik pris for Tesla og andre bilar, slik at Tesla får lade gratis medan andre må betale det eigaren krev.  Skulle berre mangle dersom Tesla sponsar ladestasjonane.  Alternativt kan eigaren alltids kjøpe seg ein ladestasjon og ta same pris av alle.  (Evt gratis for alle.)

Amoss

Sitat fra: sturle på tirsdag 02. september 2014, klokken 14:06
Eg meinte ikkje at boksen skulle vere reservert for Tesla, men at det er ein enkel sak for Tesla å sjekke om det er ein Tesla i den andre enden av kabelen.  Dermed kan det vere ulik pris for Tesla og andre bilar, slik at Tesla får lade gratis medan andre må betale det eigaren krev.

Tok høyde for begge disse scenarioer i mitt svar.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA