Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny elbileier for første gang, hente bil i Sarpsborg (fra Kristiansand)

Startet av eHaakon, torsdag 04. september 2014, klokken 21:47

« forrige - neste »

eHaakon

Jeg fikk et inntrykk av at det var mange flere elbiler på veien etter ferien, så i dag fant jeg på å gjøre en kontrolltelling (var passasjer i kjørelaget så det gikk ikke ut over trafikksikkerheten  8) )

På strekningen Kristiansand (Sørlandssenteret) - Grimstad møtte vi 218 fossilpersonbiler og 22 elbiler.  Mao 10%, som vel er godt over antall elbiler i bilparken i Norge.

Om det er noen som har lyst til å telle andre strekninger så er tråden åpen!
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Mippen

Jeg syns også det er blitt flere elbiler etter ferien. I ferien så jeg ikke så mange vanlige elbiler. Mest tesla egentlig. Etter jeg kommhjemnognferien var over så er jeg sikker på at nesten 1/3 av bilene på butikken etter ferien var elbiler. Sprøtt...
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: eHaakon på torsdag 21. august 2014, klokken 09:42
På strekningen Kristiansand (Sørlandssenteret) - Grimstad møtte vi 218 fossilpersonbiler og 22 elbiler.  Mao 10%, som vel er godt over antall elbiler i bilparken i Norge.

På denne tiden i fjor så jeg 4-6 elbiler på E18 Arendal (harebakken) - Kristiansand (sentrum) morgen og ettermiddag.

Kjører man motsatt vei fra Arendal ser man knapt en eneste annen elbil på strekningen Tvedestrand - Porsgrunn hvis man ser bortifra Tesla på ferietur.

Mippen

Var på senteret i sted ca 1 mil tur/retur. For 1 år siden så jeg kanskje en eller to elbiler. I dag telte jeg 7 på veien.
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

Dette må jo merkes på bensin og dieselsalget. Jeg lurer på hvor mye.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

sn0le

Jeg bruker i alle fall 1600-1800 liter diesel mindre i året nå som TMS'en er i hus.
Rundt regnet ca kr 20.000,- i året som ikke går i kassa til bensinstasjonene.
Mesteparten av disse pengene er vel avgifter, så et mye mindre tap i fortjeneste enn det kan høres ut som.
Men de tjener fremdeles penger på Cola, ost&bacon pølser og sjokoladeboller for min del. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

emil

Har selv brukt over 2000L mindre bensin siste 12mnd enn jeg ville gjort hvis jeg ikke hadde kjøpt Leafen. I tillegg er det nok en del penger spart på mindre kaffe, cola, pølser og boller fra Statoil når jeg nå ikke lengre har behov for å stoppe der. De har kanskje tapt mer på det enn på mitt reduserte bensinkjøp

larssto

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 22. august 2014, klokken 22:41
Dette må jo merkes på bensin og dieselsalget. Jeg lurer på hvor mye.

Jeg har fulgt med på dette en stund, og jeg mener at elbilsalget etterhvert begynner å bli synlig i statistikken fra SSB.

http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg

Det er selvfølgelig vanskelig å si noe bestemt om hvor mye som skyldes elbiler og hvor mye som skyldes generellt bedre drivstofføkonomi ettersom bilparken fornyes. Jeg vil dog tro at trendene som er synlige i statistikken over vil forsterke seg over tid.
Model S, Stavanger

eHaakon

"Ser ein på salet av autodiesel og bilbensin samla, auka salet med 0,7 prosent, eller 34 millionar liter, frå 2012 til 2013. Samla stod dei to drivstoffa for om lag 53 prosent av det totale salet av petroleumsprodukt i 2013."

Ser ut som summen av diesel og bensin har økt jevnt hvert år unntatt 2008-2009 og nå 2013 - 2014. Det tolker jeg dithen at fossilbilparken ikke effektiviseres nok til å oppveie økingen i antall biler og økningen i størrelser (flere SUV-er). 08-09 kan vel tilskrives finanskrisen (?), mens nedgangen vi ser i fjor nok kan tilskrives elbiler. Det var i snitt over året 10.000 flere elbiler i perioden, og en nedgang på 16 millioner liter kontra en oppgang på 34 millioner liter vi ellers ser ut å kunne forvente gir en besparelser på 5000 liter per nye elbil, tilsvarende en kjørelengde med småbil på 10-15000 Km.

Så ja, enig i at det ser ut som om elbiler virkelig begynner å gjøre en forskjell!
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

ganton

Har stort sett 1 el-bil på vei til/fra jobb og idag til jobb tellet jeg antall privatbiler på strekningen Sarpsborg-Fredrikstad (1 av 3 veier): 1 el-bil av 120 privatbiler, men det var til gjengeld en ny e-golf :-) 

Ellers finnes det jo statistikk over antall el-biler per fylke http://www.gronnbil.no/statistikk, hadde vært interessant å se prosentandelen per fylke, har en følelse at Østfold ikke akkurat er på toppen.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Philip Marlowe

Sitat fra: eHaakon på tirsdag 26. august 2014, klokken 01:53
"Ser ein på salet av autodiesel og bilbensin samla, auka salet med 0,7 prosent, eller 34 millionar liter, frå 2012 til 2013. Samla stod dei to drivstoffa for om lag 53 prosent av det totale salet av petroleumsprodukt i 2013."

Ser ut som summen av diesel og bensin har økt jevnt hvert år unntatt 2008-2009 og nå 2013 - 2014. Det tolker jeg dithen at fossilbilparken ikke effektiviseres nok til å oppveie økingen i antall biler og økningen i størrelser (flere SUV-er). 08-09 kan vel tilskrives finanskrisen (?), mens nedgangen vi ser i fjor nok kan tilskrives elbiler. Det var i snitt over året 10.000 flere elbiler i perioden, og en nedgang på 16 millioner liter kontra en oppgang på 34 millioner liter vi ellers ser ut å kunne forvente gir en besparelser på 5000 liter per nye elbil, tilsvarende en kjørelengde med småbil på 10-15000 Km.

Så ja, enig i at det ser ut som om elbiler virkelig begynner å gjøre en forskjell!

Neste år får jo SUV-folket mulighet til å skaffe seg Model X. Kanskje det resulterer i noe brattere fall i dieselsalget.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

eHaakon

Ikke minst siden den kommer med hengerfeste også - da kan den virkelig erstatte fossilbilen 8)
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA