Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Actia til salgs på Ebay

Startet av RoadRunner, mandag 26. januar 2009, klokken 09:57

« forrige - neste »

RoadRunner

Noen som vet hvordan spenningen på 12v uttaket er? Er den helt stabil eller kan det komme spenningspulser av og til (under lading/under kjøring/regenerering) ?
Er det en dc/dc-konverter eller er det direkte tilkoblet 12v-batteriet som det er referert til i Batteri-status rapporten?

(Jeg har forsøkt å koble på en vhf+lader+gps for sending av posisjon, men har konstatert at lader samt deler av elektronikken er nå er defekt etter to døgn i Buddyen).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

Det er helt klart en DC/DC converter som benyttes. Denne gir en regulert ladespenning til 12V batteriet på 13,5V(eller deromkring).
Det skal i prinsippet være like glatt og støyfri 12V spenning i Buddyen som i hvilken som helst ny bil i dag.

Har du målt 12v spenningen om den er stabil?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

svedman

Jeg bruker 12V-uttak på min 2008-Buddy daglig, uten problemer så langt. Benytter stort sett GPS-lader.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

RoadRunner

Målte tomgangs-spenning 13.84V på "kurs" 11. Da jeg satt på tenninga datt spenningen ned på 13.63V (nærlys på).

Radioen i bilen fungerer bra.  Laderen jeg satte på hadde 12V rating påstemplet, men elektronikken for posisjons-rapportering skal håndtere 7-28V, så i teorien skulle det ikke være noen problemer med den ihvertfall... Og alt fungerte bra på min Mascot 5A regulerte strømforsyning inne før jeg plugget til i bilen.

Har ikke scope så jeg kan se om det er noe rippel eller annet som kommer.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

I utgangspunktet ser jo dette bra ut. Bruker du  bilradioen hver gang du kjører?
Jeg regner med at denne også ville ha tatt kvelden dersom noe var galt med 12V'en.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

RoadRunner

Radioen er ibruk omtrent hver gang ja. Det ser jo greit ut når jeg måler med voltmetret.
Kanskje det var en statisk utlading som tok knekken på elektronikken - det står en liten prosessor inni der som er følsom for slikt. Men skjønner ikke helt at laderen gav seg - alt står i serie med en 3A sikring så det har ikke vært noe strøm-styrke å snakke om.

Får se om jeg får liv i elektronikken ved å bytte prosessor og prøve på nytt  :-\. Det hjelper jo å vite at det i teorien skal virke!

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 13. januar 2009, klokken 11:52
Målte tomgangs-spenning 13.84V på "kurs" 11. Da jeg satt på tenninga datt spenningen ned på 13.63V (nærlys på).
Det kan tyde på at jordpunktet ditt er såkalt "dirty ground". Har ikke koblingsskjema på den nye, men på gammel Th!nk er det også en "clean ground" som all elektronikk går til. I praksis er begge chassisjord, men "dirty ground" har stort strømforbruk og kan derfor ligge noe høyere enn "clean ground" og batteriets minuspol.

Det kan føre til at du får spenningsforskjell mellom to jordpunkter i vhf+lader+gps. Det skal bare 0,6V til så er du garantert å ta knekken på noe.

På Gammel Th!nk er 12V uttaket koblet til jord type 1B sammen med lys. Radioen er koblet til jord type 2B (clean ground). Det finnes også jord type 3 (extreme clean?) der airbagsystemet er tilkoblet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

RoadRunner

Jeg så på sigarett-tenner tilkobling og fulgte hvor (gul) pluss-ledning (0.75kvadrat) var satt inn på sikringsboks. Er ikke istand til å se hvor minus går, men fant 3 ledinger av forskjellig dimensjon skrudd fast i ramma ved siden av sikrings-boksen.  Siden jeg lever i en enkel verden, koblet jeg til "min" minus også til der, på ramma...

Høres logisk ut det du sier, El rayo. Jeg trenger altså å finne "clean ground", dvs der hvor DC/DC-konverter har sitt null-potensiale ? Det er vel sannsynlig at sigarett-tenner har dette korrekt, siden radio fungerer og svedman rapporterer at han ikke har slike problemer.

Hvis dette er tilfellet, skulle jeg vel kunne måle spenningsforskjell mellom minus på sigarett-tenner og der hvor jeg koblet til "min" minus på ramma? Med lysene på...

Eller kan "dirty ground" oppføre seg ekkelt og bli utjevnet med "clean ground" på kort tid selv når det går litt strøm - og slik at jeg ikke rekker å måle det ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

Sitat fra: RoadRunner på torsdag 15. januar 2009, klokken 10:42
Jeg trenger altså å finne "clean ground", dvs der hvor DC/DC-konverter har sitt null-potensiale ? Det er vel sannsynlig at sigarett-tenner har dette korrekt, siden radio fungerer
Riktig, men på gammel Th!nk er sigarettenner "dirty ground" og radio "clean ground". Men ikke koble deg til jord på radioen, da gjør du den "unclean".

Finn et jordpunkt der du ikke måler spenningsforskjell med lyset av og på. Sannsynligvis som du sier der DC/DC converteren er jordet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA