Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjørelengde, reel?

Startet av Muffinman, tirsdag 16. september 2014, klokken 09:39

« forrige - neste »

Bjørn

#15
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. september 2014, klokken 16:37
Sitat fra: Bjørn på mandag 01. september 2014, klokken 07:44
Bak dekselet på tanken kan du se om det er to element på 1,5kw, somregel er det slik. Da kan du klippe av en tråd mellom dem slik at tanken kun drar 1,5kw..
Må vel si takk for denne. Problem solved :)

:)
Du får fortelle oss hvordan kabel du endte opp m.. lurer litt på hvordan en 4x6mm2 kabel oppfører seg på 32A enfas, mulig jeg flytter til nytt hus. der er garasjen utstyrt m 3x25a sikring på 4x6mm2 kabel.. skulle tro denne kunne tåle 32A.
Har testet litt på gummikabel, og merker forskjell på hvordan lederne kobles, det er best (gir minst varme) å dra fra de lederene som ligger lengst fra hverandre i kabelen. Tvilsomt at elektrikeren ofrer dette en tanke når han står å svetter inni sikrings-skapet..  :P

Havebigfun

Jeg har 4x6mm2 i ca 12 meters lengde og trekker 32A enfas uten at kabelen blir nevneverdig varmt- det er ofte ca 228V hos oss. Kabelen er montert for det meste på vegg.
Det er sikkert noe annet om kabelen ligger isolert i veggen- da trenger man vel 3 eller 4x10.

petersv

Sitat fra: Havebigfun på mandag 01. september 2014, klokken 19:29
Jeg har 4x6mm2 i ca 12 meters lengde og trekker 32A enfas uten at kabelen blir nevneverdig varmt- det er ofte ca 228V hos oss. Kabelen er montert for det meste på vegg.
Det er sikkert noe annet om kabelen ligger isolert i veggen- da trenger man vel 3 eller 4x10.

Spenning har ingen innvirkning på varmeutvikling. Effekten avgitt i kabelen er lik strømmen opphøyd i annen, mao. øker den fort med strømmen.

OddB

Et lite nerde-regnestykke :D

230V enfas:
Lader du med 32 A og får et spenningsfall på 1 V mellom huset og bilen taper du 32W. 10 V fall gir 320W i tap.
Det vil grovt si at 1V spenningsfall gir et tap på 1kWh pr 1000 "km" lading, som igjen blir 300kWh i løpet av bilens levetid.

Spenningfall pr m kabel v 230V 32A
1,5       2,5   4      6          10   mm2
0,75       0,45   0,28      0,19   0,11   V

Så ved å gå fra 4 mm2 til 10 mm2  får du 0,27 V mindre spenningsfall pr m, dvs  over 1000 kWh i løpet av 300 000 km lading.
Det betyr at du i dette tilfellet kan koste på en kabel som koster 70 kr ekstra pr meter og likevel ikke tape penger på sikt.



Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Havebigfun

Antakelig er det billigere å lade med 20A vanlig og 32A de få ganger man trenger det- blir ikke så mye spenningsfall da :)

RaBalder

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 02. september 2014, klokken 22:03
Antakelig er det billigere å lade med 20A vanlig og 32A de få ganger man trenger det- blir ikke så mye spenningsfall da :)
Spenningsfallet blir mindre, men det strekker seg over mye lengre tid.
Så tapt energi blir vel noenlunde den samme.

D.O

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. september 2014, klokken 13:01
Det kan ikke jeg svare for. Jeg synes vel at forklaringen var litt tynn, trodde maks for 4kvadrat var 25A om den lå åpent på vegg og 20A om kabelen ligger skjult.  Uansett,  med varmen kabelen utviklet på 1f 32A blir det ikke aktuelt å beholde installasjonen i nåværende form. Leste også av et spenningsfall på over 20v. Mye av det tror jeg skyldes lite stiv spenning fra trafo, men i så fall drar jo alle monner for å si det slik. Unødig at kabelen i seg selv skal spise opp mer.
Stemmer delvis. Men er sikringsskap i bolig og de har brukt NEK som forskrift (noe de må på en ny kurs) så skal I2 er lik eller mindre en Iz. Hvilket tilsier at det ikke tillatt med mer en 25A sikring på 4`` på vegg. §823.433.1
Klag og få dem til å gjøre det forskriftsmessig, evt kontakt DLE der du bor hvis elektrikerfirmaet er vanskelig
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

#22
SitatKoblet en kurs til hvert av elementene i berederen?
Det vil være vanskelig. Tilførsel går via termostat/temperaturstyring inn på elementet. Det vil være vanskelig å koble to kurser via den slik at elementene ser hver sin kurs.  Og helt sikkert ulovlig/uforsvarlig. Løsningen ble å kutte lasken slik at elementet nå kun trekker 1500w, noe som er godt innafor på en 10A kurs. Det holder i massevis siden tanken er på 300 liter, og er veldig langt unna å bli tømt selv om mange dusjer på kort tid.

Kom hjem i kveld med loaner mens egen bil er inne til små og stor fiks, og den må lades til i morgen. Finner ut at med 24A blir den ferdig til avreise. Den nye kabelen blir faktisk varm godt forbi lunken allerede på dette strømtrekket, selv om den er dimensjonert til å kunne sikres med 25A etter hva jeg forstår. Gjett om denne skiten skal ut av huset....

D.O

Husk at alt over utvendig kropstemperatur føles varmt. Ta en dusj i 45grader og du føler at du brenner deg. Ville ikke bekymret meg for litt lunk i kabel, så lenge den ikke overbelastes. Men 32A på oppsettet ditt er forskriftstridig og det får du ordnet som reklamasjon til din elektriker.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

#24
Jo da, har avtalt at han ordner det. Men 4 kvadrat på en C32 sikring...den holder jo 46A i en time før den løser ut. Det er ikke greit.

Har for øvrig gitt beskjed om at jeg skal ha 10 kvadrat om mulig for å ta høyde for at  kabelen havner inni vegg i framtiden ved oppussing.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA