Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av Panduck, onsdag 17. september 2014, klokken 12:35

« forrige - neste »

Panduck

Etter å ha lest litt om hvordan andre opplever ishavsveien, og basert på egne erfaringer med hurtigladepunkt lurer jeg litt på hvordan transnova gir ut penger, hvilke krav de stiller, når firmaene får penger osv. Støtten skal vel gis for å gjøre elbil mer attraktivt å eie, ved at man kan bruke elbilen til langt flere turer. For oss var det avgjørende, da elbilen ikke er bil nummer to eller bil nummer en, men ENESTE bil. Ustabile ladestasjoner, sære betalingsløsninger, og søtte selskap man ikke er sikre på om kommer til å overleve mer enn en kort periode. Bør ikke støtte kunne utløses etter en periode etter ladepunkter er ute, og god oppetid bevist? Bør ikke støtte gis til selskap som har så god økonomi at de ikke trenger å få pengene først?

Statoil, Esso, Shell osv burde ha mange muligheter til å "ta rotta" på Fortum og Ishavsveien. Jeg HÅPER disse selskapene snart begynner å komme mer på banen, Statoil kommer jo litt, men her er det mer muligheter å holde på bilister. Om semighurtigladeboks nå ligger på 150.000 for CCS / Chademo vil det ikke være all verdens investering å utstyre masse bensinstasjoner med lading som vil gjøre de fleste elbileiere veldig glade. 30 minutter her og der, det blir mye pølsesalg + betaling for lading. De har alt som trengs, plass, strøm, beliggenhet, alt som trengs er en boks eller to... Kan vi elbilister gjøre noe for å legge litt press på disse firma til å forstå muligheten?

Neida, jeg vil ikke at ishavsveien, fortum osv skal mislykkes, men jeg vil ha punkter ut, raskt, ikke i "transnovafart" med punkter som vi ikke helt klarer å stole på.

svingen

jeg snakket med Transnova i går da jeg var får og si det litt irritert når jeg ser att ishavsveienskriver på hjemme siden att dem ikke kommer til og få ting på plass i løp av det året her.  (http://www.ishavsveien.no/aktuelt/)
oppsumeringen er vel att når ishavsveien fikk støtte første gangen og transnova var forsiktig med og stille får mange krav til levering/tid da teknologien var umoden.
Den sist utlysingen så er det skrevet att hvis ting ikke er satt opp i enhold til plan _kan_ støtten bli tatt tilbake,det skal og bestilles innen en vist dato.
Det ble og lagt vegt på gjenomførings evne i den nye utlysingen.
Problemet var att det var ikke alle som hadde lest krav spec så veldig bra,slik att i virkligheten hadde ikke Transnova så mye annet valg enn og gi støtte til Isahavei.
jeg har ikke lest kravene men mener att det er krav til dobbel sett med lader og ikke kun 1.
så det virker som flere søkte og kun med 1 lader,enda dem skoret høy på alt hjelper ikke det når dem kun søkt om og sette opp 1 lader så da ble det ishavsveien.
Så kan man jo si i ettertid att det var dårlig av andre og ikke skrive bedre søknad osv,men slik er det nå.
Personlig så venter jeg på KIWI att dem skal komme i gang.
driver og skal sansynlighvis selge Bensinbilen men kan ikke si det frister mye når man leser/opplever hurtigladere.
Vi er avhenig av og kunne hurtiglade flere ganger i mnd pga hytta osv så syns det her var veldig trasig.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA