Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 5 av 6 hurtigladere ute av drift i Østfold i dag! Er dette virkeligheten?

Startet av Geir81, mandag 08. september 2014, klokken 08:29

« forrige - neste »

Geir81

Familien klarer seg ikke lenger med 1 bil, og vi planlegger nå å kjøpe bil nummer 2, i februar 2015. Jeg og kona har begge ca 25km (èn vei) til jobb, og da er det veldig fristende å gå for en elbil denne gangen. Jeg ser på finn at jeg kan få en fornuftig utstyrt 2013 US-Leaf med svært få km på telleren for rundt 180K hos de uavhengige importørene.

I den forbindelse er jeg veldig interessert i hva slags erfaringer andre har med uavhengige elbil-importører i østlands- og sørlandsområdet. Om noen har kjøpt US-Leaf eller annen elbil fra noen av disse, hvordan har oppfølgingen vært? Noen som har trengt kostbare reparasjoner og fått ordnet opp uten kluss? Er de istand til å kjøre dokumentere tilstand på batteriet slik at man ikke risikerer å få en bil med redusert kapasitet etter bruk i varme "ørkenstater" uten å vite om det?

emil

#1
Kjøte min 2012 USA Leaf fra Sør Import i Mandal for ganske nøyaktig et år siden. Hyggelige mennesker, men fortsatt bruktbilselgere så man må/bør ta enkelte ting med en klype salt. Ellers er de et seriøst firma som har holdt på en del år og selger vel også biler med garanti lik europeisk/norsk selv om det er USA-bil. Da er det de som må ta kostanden ved eventuelle problemer og ordne garantireperasjoner. Men de har holdt på i ganske mange år og tror det skal være ganske trygt å handle derifra.

Har selv ikke hatt andre problemer enn feil boltesirkel på to av de nye vinterhjula jeg kjøpte med bilen. Liten fordel at jeg da jobbet i Kristiansand, men de kom og møtte meg på jobb med nye hjul samme dag som jeg meldte ifra.

Bilen har desverre et tap i kapasitet på ca 10% som nok har vært der siden jeg fikk bilen, hadde da ikke kjennskap nok til å kunne sjekke ut det og tror ikke de gjør noen detaljerte sjekker av det.

Husk at 2013 Leaf (både euro og USA) kan bety både gammel og ny/oppgradert utgave siden skiftet kom litt før sommerferien i fjor. Beste tegn på oppgradert utgaver er fotbrekk (ikke mellom forsetene) og bedre plass i bagasjerommet siden laderen som før var plassert mellom bakhjulene er flyttet og "B" mode på girspak + ECO knapp på rattet.

Går du for en USA bil bør du be om å få en rapport (f.eks Carfax) på at bilen ikke har vært skadet og hold deg unna biler som har gått i de sørlige delene av USA siden varme er batteriets største fiende.

E_S

Jeg kjøpte min 2013 Leaf da den var 1 år og 1 måned gammel hos Autonova på Lørenskog. Godt fornøyd - var innom for å titte og fikk låne en demobil en dag for å kjøre til/fra jobb nærmest uten at jeg spurte engang, så kjøpte jeg min bil. "Oppgraderte" fra originalladekabel til en justerbar 6/10/16A-kabel til en veldig hyggelig pris. De var også realistiske på at t/r jobb (110 km) trolig ikke gikk uten lading om vinteren - det hadde jeg ikke trodd av en bruktbilselger.. Ønsket også vinterdekk uten felg fremfor ferdig vinterdekkpakke og fikk også dette gunstig. Fikk se Carfax på bilen før jeg skrev kontrakt. Hadde med daglig leder og en selger å gjøre og begge var hyggelige - også etter at kontrakt var skrevet. Dette i kontrast til en VW-forhandler i østlandsområdet hvor jeg kjøpte min forrige bil hvor selgeren "glemte" meg med en gang kontrakten var skrevet.

Bilen har 5 år garanti fra førstegangsregistreringsdato og det forutsatte ikke service hos merkeforhandler, naturlig nok.

Om man kan leve med ulempen med USA-bil (ikke-fungerende Carwings og navigasjon, primært) kan man nyte godt av at alle av "ny" type har 6,6 kW lader og at bilene er vesentlig rimeligere. Jeg er ihvertfall godt fornøyd både med bil og bilsjappe. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rav4_EV

Foreløpig er det bare småting som vindusheisbryter og knirkete foringer som utgjør reklamasjoner på Nissan Leaf.
Dessverre har ikke Leaf aktiv batterikjøling. Dermed kan biler brukt i varme områder og/eller hyppig hurtigladet få batteriproblemer.

Eneste garanti som følger disse bilene er selgers oppfølging av kjøpslovens bestemmelser om 5 års reklamasjonsrett.
Skulle det dukke opp mange biler med dyre batteriproblemer ville nok disse virksomheter havne i skifteretten raskere enn du kan si "reklamasjon".

Da finnes det ikke noen fabrikkgaranti å lene seg på.

Det positive er at batteripakkene blir bare billigere og billigere. Dermed slipper man unna med 60-70 tusen for et nytt batteri ferdig montert.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Geir81

Da er det jo interessant å vite om disse batteriproblemene lar seg diagnostisere før man kontrakten, eller om de er "senskader" der symtomene først dukker opp senere. Jeg ser for eksempel en importør (Nesbukta Trading) som skriver:

"Vi har komplett og ekte Nissan diagnostikkverktøy ... Med diagnoseutstyret kan vi tilby den trygghet det ligger i å kunne utføre full service på de bilene vi selger. Samtidig vet vi, og kan påvise, at bilen leveres uten problemer i elektronikken eller batteriet. Vi skriver ut batterirapport på alle våre biler."

Noen som har innsikt i om slike verktøy hos uavhengige importører kan si noe nøyaktig om hvorvidt batteriet har tapt kapasitet eller fått andre skader av tiden på andre siden av dammen?

emil

Nesbukta Trading er en av får her i landet som bl.a kjører sofware oppgraderinger på USA-Leaf så de bør nok ha ting på stell når det gjelder sjekk av batterikapasitet.

Selv om enkelte her på forumet mener Leaf Spy bare er en ustabil tulleapp mener jeg at den kan gi deg en viss oversikt over status på batteriet og mye mer enn gjettometer og tankmåler gjør. Men da bør du ha mulighet til å låne med deg bilen du skal kjøpe i et døgns tid så du får testet litt kjøring og fullading.

E_S

Et nytt batteri på Leaf koster i USA $5499,- ferdig skiftet. Dette er under 35000,-, så hvis de i Norge skal ha 60-70000 er det noen som tar seg alt for godt betalt. Faktisk er det mer aktuelt i så fall å sende bilen til USA for batteribytte, eventuelt det samme på USA-garantien.. (som det ser ut som funker hvis bilen har vært i USA en stund før den ble eksportert)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rav4_EV

35000 + 5000 frakt = 40000 + mva = 50000
Så kommer montering i tillegg. Da er vi vel på 60-70k.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Var vel snakk om kun noen timers arbeid for å bytte batteri. Så 10-20.000 for arbeidet er litt overdrevet.

Tror nok vi kommer under 50.000 ferdig skiftet i Norge når det skulle bli aktuelt.

E_S

Det batteriet har vel blitt fraktet et sted i utgangspunktet også, og når den 35000-prisen inkluderer montering i USA må man trekke fra det. Dessuten, om man betaler 5000 kroner for frakt av et sånt fra USA har man blitt lurt. Dessuten er det en del "sales tax" på opptil 10-12% som må trekkes av fra kjøp i USA. Plutselig er man ikke så langt unna her til lands så lenge ingen skal flå kundene..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rav4_EV

Tiden vil vise hvem som "gjettet" nærmest.
Så blir der sikkert noen som kommer til å kjøpe batterier fra USA fremfor merkeforhandler. Mulig det vil presse prisen noe.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

arthur

Sitat fra: E_S på mandag 25. august 2014, klokken 00:12
Dessuten er det en del "sales tax" på opptil 10-12% som må trekkes av fra kjøp i USA. Plutselig er man ikke så langt unna her til lands så lenge ingen skal flå kundene..

Siden salestax varierer fra stat til stat og sted til sted i USA så er det vanlig at priser oppgis ex salestax så tror ikke du kan trekke fra noe.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

bestorp



Husk at 2013 Leaf (både euro og USA) kan bety både gammel og ny/oppgradert utgave siden skiftet kom litt før sommerferien i fjor. Beste tegn på oppgradert utgaver er fotbrekk (ikke mellom forsetene) og bedre plass i bagasjerommet siden laderen som før var plassert mellom bakhjulene er flyttet og "B" mode på girspak + ECO knapp på rattet.[/quote]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har en USA Leaf 2013 SV med alt det Emil nevner her men min er uten B mode og Eco knapp på rattet, men er fremdeles en ekte 2013 Model bare mindre utstyrt. Kjøpt forøvrig på Autonova og var veldig fornøyd med prosessen der hele veien med kjøpet, med 5 års garanti itillegg :)

Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA