Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: USA priser!

Startet av boma, fredag 12. september 2014, klokken 08:09

« forrige - neste »

boma

Hei!

Har kjøpt en leaf hos Sandvika bil (fabrikk ny euro leaf). De skulle prøve å få transportert bilen over til bergen til Fredag, men fikk vite i dag at transportøren ikke kunne levere før mandag kl.12.

Vi sitter jo her i Bergen og gleder oss som noen små unger til å teste ut dette greiene og hadde egentlig tenkt å bruke helgen til å gjøre oss kjent med bilen. Litt skuffet da avtalen var fredag når vi signerte kjøpekontrakten på lørdag med dette som utgangspunkt.

Greitt nok, skal svelge at de ikke fikk det til og jeg må vente litt til. Grunnen til at jeg kjøpte på østlandet er at det er veldig lite biler tilgjengelig med 6.6 laderen og den ville jeg ha.

Uansett... Er det gjennomførbart å hente bilen på fredags/lørdagsmorgen og kjøre den over fjellet uten overnatting? Det jeg tenkte i mitt hode var: Sandvika bil på Rud - Flå ca 10mil(sketchy... :-\)
Flå - Gol 5 mil, gol - geilo 5 mil, geilo - eidfjord 9mil, eidfjord - Voss 5 mil, Voss - dale, dale - bergen

Det blir ca 6 ladestopp. Viss jeg regner 5 timer i ladetid og 8 timer kjøring kommer jeg til 13timer. Er vel gjennomførbart men litt risky dersom en av hurtigladerene er i ustand. Da må jeg plutselig overnatte. Må pakke teltet skjønner jeg.

Nei det spørst....
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

svingen

#1
Burde jo gå fint det her (uten og se detaljert på hver avstand) er jo folk som har kjørt den turen her før med andre leaf så :)

du har vel sett på den siden her http://www.jurassictest.ch/GR/
Det er jo ikke så langt mellom laderen eller så hvis det er feil på en er det jo mulig og kjøre til neste lader og,har du med deg en 32a lader til industri kontakt er det hverfall ikke noe stress da tar det jo ikke lange tiden og komme deg til neste lader hvis du finner en 32a og det er det nesten på alle bensinstasjoner.
Jeg villle bare kjørt på kan jo alltid stikke innom biltema når du kommer inn til oslo-s hvis du tar fly-toget http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Telt/Festivalsett-37317/ ;)

du burde bestille deg Rfid fra grønn kontakt og fortum da det er en del mere stabilt enn sms,koster ikke stort har det alltid i bilen selv :)

Ville og sjekke ruten og se etter "backup" lade plasser,sende mail til diverse plasser underveis så hvsi du kommer til ladere som ikke virker så kan du "sein" lade på 32a på en bensinstasjon/camping plass osv da kommer du deg videre til neste stasjon med kanskje bare og lade 2 timer.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

kjbu

Du skal fint klare deg med 4 ladestopp :
* Flå (11 mil fra Sandvika)
* Geilo (10 mil fra Flå)
* Eidfjord (9 mil fra Geilo)
* Voss (5 mil fra Eidfjord)
* Fremme i Bergen etter 10 mil fra Voss

Start med 100% lading i Sandvika, resten kan du klare med 90% på en varm dag.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

svingen

Anbefaler og stoppe og lade der du kan hvis 1 ikke virker er du ikke helt tom og kanskje kommer til neste hurtiglader.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Leon

Sitat fra: kjbu på torsdag 28. august 2014, klokken 07:54
Du skal fint klare deg med 4 ladestopp :
* Flå (11 mil fra Sandvika)
* Geilo (10 mil fra Flå)
* Eidfjord (9 mil fra Geilo)
* Voss (5 mil fra Eidfjord)
* Fremme i Bergen etter 10 mil fra Voss

Start med 100% lading i Sandvika, resten kan du klare med 90% på en varm dag.

Fra Sandvika Bil på Rud og til Flå er nå med ny vei 100 km, og er ikke noe problem. Har selv kjørt strekningen på 75% av batteriet.

Problemet videre er at hurtiglading går vesentlig langsommere fra ca 70%, og over 85% veldig tregt.

Eksempel fra Flå i sommer (30 grader):
Tid min      %   
        0     18    116A   
      18     77      60A   
      22     84      42A   
      25     87      32A   
      30     91      22A

I kaldere vær går det vesentlig tregere.

Da er det spørsmål om hvor lenge du vil vente. I tillegg er det mye oppover siste biten mot Geilo, så jeg ville vurdert å heller ta 10 min på Gol for å fylle opp (gratis lader hos Nissan - ring og sjekk om den er operativ).
Med 85-90% lading på Geilo burde turen over fjellet være grei, siden Eidfjord ligger vesentlig lavere.

Husk at varmeapparatet, hastighet, våt veibane og stigninger lett gir store utslag på forbruket.

God tur! :)

   
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

JanBrede

#5
Riktignok nevnt i bisetninger av andre her også, men vær veldig bevisst gassfoten din og hastighet.  Overgangen fra fossilbil til å oppnå det erfarne elbilister skriver her at de har klart er større enn du tror, ihvertfall var den det for meg.  Begynn forsiktig og venn deg til bilen.

Hvis du klarer å ikke gå opp på mer enn tre "prikker" på akselerasjon har du et godt utgangspunkt (Noe du fort merker er vanskelig, spesielt i oppoverbakker) og den regelen må jo brytes av og til.

Edit: Ser at noen oppover har nevnt lader til industrikontakt; gitt at dette skal skje i morgen er det ikke sikkert at du rekker å løse det, men siden du har en 6,6 kw lader kan du ihvertfall sørge for å skaffe en Type2 til Type 1 kabel så du kan utnytte laderen fullt ut hvis det finnes et Type 2 punkt i nærheten...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

boma

Takk for alle svar! Synes dette forumet er en veldig bra plass og har fått mye hjelp herifra allerede.

Da blir det kanskje en liten roadtrip på meg. :)
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

muggost

hei,
jeg kjørte nylig den ruta du snakker om, til Geilo. Du trenger ikke stoppe på laderen på Gol, du rekker frem fra Flå hvis du lader til 90% der. Men vær snill på gassen :-)

Hvis hurtigladeren på Geilo ikke virker så er det godt med overnattingsmuligheter der. Dr.Holms har mulighet for saktelading i garasjen sin...

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

JanBrede

Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

boma

Det ble desverre ikke tur. Dukket opp noe på privaten som gjorde at jeg måtte bare smøre meg med tolmodighet angående ny bil. Mottok bilen i går :) Er meget fornøyd med bilen, men selger hadde lagt gummidekkene i bagasjerommet uten poser på dekkene. Dette gjorde at plasten innvendig i luka er helt sort av gummi som har ligget og skrapet under transport. Klarer ikke å vaske det vekk. Ikke det du ønsker når du mottar en ny bil!! Har reklamert så får vi se om de ønsker å fikse opp i det.
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

JanBrede

Gratulerer med ny bil, du får nok flere muligheter til å kjenne på rekkeviddeangst :)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA