Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solide Schuko-støpsel for tjukk gummikabel

Startet av harruz, onsdag 11. februar 2015, klokken 15:33

« forrige - neste »

harruz

Hei. Som ny eier av El bil (var klar for Kia Soul, men valgte Leaf pg.a leveringstiden) så er jeg litt i stuss over hvor jeg har lov til å kjøre, og hvor jeg ikke har lov til å kjøre. Kjører strekningen Lørenskog-Ensjø-Lørenskog fast til og fra jobb. Der er det kollektivfelt flere steder, så det er fint. Men det er også noen enkelte "bussgater" (vet ikke helt hva jeg skal kalle det) Tenker f.eks på den ved avkjøringen mot Lindeberg nord, som bussen kjører i, og hvor det er en holdeplass. Det er også tilsvarende på den andre siden av motorveien mot byen. Kan vi el-bilister kjøre der lovlig?. HAr kjørt der mange ganger med MC'en min men er slettes ike sikker på om det er lov med el-bil. På Helsfyr er det også noe tilsvarende.

Noen som vet med sikkerhet hva som er lov her? Har sett tilbake på gamle tråder, uten å finne svar.
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

emil

Den enkle oppsummeringen:

Er det blått firkantet skilt som sier "BUSS / TAXI" er det bare å kjøre på med elbil

Er det forbudsskilt som sier forbudt for motorisert ferdsel (rundt, rød ring og bil/motorsykkel) men med underskilt som sier "Gjelder ikke buss / taxi" i variasjoner kan du IKKE kjøre med elbil.


Så de typiske kollektivgatene midt i enkelte veier i bl.a Oslo skal du holde deg langt unna.

mariowing

#2
Sitat fra: harruz på torsdag 22. januar 2015, klokken 09:14
HAr kjørt der mange ganger med MC'en min men er slettes ike sikker på om det er lov med el-bil.

Ikke lov med mc heller  :)

Her står det også en del rundt temaet: http://www.elbil.no/elbilfakta/nyttige-tips/610-kollektivfelt-og-skilting

Min personlige konklusjon er at Statens Vegvesen ikke ønsker elbiler i kollektivfeltene og derfor så har de ikke endret slik underskilt. For det kunne de gjort til for eksempel "Gjelder ikke brukere av kollektivfelt".
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

F_P

Vil tro du kjører E6 nordover. Da har du sikkert lagt merke til at flere med elbil tar av E6 og kjører buss og taxifila som går parallelt med E6 her:
https://goo.gl/maps/F9rc0

Om jeg har forstått det korrekt er det ikke lov å ta til venstre her med elbil da det er påbudsskilt med sving til høyre med underskilt "Gjelder ikke buss og taxi".  Kjørt der selv noen ganger rett etter at jeg fikk bilen. Bare fulgte på  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Øyvind.h

Sitat fra: F_P på torsdag 22. januar 2015, klokken 12:07
Vil tro du kjører E6 nordover. Da har du sikkert lagt merke til at flere med elbil tar av E6 og kjører buss og taxifila som går parallelt med E6 her:
https://goo.gl/maps/F9rc0

Om jeg har forstått det korrekt er det ikke lov å ta til venstre her med elbil da det er påbudsskilt med sving til høyre med underskilt "Gjelder ikke buss og taxi".  Kjørt der selv noen ganger rett etter at jeg fikk bilen. Bare fulgte på  :-[
Ja der har det visst vært bøtelegging nylig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

harruz

#5
Jepp F_P det er blant annet der jeg mener. Da vet jeg nå at dette ikke lov.

Er det samme tilfelle også her?
https://www.google.no/maps/@59.91335,10.801644,3a,75y,234.26h,78.35t/data=!3m4!1e1!3m2!1s53AhdxBL3zl628X1jRg9KA!2e0

Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

emil

Så lenge du ikke er buss er det fortsatt ikke lov. Samme med den før bommen på lysaker innover mot Oslo.

For disse eksemplene her er det klar "sniking" ved å ikke overholde skiltingen. Det blir litt annerledes i krysset Kirkeveien/Ullevålsveien og tilsvarende som artikkelen på elbil.no skriver.

Davidsv

Dette stedet er et av de mest irriterende eksemplene på hva den "korrekte" tolkningen av skiltene kan føre til:

https://www.google.no/maps/@59.89564,10.805989,3a,75y,226.01h,87.61t/data=!3m4!1e1!3m2!1s2qEeG2zcoGefCSE3Y09dag!2e0?hl=en

Legg merke til at kollektivfeltet opphører ca en busslengde etter "gjelder ikke buss og taxi" skiltet. Så hvis man skal gjøre det korrekt, må man altså flette inn til venstre, og deretter ut til høyre igjen etter 10 meter. Her blir det ofte lang kø, så man vil bare forårsake mer kø ved å prøve å kjøre i riktig fil i 10 meter...
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Trekkoppbil

Det er 2 ulike skilt for kollektivfelt:

Fra §5:
"2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt."

Skilt for sambruksfelt:




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA