Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stoppe bilen fra telefonen ved tyveri

Startet av Nysgjerrig, søndag 07. september 2014, klokken 14:58

« forrige - neste »

Nysgjerrig

God morgen mine venner  ;D Jeg sitter her og drømmer om elbil, men jeg lurer på hvor realistisk det faktisk er. Jeg går på skole i Hønefoss og har 59 km reise hver vei. Jeg har sett gjennom ladekartet og det ser ut til at det ikke er noen hurtigladere i Hønefoss. Og det er heller ikke noen mellom Hønefoss og hjemstedet mitt. Ettersom elbilen vil slite med nærmere 120 km så må jeg se meg om etter lademuligheter. Jeg kan da selvfølgelig lade i Hønefoss sentrum via 16A, men hvor lang tid vil dette ta og er disse vanligvis ledige?

E_S

Hvis du har en normal skoledag er det ikke noe problem, bilen vil være ladet mer enn nok til hjemturen i løpet av den tiden. :) Min bil mener jeg at bruker ca. 5,5 timer fra 25-30% til 80% på 16A.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Klykken

Bmw i3 lader fra 30 til 100% på rundt 6 timer med standardkladden, og den leverer 12A. På 16A tar det litt kortere tid.
Rekkevidde er alt fra 12 til 17mil på sommeren i alle fall. Vinter har jeg ikke fått testet enda.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Nysgjerrig

Sitat fra: E_S på lørdag 23. august 2014, klokken 08:21
Hvis du har en normal skoledag er det ikke noe problem, bilen vil være ladet mer enn nok til hjemturen i løpet av den tiden. :) Min bil mener jeg at bruker ca. 5,5 timer fra 25-30% til 80% på 16A.

Hvilken elbil har du?Jeg tenker å kjøpe Nissan Leaf, men har også sett på Renault Zoe.

Og er det noen som bor i Hønefoss eller har benyttet seg av lading der?

Nysgjerrig

#4
Sitat fra: Klykken på lørdag 23. august 2014, klokken 11:18
Bmw i3 lader fra 30 til 100% på rundt 6 timer med standardkladden, og den leverer 12A. På 16A tar det litt kortere tid.
Rekkevidde er alt fra 12 til 17mil på sommeren i alle fall. Vinter har jeg ikke fått testet enda.

Gratulerer med fin bil :) Synes Bmw i3 er veldig fin, men den er nok dessverre litt utenfor budsjettet mitt(ca. 200 k).

Tenkte på en Leaf med 16A og da går det vel ikke noe tregere?

E_S

Jeg har en USA-modell Leaf av "ny" type som jeg kjøpte brukt for noen måneder siden til litt under 200k. Ville ha toppmodell og det koster litt mer enn en med stoffseter etc. Fikk "oppgradert" fra original (10A) ladekladd til en justerbar 6/10/16A da jeg kjøpte bilen og syntes det var vel anvendte 2000,- ekstra. Da kan bilen i praksis lades nesten hvor som helst, da man kan trekke lite strøm når det ikke er kapasitet til mer, og "full guffe" når det er mulig. Bilen har også 6,6 kW lader slik at man kan lade med 32A og halvere tiden fra 16A igjen om man finner en type 2-lader som har dette.

Zoe virker veldig spennende så langt - har knapt sett en i virkeligheten, men den har også mange alternativer for lading og det virker som problemene med lading på IT-strømnett (det vanligste i Norge) later til å være løst nå. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Nysgjerrig

Sitat fra: E_S på lørdag 23. august 2014, klokken 22:28
Jeg har en USA-modell Leaf av "ny" type som jeg kjøpte brukt for noen måneder siden til litt under 200k. Ville ha toppmodell og det koster litt mer enn en med stoffseter etc. Fikk "oppgradert" fra original (10A) ladekladd til en justerbar 6/10/16A da jeg kjøpte bilen og syntes det var vel anvendte 2000,- ekstra. Da kan bilen i praksis lades nesten hvor som helst, da man kan trekke lite strøm når det ikke er kapasitet til mer, og "full guffe" når det er mulig. Bilen har også 6,6 kW lader slik at man kan lade med 32A og halvere tiden fra 16A igjen om man finner en type 2-lader som har dette.

Zoe virker veldig spennende så langt - har knapt sett en i virkeligheten, men den har også mange alternativer for lading og det virker som problemene med lading på IT-strømnett (det vanligste i Norge) later til å være løst nå. :)

Kanskje jeg skal gå for noe av det samme, med 32A :)  Har du noen generell erfaring med å bruke ladepunkter utenfor hjem/jobb, er disse ofte opptatte?

K S

Med Zoe bør det kunne være mulig å klare t/r?
Jeg prøvde Zoe, og syntes den var ok. Med Nissan sine servicepriser er den utelukket for meg, trur eg....
Zoe sine vedlikeholdskostnader er en brøkdel av Leaf, og VW er enda billigere (billigst???)

Nysgjerrig

Sitat fra: K S på lørdag 23. august 2014, klokken 22:36
Med Zoe bør det kunne være mulig å klare t/r?
Jeg prøvde Zoe, og syntes den var ok. Med Nissan sine servicepriser er den utelukket for meg, trur eg....
Zoe sine vedlikeholdskostnader er en brøkdel av Leaf, og VW er enda billigere (billigst???)

You tell me. Er 120 km  med Zoe realistisk en kald desembermorgen? :) Takk for heads up angående serviceprisene til Nissan, greit å vite.

E_S

Jeg bor i Oslo og her har jeg sjelden hatt noe problem med å finne noe ladepunkt utenom hjemme om det skulle vært behov for det - alltids noe ledig et eller annet sted ikke så altfor langt fra dit man skal.

Når det gjelder service er det et ikke-tema på USA-biler sånn som jeg har, her kan service tas hvor som helst uten at det har noen innvirkning på garanti. Da blir prisen en helt annen enn de prisene Nissan opererer med.

120 km en kald vinterdag, spesielt om bilen har stått parkert utendørs - det tror jeg ikke er realistisk med noen som helst av dagens elbiler utenom Tesla med mindre man skal kjøre i sneglefart og sitte i u-oppvarmet kupé..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rav4_EV

SitatEr 120 km  med Zoe realistisk en kald desembermorgen?
Skal ikke mer til enn en halvtime fast i kø etter en utforkjøring eller ulykke før slike kalkyler gjør at også du sitter på i en bergingsbil.

Kan du lade på parkeringsplass på skolen vil alle biler kunne brukes.

Det kommer minst 8 stk 22kW rundt Hønefoss utover høsten.
Med et kvarter i en slik kontakt vil du alltid rekke hjem med god margin selv midtvinters.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA