Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av nofuelno, torsdag 04. september 2014, klokken 16:18

« forrige - neste »

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Nå er det på høy tid at Elbilforeningen tar tak i dette og ber om at Takstrettningslinjene oppdateres slik at det er entydig at en må bruke Autopass, eller at bomselskapene må forholde seg til teksten slik den står.

Hvor mange skal måtte ta dette på egen kappe før dette skjer?

Har selv sendt spørsmål til Samferdselsdepartementet, og venter på svar derfra. Bompengene jeg har betalt på Elbil håper jeg går til veibygging og ikke til studieturer til Bomringen i Algarve eller Julebord for styremedlemmene i Nordjæren bomselskap. De er uansett tapt for meg.

Uansett er det uhørt at reglene en skal forholdet seg til antyder frivillighet angående bombrikke, mens en i praksis blir påtvunget det. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

#2
På noen bompengeselskap sine retningslinjer står dette:
SitatUtrykningskjøretøy, Elbiler/Hydrogenbiler, kollektivtrafikk i rute  og forflytningshemmede kan tegne avtale med Fritak. Det kreves dokumentasjon for fritak.

Avtale med fritak:
Brikkedepositum på kr 200,- tilkommer.
Ved passeringer i anlegg hvor du ikke har egen avtale eller fritak, vil du motta etterskuddsfaktura på passeringene til full pris.
Du vil få faktura fra det bompengeprosjektet hvor du har fått brikken din i fra.

Jeg kjørte selv uten brikke i en uke eller to i Bergen før jeg fikk brikke, men jeg fikk brikke mest fordi jeg skulle slippe å måtte trykke for billett når jeg parkerer i sentrum. Kan da kjøre på "avtale" og bommen åpnes automatisk. Uansett fikk jeg ikke noe faktura fra Autopass. Ikke en gang på selve brikken.

Når det er sagt så står det ikke så tydelig her noe om elbil. Det står "kan" - ikke skal. Det står også at det kreves dokukentasjon for fritak, men skulle tro at EL skilt er god nok dokumentasjon eller? Hvis ikke er dette et godt eksempel på trangsynt byråkrati.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Selv foretrekker jeg etterskuddsvis fakturering med satsen for Elbil.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Pompel

Fra Håndbok V718 Bompengeprosjekter:
Sitat
Følgende grupper er pr. februar 2014 helt eller delvis fritatt for betaling av bompenger:

  • Gående og syklende.
  • Moped og motorsykkel.
  • Passasjerer (unntatt i noen ferjeavløsningsprosjekt).
  • Uniformerte utrykningskjøretøy (sivile utrykningskjøretøy i tjeneste).
  • Kjøretøy i merket begravelsesfølge.
  • El-biler og hydrogenbiler med HY-registreringsskilt.
  • Kollektivtransport i konsesjonert rute.
  • Kjøretøy som benyttes til arbeid på bomvegen (ikke i bomringer).
  • Forflytningshemmede (bare i bomringer). Herunder åpnes det for to gratisbrikker for familier med funksjonshemmede barn, og refusjon av bompenger for funksjonshemmede uten egen bil.
  • Diplomater i Oslo-pakke 3 og kjøretøy eid eller knyttet til Nato-hovedkvarter.
Det forutsettes at alle som er innvilget fritak må ha brikke.

Seriøst...det er ikke så himla vanskelig å bare skaffe seg den brikken og jeg ser ærlig talt ikke problemet
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

elektrolux

Fra hvilken side sakset du dette? Fant kun den gamle ordlyden om at en KAN få fribrikke.

Ellers fikk jeg avslag på autopassbrikke både på meg og på ungene da jeg ba om det. Vi spaserer og sykler ofte forbi bommen på Forus nemlig.  ;D

Ellers står det å lese at tekstendringer skal behørig annonseres:

7. ENDRING AV TAKSTER OG TAKST-, RABATT- OG BETALINGSSYSTEMER
7.1 Delegert myndighet
Med virkning fra 1. juli 1992 fikk vegkontorene delegert myndighet til å godkjenne prisjusteringer av
takster og rabatter når takst- og rabattsystemet er i henhold til gjeldende retningslinjer eller godkjent
av Vegdirektoratet etter 1. mars 1992.
7.2 Takstjustering i takt med prisstigning
Vegkontorene har myndighet til å prisjustere takstene i henhold til konsumprisindeksen. Ved en
prisjustering av enhetstaksten må også rabattsystemet justeres tilsvarende, slik at rabattsatsene holdes
fast. I slike saker kreves det ikke lokalpolitisk behandling. Det er opp til vegkontoret å vurdere om
slike konsumprisjusteringer likevel skal gjøres til gjenstand for lokalpolitisk behandling/orientering.
Vegkontorene kan om nødvendig gi bompengeselskapet signaler om at de bør søke om å justere
takstene i henhold til konsumprisindeksen, dersom prisutviklingen tilsier det. Det presiseres imidlertid
at slik justering ikke behøver å finne sted hvert år, så lenge takstene over tid følger utviklingen til
konsumprisindeksen.
Det er lagt opp til følgende saksgang for konsumprisjusteringer:
Bompengeselskapet skal årlig vurdere takstene med utgangspunkt i selskapets økonomi og
forutsetningene ved stortingsbehandlingen. I den forbindelse bør selskapet underrette vegkontoret
om planlagte endringer for det kommende år.
Bompengeselskapet søker vegkontoret om prisjustering. Søknad om prisjustering må være
vegkontoret i hende 3 måneder før planlagt gjennomføring av endringen.
Vegkontoret godkjenner justeringer i henhold til gjeldende retningslinjer. Vegdirektoratet
orienteres om godkjenningen samtidig som selskapet blir orientert, det vil si før prisjusteringen
foretas.
Vedtak skal kunngjøres senest 4 - 6 uker før gjennomføring. Bompengeselskapet skal sørge for
offentlig kunngjøring av endringer i takster og rabatter. Bompengeselskapet dekker kostnaden ved
slik kunngjøring. Kunngjøringen skal blant annet inneholde opplysninger om klageadgang.
Følgende ordlyd benyttes: "Takstendringen kan påklages til Vegdirektoratet innen 3 uker fra
kunngjøring. Klagen sendes vegkontoret".
31Hvis vegkontoret fastholder vedtaket, sendes saken med vegkontorets innstilling til
Vegdirektoratet. Gjenpart sendes klageren med orientering om innstillingen. Klageren har 14
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Pompel

#7
Teksten er hentet fra Statens Vegvesens håndbok V718 Bompengeprosjekter. Den finnes på vegvesen.no > Fag > Publikasjoner > Håndbøker. Det er for øvrig ikke jeg som fant frem denne informasjonen, jeg bare fant det blant kommentarene på samme sak på Facebook.

Morsomt likevel at det står at gående og syklende også skal ha brikke :D

Om ordlyden rundt omkring er kan eller skal er også i den store sammenheng riv ruskende likegyldig. Det tok meg tre minutter tidligere i dag å bestille brikke til fossilbilen vi har i dag, og det tar sikkert ikke særlig lengre tid når jeg i oktober skal flytte den til ELXXXXX. Bruk av brikke er uten tvil bedre for bomselskapene, og det er det minste vi kan gjøre for fritak for bompenger.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

elektrolux

Klare regler er uten tvil best for alle parter.

Foreløpig savner jeg det.

Annenhånds info der en har lagt til tydelig feilaktig kommentar er ikke særlig klargjørende.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA