Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med ny software

Startet av berge, fredag 29. august 2014, klokken 19:12

« forrige - neste »

berge

Hei!

Vi er like ved å kjøpe en ny Nissan Leaf, og jeg forsøker å navigere jungelen av lademetoder for bilen. Så langt er forståelsen min som følger, og jeg setter stor pris på det om noen vil korrigere feil:

Leafs batterier er 400V DC. (Hver celle har såklart lavere spenning, men vi kan se på det slik.) Leaf kommer som standard med 3.3kW innebygget lader for 230V AC. Den innebyggede laderen brukes med en EVSE-kabel, som er en litt glorifisert overgang mellom schukokontakt (ordinær stikkontakt i hjem, egentlig kalt CEE 7/4) og Type 1-plugg, som er stikkontakten i bilen.

Den innebygde laderen kan lade på 10A når den er koblet til via EVSE-kabelen, som gir 12 timers ladetid. Det står ikke noe noe sted, men all den tid 16A på 230V kan levere 3.6kW, antar jeg at den innebygde laderen koblet til med EVSE-kabel også kan lade på 16A, og dermed på omlag åtte timer. (Hvordan velger man i så fall da om man vil lade på 10A eller 16A?) Er dette riktig?

Som en oppgradering kan man også bestille 6.6kW-lader internt i bilen, som burde tilsvare omlag 29A på 230V. Jeg finner ikke noe pålitelig informasjon som forteller hvordan man i så fall kobler bilen til en 230V strømkilde som kan levere 29A. Finnes det EVSE-kabel med Type 1 i bilenden og en eller annen IEC 60309-plugg (blå 32A-plugg, for eksempel) i den andre?

Man kan også investere i en vegglader hjemme. Disse leverer også AC, såvidt jeg forstår, og har Type 1-plugg, og kan levere >16A. Dersom det finnes 32A EVSE-kabel til IEC 60309-plugg ser jeg ikke poenget med å ha vegglader. Siden veggladerne kalles lader, antar jeg at bilens innebygde lader ikke er i bruk – men burde ikke da veggladerne levere DC og ikke AC?

Det finnes også hurtigladere rundtom i landet. Disse kan presumptivt levere 80A eller noe i den retning. Er det 80A AC? Er det dyrt eller i det hele tall praktisk å installere hurtiglader hjemme?

Når bilen får >32A AC (eller for 3.3kW-modeller, >16A), brukes det en likeretter internt i bilen for ladingen?

For øvrig må vi uansett legge opp strøm til ladeuttak til bilen, og skapet har masse strøm tilgjengelig, så vi starter med forholdsvis blanke ark. Dersom vi kan lade med 29A med EVSE-kabel med IEC 60309-plugg virker det jo soleklart som den billigste løsningen.

emil

Alt via CHAdeMO kontakten er DC på rundt 360-390V opp mot 120A. Normalt sett ikke for hjemmebruk hvis du ikke legger ~100.000 i en egen (semi)hurtiglader og har strøm nok tilgjengelig.

Alt via Type1 (SAE J1772) kontakten er umodifisert AC. Dvs at i det øyeblikket bilen og EVSE har blitt enige om ladestrømmen går denne rett igjennom. Laderen sitter i bilen og klarer 3.3 eller 6.6kW (i tillegg til at noe strøm går bort til bl.a kjøling av laderen). Ved oppstart sier EVSE hvor mye bilen får lov til å trekke av strøm i tillegg til at dette kan justeres kontinuerlig underveis i ladingen.

Om det er den vanlige ladekladden, kladdløs (f.eks http://www.charge-amps.com/ der kladden sitter i håndtaket) eller semiportabel/fastmontert gjør de det samme og kalles ofte for hjemmelader selv om laderen alltid sitter i bilen.

For 32A (6.6kW) kan man ha en med fastmontert boks med Type1 kabel hjemme, eller ha en boks med 32A støtte og Type2 kontakt (og så bruke en Type2-Type1 kabel). Det finnes også en kladdløs 32A ladekabel med rød industrikontakt (kan muligens få med blå eller bruke overgang) fra http://www.evselect.eu/evselect-32a-p-52.html.

Noen ladekabler som f.eks den originale er kun 10A, mens noen kan variere mellom f.eks 6/10/16A eller opp til 32A.

Har du muligheten legger du 3fas 32A ut til garasje/ladeplass. En fastmontert boks med Type2 kontakt er beste løsningen da denne også kan brukes av besøkende med Type2 i bilen.

berge

Så såkalte hjemmeladere er overhodet ikke ladere, bare fastmonterte overganger med tykk nok kobber til å levere for eksempel 32A og Type 1 eller Type 2 plugg. Det er jo nyttig å vite. (-:

EVSE-kabler virker ganske kraftig overpriset. Såvidt jeg kan forstå er det kun en skjøteledning samt en mikrokontroller som snakker en enkel digital protokoll for kommunikasjon med bilen og et relé for å slå på strømmen.

Det virker som om å oppgradere til 6.6kW-lader er en god plan på generell basis. Kladdløs 32A EVSE-kabel til rød industrikontakt ser i utgangspunktet fint ut, bortsett fra at rød plugg betyr 400V trefase, og det tror jeg ikke vi har kapasitet til i skapet.

Selger tilbyr pakke med 6.6kW-lader og en eller annen semifastmontert veggdel til 20 000 kroner. Jeg skal sjekke hvor mye strøm den kan levere, men jeg synes det høres i overkant dyrt ut.

pottle

#3
Sitat fra: berge på fredag 15. august 2014, klokken 14:11
EVSE-kabler virker ganske kraftig overpriset. Såvidt jeg kan forstå er det kun en skjøteledning samt en mikrokontroller som snakker en enkel digital protokoll for kommunikasjon med bilen og et relé for å slå på strømmen.

EVSE-kabler og systemer kan virke overpriset. Beskrivelsen du har på utstyret er helt rett: to støpsel, 6 meter kabel samt et kretskort med kapsling (kladd) rundt.

Det som koster mye penger og driver kostnadene på ladekablene er utvikling av programmet (firmware) på kretskortet og CE-godkjenningen av produktet. Hadde det ikke vært for de to nevnte faktorene ville ladekabelen vært betraktelig mye billigere.

Hvis du sammenligner en Mode 3-kabel til ca kr 1600 mot en Mode 2-kabel til ca kr 3000 (EV-institute), så ser du at disse to faktorene (CE + firmware) er priset inn med kr 1400.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

emil

Sitat fra: berge på fredag 15. august 2014, klokken 14:11
Så såkalte hjemmeladere er overhodet ikke ladere, bare fastmonterte overganger med tykk nok kobber til å levere for eksempel 32A og Type 1 eller Type 2 plugg. Det er jo nyttig å vite. (-:

Ikke noe mer hokuspokus enn det nei, i tillegg til litt fancy design på enkelte av de.

Sitat
EVSE-kabler virker ganske kraftig overpriset. Såvidt jeg kan forstå er det kun en skjøteledning samt en mikrokontroller som snakker en enkel digital protokoll for kommunikasjon med bilen og et relé for å slå på strømmen.

Skal vel helst være med noe sjekk av jording og enkelte har med temperatursensor i schuko-kontakten også. Markedet er fortsatt lite og utviklingskostnadene må dekkes inn av få solgte enheter og derfor blir det dyrt. Type2-kablene (Type2-Type2 eller Type2-Type1) jo i hvertfall bare "skjøteledninger" som fort koster 2000kr stykke.

Sitat
Det virker som om å oppgradere til 6.6kW-lader er en god plan på generell basis. Kladdløs 32A EVSE-kabel til rød industrikontakt ser i utgangspunktet fint ut, bortsett fra at rød plugg betyr 400V trefase, og det tror jeg ikke vi har kapasitet til i skapet.

Selger tilbyr pakke med 6.6kW-lader og en eller annen semifastmontert veggdel til 20 000 kroner. Jeg skal sjekke hvor mye strøm den kan levere, men jeg synes det høres i overkant dyrt ut.

Husk at Leaf (og alle andre enn Zoe og Tesla) kun lader med 230V enfase. Type1 kontakten støtter også kun enfase lading. Grunnen til at det er 3fase kontakt på den evselect kabelen tror jeg er fordi 400V stikkene er mye mer vanlig nedover i Europa. Ville satt på f.ekst blått 32A enfase stikk (eller det som er aktuellt der den vil bli brukt mest) og ha overganger til de andre alternativene.

Hadde jeg kjøpt ny Leaf i dag er det ikke tvil om at jeg hadde valgt 6.6kW lader. Elbilens største minus er jo batterikapasitet og ladetid, og hvis man klarer å halvere ladetiden kan det for veldig mange øke bruksområdet til bilen uten at man trenger hurtigladere.

Selv tror jeg at jeg ville droppet forhandlerens ladestasjon og heller surfet litt rundt etter alternativer. En (semi)portabel kan du jo ta med deg og bruke på steder der du finner 32A rød/blått stikk. Men igjen blir jo 32A Type2 stolper mer vanlig og da holder det med en Type2-Type1 kabel

Rav4_EV

Spørsmålet er om du trenger rask lading hjemme.
Har du lang vei fra jobben kan det være fordelaktig å lade under middagen for å kunne rekke kveldsaktiviteter. Da hjelper det noe med 6,6 kW.

Det er først på lengre turer 6,6 kW vi ha noen fordeler.
Finnes det ikke Chademo, eller om den er defekt, så kutter du somleladingen fra 8 til 4 timer.

Er vel større sannsynlighet at du finner et type 2 uttak enn noen industristikk å lade på. Da vil en 32A type 2 til type 1 kabel som koster under 2000 kroner være en bedre investering enn noen EVSE boks.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

E_S

Jeg ville ikke kjøpt ny Leaf uten 6,6 kW-laderen, det er helt klart. Muligheten for å kunne lade med 32A på f.eks. type 2-bokser på kjøpesentra, parkeringshus og lignende gjør at man kan plugge i bilen her, bruke "vanlig" med tid borte fra bilen og komme tilbake til en nesten fulladet bil. Har man kun standardladeren går det (naturlig nok) bare halvparten så fort. 32A type 2 til type 1-kabel vil jeg absolutt anbefale å ha tilgjengelig etterhvert som type 2-uttak blir vanligere om man ser at behovet er der, og den kabelen er også forholdsvis rimelig.

Husk forresten på at det ikke er noe teknisk hinder for å lage overgang fra både 16A og 32A rødt 3-fas industristikk til vanlig 1-fas blå kontakt eller Schuko slik at original-ladekabelen (eller tilsvarende) kan kobles til nesten hva som helst om det skulle knipe.

Den 32A hjemmeladeboksen som man kan få kjøpt med bilen er (etter min mening) uforholdsmessig dyr, da man kan få en slik på ettermarkedet for rundt 5000,- alternativt byggesett enda billigere.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. august 2014, klokken 21:10
Er vel større sannsynlighet at du finner et type 2 uttak enn noen industristikk å lade på.

Nei, det er nok ikke sannsynlig om du leter litt. 32A industristikk finnes i tusentall rundt omkring, de er meget vanlige. Lett å finne om man vet hvor man skal lete. Pappcontainere er et godt tips ;)

Men de er stort sett alltid av typen du må spørre om å få bruke, de er ikke offentlige (med få unntak).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 15. august 2014, klokken 21:10
Spørsmålet er om du trenger rask lading hjemme.
Har du lang vei fra jobben kan det være fordelaktig å lade under middagen for å kunne rekke kveldsaktiviteter. Da hjelper det noe med 6,6 kW.

Det er først på lengre turer 6,6 kW vi ha noen fordeler.


For den som ikke har lademuligheter på arbeidsplassen, og kommer hjem med lav batteristand, er 6,6kW glimrende for å gjøre bilen klar til kjøring til og fra fritidsaktiviteter mens eierne spiser middag. Slik sett kan 6,6kW-lader gjøre elbilens eiere mindre avhengige av en ekstra fossibil. :)

Rav4_EV

SitatMen de er stort sett alltid av typen du må spørre om å få bruke, de er ikke offentlige (med få unntak).

Det er tilbudet i det offentlige rom jeg tenker på.

Med en skapnøkkel, skrutrekker og en kabel med støttehylser skal det mye til før du ikke får ladet. Men det blir for folk med riktig kompetanse og for sært for folk flest.

Svigermoren min får seg sin første elbil neste uke.
Hun hadde aldri kjørt rundt med en hel haug med stikk i bagasjen. Ei heller spurt kolonialeieren om hun kunne låne stikket til søppelkomprimatoren i bakgården.

Det skal være enkelt og fungere. Type 2 er således veldig greit. Alt annet er for særinger.

En skal også huske at vanlige industristikk ofte er tunge å dra inn og ut.
For mange jenter og noen gutter kan dette være en utfordring.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Vi har forsøkt å lage en forenklet oversikt over lademuligheter på hjemmesiden vår. Den gir svar på noen av dine spørsmål.

Har også redusert prisene på mode 3 utstyr ytterligere og er nå nede i 1490 kr på 16A mode 3 kabel
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA