Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gummimatter

Startet av Flips, søndag 31. august 2014, klokken 19:41

« forrige - neste »

Flips

Hei!

Finnes det en innstilling et sted som gjør at bilen automatisk bare lader til 80%?

Baard

Sitat fra: Flips på søndag 17. august 2014, klokken 09:32
Hei!

Finnes det en innstilling et sted som gjør at bilen automatisk bare lader til 80%?

Hvorfor vil du gjøre det? Bilen stenger jo ladingen når du trykker på ladeknappen på fjernkontrollen....

/Baard
Renault Zoe, 2014

Flips

Fordi det er bedre for batteriet. Det er i hvert fall det jeg har lært :)

Baard

Ok. Det stemmer med batteriteknologien som benyttes. I manualen til bilen mener jeg det står at kabelen bør stå plugget inn når bilen ikke er i bruk....
Renault Zoe, 2014

edakcots

ingen forskjell på å lade fullt kontra 80% hva levetid angår. Det er testet på de fleste batteripakker, så det er bortkastet å bruke tid på. ALLE, absulutt alle nye elbiler har ingen mulighet til å lade 100% uansett da fabrikken har laget en buffer både i topp og bunn ved sitt BMS system for å unngå skjev celle lading...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

tinker

Uten at jeg vet hva jeg prater om så lurer jeg på om ikke Renault har lurt unna en del av batteriet for oss. Har lest her på forumet at de andre bilene slutter å hurtiglade på 80% også, men Zoeen hurtiglader helt til 99% mener jeg å ha sett i en eller annen youtubevideo.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

jkirkebo

Sitat fra: tinker på søndag 17. august 2014, klokken 14:34
Uten at jeg vet hva jeg prater om så lurer jeg på om ikke Renault har lurt unna en del av batteriet for oss. Har lest her på forumet at de andre bilene slutter å hurtiglade på 80% også, men Zoeen hurtiglader helt til 99% mener jeg å ha sett i en eller annen youtubevideo.

Zoe bruker samme ladestandard for treglading og hurtiglading, den burde derfor pent lade til 100% på en 43kW AC lader. Riktignok med en del redusert effekt etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Zoe har samme cellestørrelse og antall som Nissan Leaf.
Oppgitt kapasitet er forskjellige.
Dette gir Zoe større buffer.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tinker

Så vi kan trygt lade den til 100 hele tiden?

Hadde egentlig tenkt å gjøre det uansett, får ikke på timeren på klimaanlegget hvis ikke den er plugget inn :)
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Rav4_EV

Zoe har aktiv kjøling av batteriet. I tillegg har den stor sikkerhetsbuffer.
Dermed er både hyppig hurtiglading og fullading uproblematisk.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Flips

Jeg ladet på 22 kW idag, og bilen ladet over 80%. Vi hadde betalt for 30 minutter på Statoil, og tiden gikk ut da batteriet var på ca. 82-83%.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA