Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første web-app til model s eiere

Startet av Relakim, fredag 04. juli 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Vedr forbruk på Leaf vs Soul: ihht til NEDC gjennomsnittsforbruk har Soul 1,47 kWh/mil og Leaf 1,50 kWh/mil basert på tekniske data som Kia og Nissan oppgir.
Dermed mulig at Soul faktisk har lavere faktisk forbruk enn Leaf, men som vanlig er det bare reell testing som vil gi svaret.

Må ikke forveksles med den teoretiske max kjørelengde ihht NEDC.

Ona IX

Sitat fra: Finnøy på mandag 30. juni 2014, klokken 23:47
Vedr forbruk på Leaf vs Soul: ihht til NEDC gjennomsnittsforbruk har Soul 1,47 kWh/mil og Leaf 1,50 kWh/mil basert på tekniske data som Kia og Nissan oppgir.

Dette kan jeg umulig tro. En bil som er lagd for minst mulig luftmotstand, mot en bil som er modellert etter en pappeske.
Kanskje 1.5 er forrige leafen uten varmepumpe, mens soulen er med varmepumpe?
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 01. juli 2014, klokken 01:27
Sitat fra: Finnøy på mandag 30. juni 2014, klokken 23:47
Vedr forbruk på Leaf vs Soul: ihht til NEDC gjennomsnittsforbruk har Soul 1,47 kWh/mil og Leaf 1,50 kWh/mil basert på tekniske data som Kia og Nissan oppgir.

Dette kan jeg umulig tro. En bil som er lagd for minst mulig luftmotstand, mot en bil som er modellert etter en pappeske.
Kanskje 1.5 er forrige leafen uten varmepumpe, mens soulen er med varmepumpe?


Dette er basert på offisielle Nissan spesifikasjoner på EuroLeaf:
http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.1648.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__09-06-14_0520.pdf

Se under overskrift "Ytelse":
Strømforbruk Wt/km             150
Rekkevidde (NDEC), km 2)  199

Varmepumpe eller ikke betyr lite i dette forbrukstallet, det samme gjelder min egen bruk (minimalt bruk av AC/varmeapparat). Mye bruk av varmeapparat i temperaturintervallet hvor varmepumpe er gunstig vil være en annen sak.
Forøvrig stemmer disse forbrukstallene bedre overens med mine faktiske opplevelser på min daglige reise t/r jobb som går gjennom 3 undersjøiske tunneler hver vei på 200/133/233 muh. Har min egen 2011 Leaf, prøvekjøring av Euro Leaf 3 ganger (som i praksis hadde forbruk veldig nær min egen Leaf), BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model S og en I-Miev.
Hvis vi glemmer Tesla'en så hadde i3 desidert best rekkevidde og mitt målte forbruk med denne var identisk med NEDC gjennomsnittsforbruk oppgitt av BMW (1,29kWh/mil). Deretter kommer Zoe (oppgitt 1,47kWh/mil – min måling 1,46) og et stykke bak Leaf'ene (min gjennomsnittsmåling over flere ganger1,6-1,7kWh/mil, men har vært nede i 1,50). Mitsubishien fikk jeg ikke målt forbruk på, men rekkevidden var uansett betydelig lavere enn Leaf.


Gnilre

Skjønner av batteridiskusjonen at Soul bør ha bra rekkevidde sammenlignet med alle de andre elbilene med unntak av Tesla. Jeg er veldig spent på om vi kan ta turen til Fredrikstad som vi gjør en del ganger i året og kjøre 125 km inkludert Oslofjordtunnelen og en del 100 og 110 soner uten lading. Går vel greit om vi ligger i 80 riktignok. Og så gleder jeg meg til neste sommer, da blir det vestlandstur: håper på flere hurtigladere omkring i landet !

Blir de offisielle tallene for Kia Soul EV 212 km ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Gordon Retriever

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 01. juli 2014, klokken 01:27
Dette kan jeg umulig tro. En bil som er lagd for minst mulig luftmotstand, mot en bil som er modellert etter en pappeske.
Kanskje 1.5 er forrige leafen uten varmepumpe, mens soulen er med varmepumpe?

Forbruksmålinger gjøre i laboratorieforsøk med temperaturer mellom 20 og 30 grader. Varme- og klimaanlegg slås av, så varmepumpe gir ikke de helt store utslagene på resultatet.

Det bør også forventes at en helt ny bil klarer lavere forbrukstall, siden Leaf har vært på markedet i flere år, og konkurrentene har hatt tid til bruke den aller nyeste teknologien og finpusse på detaljer.

EspenM3

Da har info om serviceintervaller og priser kommet.

Regnet med Oslopriser vedrørende timesbetaling så blir snittprisen på servicer 2.350,- pr.år
Intervallene blir 12Mnd/15.000Km.

Powerflux

Sitat fra: EspenM3 på onsdag 02. juli 2014, klokken 15:07
Da har info om serviceintervaller og priser kommet.

Regnet med Oslopriser vedrørende timesbetaling så blir snittprisen på servicer 2.350,- pr.år
Intervallene blir 12Mnd/15.000Km.
Det var faktisk ikke særlig bra i det hele tatt ???
Svært få servicepunkter og latterlig kort kjørelengde! Hava er dette for noe tull >:(
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

krl

Med tanke på sikkerhet, så er det kanskje greit med såpass hyppige serviceintervaller, men dette var dyrt ja. Det kan umulig være mye å gjøre på en slik bil sammenlignet med bensin/diesel/hybrid.

Kjenner noen til timesprisen på Kia-verkstedene?

Ona IX

Sitat fra: Powerflux på onsdag 02. juli 2014, klokken 16:33
Det var faktisk ikke særlig bra i det hele tatt ???
Svært få servicepunkter og latterlig kort kjørelengde! Hava er dette for noe tull >:(

Syntes ikke det er så altfor ille. Kjørelengden er jeg enig er altfor kort. Burde vært ihvertfall 20.000.
Årlig burde jo også være annenhvert år.
Men hvis du sammenligner med Nissan leaf, så sparer man jo tross alt rundt 1'000kr året ca.
Går man utifra 7 år med 20'000 km hvert år, blir prisen for leaf 24.5 tusen (7*3.5) mens soul ev 22.5 tusen (9*2.5).

Bare rett meg hvis matten eller tallene er feil!

Så på 7 år vil prisen på en leaf og en soul ev mtp service være ca. likt, selv om det er færre måneder for service.
Hvis man derimot kjører 15'000 (eller mindre) per måned, så vil totalprisen være 17,5 tusen, altså 7 tusen mindre over 7 år.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gordon Retriever

Sitat fra: Powerflux på onsdag 02. juli 2014, klokken 16:33
Det var faktisk ikke særlig bra i det hele tatt ???
Svært få servicepunkter og latterlig kort kjørelengde! Hava er dette for noe tull >:(

Vel, Nissan har gått foran og gjort markedsundersøkelser for Kia: Hvor mye er folk villige til å betale for elbilservice? Så legger Kia seg noe lavere og hvis kundene synes det er dyrt, kan man bare henvise til at Nissan tar mer betalt. ;)

Electric Wizard77


Ona IX

Sitat fra: Electric Wizard77 på søndag 06. juli 2014, klokken 20:19
Er Kia Soul online? app til mobil?
Kia soul ev får en app, liknende den nissan leaf har. Men den blir ikke lansert før september :)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

EV - Driver

Etter å ha prøvd både Leaf og Soul EV ville jeg definitivt ha valgt Soul'en. Større batteri, bedre kjøreegenskaper,  lavere pris og ikke minst et penere design! Negativt med Soul: Halogen og manglende "seilemodus", det vil si at den ikke regenererer når man ikke berører fartsregulatoren ("gassen").
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

ionboy

Jeg er usikker. Vi skal ut og prøvekjøre Soul´en nå på torsdag.

Jeg er godt kjent med Leaf´en, men vi skal ha to barneseter og vogn baki bilen. Jeg ønsker også sykkelstativ på taket om dette lar seg gjøre på Soul´en. Hver dag kjører jeg ca 15min til jobb og har to turer til Stord på studier i halvåret. Ellers kjører vi ikke stort lenger en maks 6 mil når vi først skal ut på tur.

Er veldig tennt på Soul´en, men føler kanskje at Leafen er mer gjennomprøvd... Nei det er litt vanskelig dette her ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA