Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forskjeller på TMS60 og TMS85?

Startet av titikata, torsdag 18. september 2014, klokken 22:43

« forrige - neste »

edakcots

Hva skal til for at folk blir fornøyd?
Renault klarer å få opp 200 punkter før 1.1.2015
De fleste av disse er 22kw.
Tesla og ZOE er de eneste som kan utnytte dette fullt ut. Leaf og andre får kun 3,3kw evt 6,6 for de som har dette.
På en 11kw stasjon vil de kun få 3,3 siden den lader kun fra den ene fasen.
Det gjør ZOE svært unik og i praksis den eneste bilen man kan kjøre "over alt" med, bortsett fra Tesla.
Med wallbox i prisen er dette et svært godt tilbud og ingen annen bil kan måle seg når det gjelder hvor mye man får for pengene...
Å anbefale E-UP til folk er ikke særlig pent med mindre du VET at vedkommende aldri kjører mer enn 80km hver dag.
Av erfaring så bør man ALDRI anbefale noen noe som helst uten å vite eksakt deres behov.
E-UP vs ZOE er 1-10 i målforskjell. Det eneste E-UP scorer på er merkevare. Det er det eneste Renault har problemer med her til lands. Hadde den vært en Suzuki, Mazda, Honda eller mini feks, så hadde denne bilen vært bestselger i Norge 2015.
Perfekt konebil til teslafolket da de kan dele wallboxen hjemme også...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:18
Hva skal til for at folk blir fornøyd?
Renault klarer å få opp 200 punkter før 1.1.2015
De fleste av disse er 22kw.
Tesla og ZOE er de eneste som kan utnytte dette fullt ut. Leaf og andre får kun 3,3kw evt 6,6 for de som har dette.
På en 11kw stasjon vil de kun få 3,3 siden den lader kun fra den ene fasen.
Det gjør ZOE svært unik og i praksis den eneste bilen man kan kjøre "over alt" med, bortsett fra Tesla.
Med wallbox i prisen er dette et svært godt tilbud og ingen annen bil kan måle seg når det gjelder hvor mye man får for pengene...
Å anbefale E-UP til folk er ikke særlig pent med mindre du VET at vedkommende aldri kjører mer enn 80km hver dag.
Av erfaring så bør man ALDRI anbefale noen noe som helst uten å vite eksakt deres behov.
E-UP vs ZOE er 1-10 i målforskjell. Det eneste E-UP scorer på er merkevare. Det er det eneste Renault har problemer med her til lands. Hadde den vært en Suzuki, Mazda, Honda eller mini feks, så hadde denne bilen vært bestselger i Norge 2015.
Perfekt konebil til teslafolket da de kan dele wallboxen hjemme også...

Noen som har anbefalt eUp! her? Jeg vet ingenting om behovet til personen og kom bare med forslag til andre biler når Zoe og Leaf var utelukket. Synes derimot du maser litt for mye og pusher Zoe som den perfekte bil til alle.

Hadde renault løst ladeproblemet før lansering hadde de nok solgt mye mer enn idag uavhengig av merkevaren (kanskje også om Renault hadde droppet batterileie tidligere og Zoe hadde kommet mye tidligere på markedet). Og det gjenstår ca 200 ladeplasser før bilen kanskje er brukbar. I dag kan jeg derimot kjøre "delebilen" min problemfritt på langtur og lade problemfritt i hele landet og jeg har kjørt flere turer i Leafen som selv i dag hadde vært umulig i en Zoe grunnet ladeproblemer, så ikke kom å si at det er den perfekte elbilen for alle.

For egen del hadde jeg kjøpt eUp! lenge før Zoe, men det er vel kanskje ingen overraskelse...

moby666

Som elbil er muligens ZOE bedre enn eUP, men som bil er de nok ganske likeverdige. Tror jeg også ville valgt eUp fremfor ZOE. eGolf uten VP er vel mulig å oppdrive før nyttår?

Sitat fra: edakcots på mandag 13. oktober 2014, klokken 13:18
Hva skal til for at folk blir fornøyd?
Renault klarer å få opp 200 punkter før 1.1.2015
De fleste av disse er 22kw.
Tesla og ZOE er de eneste som kan utnytte dette fullt ut. Leaf og andre får kun 3,3kw evt 6,6 for de som har dette.
På en 11kw stasjon vil de kun få 3,3 siden den lader kun fra den ene fasen.
Det gjør ZOE svært unik og i praksis den eneste bilen man kan kjøre "over alt" med, bortsett fra Tesla.
Med wallbox i prisen er dette et svært godt tilbud og ingen annen bil kan måle seg når det gjelder hvor mye man får for pengene...
Å anbefale E-UP til folk er ikke særlig pent med mindre du VET at vedkommende aldri kjører mer enn 80km hver dag.
Av erfaring så bør man ALDRI anbefale noen noe som helst uten å vite eksakt deres behov.
E-UP vs ZOE er 1-10 i målforskjell. Det eneste E-UP scorer på er merkevare. Det er det eneste Renault har problemer med her til lands. Hadde den vært en Suzuki, Mazda, Honda eller mini feks, så hadde denne bilen vært bestselger i Norge 2015.
Perfekt konebil til teslafolket da de kan dele wallboxen hjemme også...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Baard

Sitat fra: moby666 på mandag 13. oktober 2014, klokken 15:36
Som elbil er muligens ZOE bedre enn eUP, men som bil er de nok ganske likeverdige. Tror jeg også ville valgt eUp fremfor ZOE.

Hva er grunnet til at dere vil velge en eUP fremfor en Zoe? Det eneste jeg kan se som argument for det må være at det står VW i grillen på den....Den er trang, går kortere, er dårligere utstyrt og er like dyr...i tillegg er vel CSS det ladesystemet som er minst utbredt, og det ser ikke ut til at tyskerne har tenkt å gjøre noe med det heller....eUP fremstår, i hvert fall etter mitt syn som langt simplere, mye blikk i innredningen, Naviskjermen står utsatt til oppe på dashen...osv... Kan sikkert finne flere argumenter også, men sånn jeg kan se det er jo Zoe overlegen e-UP. Når vi skulle kjøpe så kjørte jeg alle bilene samme dag. Når vi hadde sittet i eUP så var både kona og jeg enige om at den var helt uaktuell så lenge de ikke koster 150K....
Renault Zoe, 2014

Gordon Retriever

Sitat fra: Baard på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:45eUP fremstår, i hvert fall etter mitt syn som langt simplere, mye blikk i innredningen, Naviskjermen står utsatt til oppe på dashen...osv... [...] helt uaktuell så lenge de ikke koster 150K....

En e-up! til 150.000 ville i alle fall fått trillingene til å virke overpriset...

Vedr. synlig metall i interiøret, er dette en del av retrostilen til e-up! (og up!).   Rimeligere up!-utgaver leveres f.eks. med dashbord i sort kunststoff, slik som du har i Zoe. De overdimensjonerte VW-merkene er et annet eksempel på retrostilen. 

Navigasjonskjermen oppå dashbordet finner du også i Audi A3 og Mercedes B-klasse - eller BMW i3 - og så veldig simple er ikke disse bilene. Rent sikkerhetsmessig ligger slike bedre innenfor synsreltet. At skjermen i e-up! enkelt kan demonteres er også en kostnadsfordel, siden den er rask å skifte ved evnt. skade.  Rent praktisk tror jeg imidlertid denne løsningen er valgt like mye pga. at den kan virke ung og praktisk og dermed appellerer til et mer ungdommelig innrettet publikum enn hva f.eks. Polo og Zoe gjør.

Baard

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 13. oktober 2014, klokken 17:40
Sitat fra: Baard på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:45eUP fremstår, i hvert fall etter mitt syn som langt simplere, mye blikk i innredningen, Naviskjermen står utsatt til oppe på dashen...osv... [...] helt uaktuell så lenge de ikke koster 150K....

En e-up! til 150.000 ville i alle fall fått trillingene til å virke overpriset...

Vedr. synlig metall i interiøret, er dette en del av retrostilen til e-up! (og up!).   Rimeligere up!-utgaver leveres f.eks. med dashbord i sort kunststoff, slik som du har i Zoe. De overdimensjonerte VW-merkene er et annet eksempel på retrostilen. 

Navigasjonskjermen oppå dashbordet finner du også i Audi A3 og Mercedes B-klasse - eller BMW i3 - og så veldig simple er ikke disse bilene. Rent sikkerhetsmessig ligger slike bedre innenfor synsreltet. At skjermen i e-up! enkelt kan demonteres er også en kostnadsfordel, siden den er rask å skifte ved evnt. skade.  Rent praktisk tror jeg imidlertid denne løsningen er valgt like mye pga. at den kan virke ung og praktisk og dermed appellerer til et mer ungdommelig innrettet publikum enn hva f.eks. Polo og Zoe gjør.

Vel, smaken er som baken. Men å se på Zoe som en umoderne bil som ikke appellerer til ungdommen synes nå rart for meg. For meg virker interiøret i Zoe mer moderne enn i mange andre av bilene i samme klasse. Seteløsningen er veldig like eUP for eksempel. Det som imidlertid gjør at jeg mener at eUP er sterkt overpriset er at den kun har 4 seter, og at innredningen virker "billig", og da hjelper det ikke at den er retro.... At en slik skjerm kan demonteres er helt uviktig da det for min del er helt uaktuelt å beholde bilen utover garantiperioden. Tror også den skjermen hadde knekt rimelig fort om noen hadde dulta borti den... 150k var en underdrivelse. Jeg mener også at den burde kostet rundt 170K, men det er markedet som bestemmer, og folk er tydelig villig til å betale 200k+ for en bil som for meg fremstår som mye mindre påkostet enn Zoe er. Men vi er forskjellige, og godt er det...
Renault Zoe, 2014

erik e

Tror ikke vi skal "blande" Renault med BMW / MB / VW som brukt bil. Ikke i Norge. Men det er noen andre merker, tips?  Det burde kansje ikke være sånn men.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

moby666

Seteløsningen på eUp er hakket bedre da det er mulig å justere setet også i høyden.  Synes også det et veldig rart at Zoe mangler DAB. Baksetet i Zoe er også ubrukelig hvis du er over 180, da hjelper det ikke at det er registrert for 3 stk. Er enig at eUp har billig interiør, men det har jo også Zoe.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Baard

#128
Sitat fra: moby666 på mandag 13. oktober 2014, klokken 21:18
Seteløsningen på eUp er hakket bedre da det er mulig å justere setet også i høyden.  Synes også det et veldig rart at Zoe mangler DAB. Baksetet i Zoe er også ubrukelig hvis du er over 180, da hjelper det ikke at det er registrert for 3 stk. Er enig at eUp har billig interiør, men det har jo også Zoe.

Alt blir jo synsing, men for meg fremstår interiøret i Zoe mindre billig enn i eUP...Tenkte mest på utseende på setene. Selv er jeg 183, og sitter helt fint i baksetet på den.....DAB er jeg enig i at er rart mangler. Kommer vist en mulighet for å oppgradere der har jeg hørt....
Renault Zoe, 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA