Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen gode råd til en som vil kjøpe el-bil første gang?

Startet av html, lørdag 16. august 2014, klokken 20:42

« forrige - neste »

muse

Er ganske så fersk på Leaf livet så ser fram til å få Leaf spy på bilen.
Har nok aldri kjørt den lenger ned en 2-3 streker men virker som det da enda er endel å gå på som sikkerhetsmargin.
Skulle absolutt vært prosentvisning på de eldre Leafene også da jeg er mye tryggere på 2013 modellen kontra den 2012 modellen jeg bruker til daglig. Syns også det virker som batteriet på 2013 modellen er mye bedre, at det holder en del km ekstra. Trodde at det ikke skulle være mye forskjell på de på denne tiden av året da det vel er samme størrelse på batteriet. Syns også strekene forsvinner mye kjappere på den eldre. Holder ikke 1 mil pr strek  :-\
Regner med Leaf spy kan si meg noe om tilstanden til batteriet.

JLafton

Hatt en merkelig prosentvisning på en leiebil fra 2012 nå. Kom til Ladestasjonen med to streker, satt Ladestasjonen til å lade til 80%. Når Ladestasjonen sa det var 79%, blinkskudd fortsatt den midtre dioden som mener det er lading mellom 33-66%. Ladestasjonen stoppet på 80%. Men i bilen har jeg bare 8 streker på batterimeteret. Ladet til 80% med vår bil før å da får jeg vertfall 10.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

edan

Kan det virke som om hurtigladerens prosentvisning er mer nøyaktig for Euroleaf (Juli 2013 og nyere) enn for den gamle japanproduserte versjonen?

Vi har en japanprodusert (reg juni 2013) utgave, og hurtigladeren viser åpenbart for høy batteriprosent. Når vi lader til f.eks 90% er det gjerne 8-9 streker i bilens display. Dersom vi tyner til det ytterste og presser hurtigladeren opp i 98% kan vi kanskje oppnå 11 streker. Men da forsvinner den 11. streken nærmest så snart man trykker på gasspedalen, og man har 10 streker etter et minutts kjøring. Det kan da umulig være 98 prosent kapasitet.

Saktelading til 100 prosent fører alltid til 12 streker...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

muse

Prøvde igjen i dag og hadde 5 streker igjen før lading.
Hurtigladerradden viste 65% :o
Stoppet ladingen på 80% og hadde kun 8 streker, temmelig frustrerende og ikke minst irriterende at avviket er så stort.
Syns det også burde vært en eller to normale schuko kontakter ved hurtigladerne og ikke bare den type 2 kontakta.
Har ikke lyst å kjøpe den ledningen til nærmere 2000 når behovet kun er der av og til.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA