Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking for den vanlige bileier

Startet av Louise, fredag 01. august 2014, klokken 16:36

« forrige - neste »

Louise

Hei

Venter på en bestilt E-Up, ankommer Bergen om ca 2 uker.Før det, kjørte jeg en Toyota Yaris, som etter 3 år var gått 10 000km. Altså kjører jeg lite, og kunne nok klart meg uten bil, men så lenge jeg bor et sted med elendig bussforbindelse, velger jeg å påta meg utgiften....

Spm mine :

1. Jeg har ikke mulighet for lading hjemme, bor i borettslag. Baserer meg på min fars garasje og kjøpesentre. Til kjøpesentrene jeg bruker, er det ca 12 - 15 km tur/retur. Kjører det strekket ca 3 ganger i uken. Hva er da mest gunstig for batteriet : å lade opp litt hver gang, eller å kjøre et par ganger uten å lade, og la batteriet komme ned mot 50 % ?

2. Når jeg så lader opp, hva er det da mest gunstig for batteriet å bli ladet opp til ? 80, 90 100 %? Jeg forstår utifra tidligere innlegg at det skal være mulig å innstille laderen / kladden til å lade opp til en maks effekt ? Er dette komplisert ?

3. Jeg liker ikke å kjøre om vinteren. Bilen står parkert i felles garasjeanlegg, men som sagt ikke lademulighet. La oss si at det er veldig dårlig kjøreforhold (min definisjon : glatt, mye snø, dårlig sikt, kaldt og mørkt). Hva bør batteriet da være ladet opp til før jeg setter bilen fra meg ? Og er det skadelig for bilen at den ikke brukes i 2 - 3 uker ? (Problemet med bensinbilen var at batteriet var dødt x antall ganger fordi jeg brukte bilen så lite...)

4. Min far sin garasje er fra 1986. Ifølge oversikt i sikringsskapet, er det 16 Amp ut i garasjen, 2,5 mm kabel. Skulle det være tilstrekkelig for min E-Up ?

5. Hva med vann og snø ? Kan elektronikken ta skade av at bilen står parkert ute på et handlesenter hvis det kommer mye snø eller regn (bor i Bergen, her regner det mye...)?

6. Hva når jeg vasker bilen ? På bensinbilen ble jeg opplært til å spyle under for å fjerne veiskitt og slikt . Gjelder dette elbil, eller er det motsatt ? Skal bilen tektylbehandles ?

7. Og sist men ikke minst - er det komplisert å forstå bruken av ladekabelen ? Er det bare å plugge den inn i et støpsel, og deretter inn i bilen ?

8. Noe annet jeg bør vite ??? Sikkert masse....

Og vær så snill - ikke svar meg med at jeg burde klart meg uten bil. Jeg er veldig klar over at jeg kunne det, men har nå vært uten bil i to måneder, og er passe lei av å bære hjem alt mulig, stå på busstopp i alt slags vær, og ser frem til bilen kommer. Og ja jeg vet, jeg er ikke en av elbilvinnerne, for jeg kommer ikke til å dra så veldig mye nytte av hverken gratis bompenger, fergetransport eller lignende. Men jeg slipper den evige angsten for flatt batteri i bensinbilen, og det er hovedgrunnen til skiftet.

Så bare svar meg i klart og tydelig språk. Tusen takk. ;)

Gordon Retriever


Hei igjen. :)

1. Mitt tips: Lade hver gang, hold batteriet rundt 70-80% lading.  Men prøv å bruk bilen slik at du lader den opp til 100% for så å kjøre den ned mot 20-30% før den lades opp igjen  - sånn en gang i blant.

2. 80% til vanlig er gunstig for batteriet på lang sikt. Dyp-dykking i menyen til e-up! har jeg ikke drevet mye med, men det  meste virker ganske intuitivt.

3. 80% lading før et par ukers stillstand bør være greit.

4. 16A kan belastes med rundt 3600 watt. Den medfølgende laderen trekker rundt 2300 watt.  Heeelt uproblematisk, altså.

5. Biler er laget for å tåle å være ute. Om de er beregnet for Bergens-været er en annen sak, men du får bare satse på at det går bra. ;)

6. Vaskes som en vanlig bil.  VW er vanligvis litt motstandere av etterbehandling mot rust, siden de er redde for at denne skal komme i konflikt med deres egen rustbeskyttelse. Dette gjelder likt for el- og fossilbiler. Jeg ville hørt med et Mercasol- eller Tectyl-verksted om de hadde skjema/rutiner klare for behandling av e-up!  Dette gjelder spesielt hvis du kjører en bil full av veisalt inn i en varm og dårlig luftet garasje.

7. Først inn i veggen, så inn i bilen.  Elles omtrent like komplisert som å sette mobilen på lading. Dette er også noe du kan regne med at selger går gjennom sammen med deg når du får bilen overlevert.

8. Jeg har lyst til å si litt om flatt 12-voltsbatteri pga. lite bruk. Hvis du har vært plaget med dette på Yarisen, er sjansen tilstede for at det skjer igjen uansett hvilken bil du har.

Normalt klarer en moderne bil lett en måneds stillstand uten at 12-voltsbatteriet blir flatt. Men etter flere ukers tapping, er det avhengig av at bilen kjøres i kanskje minst en time for at bilen får anledning til å fylle på batteriet igjen.

Hvis bilen bare kjøres en kort tur og så settes bort for lengre tid igjen, er batteriet så svekket at du risikerer ikke å få start på bilen igjen neste gang.

Ved mye småkjøring anbefaler jeg at du investerer i en enkel batterilader, og bruker denne til å gi 12-voltsbatteriet en opplading f.eks. en gang i måneden i vinterhalvåret. Dette kan kombineres med en ladebesøk i din fars garasje.  En vedlikeholdslader som denne er fin til slik bruk, men den bli litt i svakeste laget hvis batteriet er helt utladet.

Louise

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 13. juli 2014, klokken 15:30

Hei igjen. :)

1. Mitt tips: Lade hver gang, hold batteriet rundt 70-80% lading.  Men prøv å bruk bilen slik at du lader den opp til 100% for så å kjøre den ned mot 20-30% før den lades opp igjen  - sånn en gang i blant.

2. 80% til vanlig er gunstig for batteriet på lang sikt. Dyp-dykking i menyen til e-up! har jeg ikke drevet mye med, men det  meste virker ganske intuitivt.

3. 80% lading før et par ukers stillstand bør være greit.

4. 16A kan belastes med rundt 3600 watt. Den medfølgende laderen trekker rundt 2300 watt.  Heeelt uproblematisk, altså.

5. Biler er laget for å tåle å være ute. Om de er beregnet for Bergens-været er en annen sak, men du får bare satse på at det går bra. ;)

6. Vaskes som en vanlig bil.  VW er vanligvis litt motstandere av etterbehandling mot rust, siden de er redde for at denne skal komme i konflikt med deres egen rustbeskyttelse. Dette gjelder likt for el- og fossilbiler. Jeg ville hørt med et Mercasol- eller Tectyl-verksted om de hadde skjema/rutiner klare for behandling av e-up!  Dette gjelder spesielt hvis du kjører en bil full av veisalt inn i en varm og dårlig luftet garasje.

7. Først inn i veggen, så inn i bilen.  Elles omtrent like komplisert som å sette mobilen på lading. Dette er også noe du kan regne med at selger går gjennom sammen med deg når du får bilen overlevert.

8. Jeg har lyst til å si litt om flatt 12-voltsbatteri pga. lite bruk. Hvis du har vært plaget med dette på Yarisen, er sjansen tilstede for at det skjer igjen uansett hvilken bil du har.

Normalt klarer en moderne bil lett en måneds stillstand uten at 12-voltsbatteriet blir flatt. Men etter flere ukers tapping, er det avhengig av at bilen kjøres i kanskje minst en time for at bilen får anledning til å fylle på batteriet igjen.

Hvis bilen bare kjøres en kort tur og så settes bort for lengre tid igjen, er batteriet så svekket at du risikerer ikke å få start på bilen igjen neste gang.

Ved mye småkjøring anbefaler jeg at du investerer i en enkel batterilader, og bruker denne til å gi 12-voltsbatteriet en opplading f.eks. en gang i måneden i vinterhalvåret. Dette kan kombineres med en ladebesøk i din fars garasje.  En vedlikeholdslader som denne er fin til slik bruk, men den bli litt i svakeste laget hvis batteriet er helt utladet.

ÅÅÅÅ .... det siste var ille .... Jeg som nå trodde jeg hadde kjøpt meg vekk fra nettopp den problematikken .... OK, så dette 12 volts batteriet, er det under panseret slik som på bensinbilen ? Er det pluss og minus, lad en natt ? Ser noen i forumet snakker om at dette batteriet kan taes inn og lades ??!!! Hva betyr det ?? Sitter det løst under panseret, og kan taes med inn i leiligheten og lades via en vanlig stikkontakt inne (ved bruk av en slik vedlikeholdslader )? Kan jeg lade selve bilen og 12 volts batteriet samtidig hos min far ??

Å si at jeg skal kjøre en distanse på en time sammenhengende, er som å si at jeg skal kjøre til månen.... Vet ikke hva som er verst jeg - å åpne panseret eller å kjøre til månen... Jeg skal være glad den dagen jeg ikke føler behov for bil i det hele tatt....

Men ok. Alt det andre hørtes greit ut. Jeg trenger ihvertfall ikke peile olje....

Gordon Retriever

Sitat fra: Kjersti D på søndag 13. juli 2014, klokken 16:42
ÅÅÅÅ .... det siste var ille .... Jeg som nå trodde jeg hadde kjøpt meg vekk fra nettopp den problematikken .... OK, så dette 12 volts batteriet, er det under panseret slik som på bensinbilen ? Er det pluss og minus, lad en natt ? Ser noen i forumet snakker om at dette batteriet kan taes inn og lades ??!!! Hva betyr det ?? Sitter det løst under panseret, og kan taes med inn i leiligheten og lades via en vanlig stikkontakt inne (ved bruk av en slik vedlikeholdslader )? Kan jeg lade selve bilen og 12 volts batteriet samtidig hos min far ??

Å si at jeg skal kjøre en distanse på en time sammenhengende, er som å si at jeg skal kjøre til månen.... Vet ikke hva som er verst jeg - å åpne panseret eller å kjøre til månen... Jeg skal være glad den dagen jeg ikke føler behov for bil i det hele tatt....

Du verden, jeg tror det var sju spørsmål på en gang. Ikke dårlig.

Jeg er overbevist om at du vil finne ut at å kjøre til månen er noe mer teknisk krevende. Mer tid tar det også. :)

Men ja, elbiler har et 12-voltsbatteri som kan gå tomt på samme måte som en Yaris. Det er mulig å bære dette inn og lade det på kjøkkengulvet, men det er enklere hvis du kan lade det mens det står i bilen.
Koble laderen til hver pol, så koble laderen til en stikkontakt. Enkelt.
Det virker som det hadde vært en fin forebyggende rutine at bilen fikk stå over natten i din fars garasje en gang i blant mens både hovedbatteriet og 12-voltsbatteriet fikk en opplading.

Louise

Ok. Thank you. Da gjør jeg det - vedlikeholdslader og unngår mer avanserte måneferder. Spørs om de ville ha meg med , med mine begrensede tekniske ferdigheter.... :-\

Bør nok også ta en titt under panseret sammen med bilforhandleren når jeg henter bilen. ...

svingen

Vet ikke hvordan det er med e-up men på trillingene så blir 12v batteriet ladet når man lader bilen.
Mulig det står noe om det i manualen liten vits og spøre bilselgeren om det her,kanskje noen av verksted folka vet det? (når du henter bilen)
Men glemmer man og lukket døren etc så får man jo problemer.
Det er vel noe app fra e-UP og her burde man jo få warning om lav 12v batteri,får det på min trilling via OVMS (app til trillinger)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Louise

Sitat fra: svingen på søndag 13. juli 2014, klokken 19:56
Vet ikke hvordan det er med e-up men på trillingene så blir 12v batteriet ladet når man lader bilen.


Mulig det står noe om det i manualen liten vits og spøre bilselgeren om det her,kanskje noen av verksted folka vet det? (når du henter bilen)
Men glemmer man og lukket døren etc så får man jo problemer.
Det er vel noe app fra e-UP og her burde man jo få warning om lav 12v batteri,får det på min trilling via OVMS (app til trillinger)

Ja, mener å ha lest her i forumet at dette er et problem hovedsaklig for leafen,og da på grunn software. Men absolutt noe jeg skal undersøke nærmere hos verkstedet hos Møller Bil.
Ja, det er en app. Den skal fortelle om bl a åpne dører. Er det slik at disse alpene også kan brukes til å starte/avslutte lading, og i så fall, fungerer det stort sett greit?

svingen

Sitat fra: Kjersti D på søndag 13. juli 2014, klokken 20:14
Sitat fra: svingen på søndag 13. juli 2014, klokken 19:56
Vet ikke hvordan det er med e-up men på trillingene så blir 12v batteriet ladet når man lader bilen.


Mulig det står noe om det i manualen liten vits og spøre bilselgeren om det her,kanskje noen av verksted folka vet det? (når du henter bilen)
Men glemmer man og lukket døren etc så får man jo problemer.
Det er vel noe app fra e-UP og her burde man jo få warning om lav 12v batteri,får det på min trilling via OVMS (app til trillinger)

Ja, mener å ha lest her i forumet at dette er et problem hovedsaklig for leafen,og da på grunn software. Men absolutt noe jeg skal undersøke nærmere hos verkstedet hos Møller Bil.
Ja, det er en app. Den skal fortelle om bl a åpne dører. Er det slik at disse alpene også kan brukes til å starte/avslutte lading, og i så fall, fungerer det stort sett greit?

hvis du tar og leser litt på underforumet om e-up står det en del,har ikke lest så mye var en del problemer i starten men mener det har blitt bedre nå,har dessvere ikke den bilen (kunne godt tenkt meg ser ut som veldig bra bil)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: Louise på søndag 13. juli 2014, klokken 16:42
ÅÅÅÅ .... det siste var ille .... Jeg som nå trodde jeg hadde kjøpt meg vekk fra nettopp den problematikken .... OK, så dette 12 volts batteriet, er det under panseret slik som på bensinbilen ? Er det pluss og minus, lad en natt ? Ser noen i forumet snakker om at dette batteriet kan taes inn og lades ??!!! Hva betyr det ?? Sitter det løst under panseret, og kan taes med inn i leiligheten og lades via en vanlig stikkontakt inne (ved bruk av en slik vedlikeholdslader )? Kan jeg lade selve bilen og 12 volts batteriet samtidig hos min far ??

Å si at jeg skal kjøre en distanse på en time sammenhengende, er som å si at jeg skal kjøre til månen.... Vet ikke hva som er verst jeg - å åpne panseret eller å kjøre til månen... Jeg skal være glad den dagen jeg ikke føler behov for bil i det hele tatt....

Ein stor fordel med ebil er at 12 volts batteri blir lada både når hovedbatteri blir lada, og når bilen er "på". Dette betyr at du ikkje treng og kjøyre rundt i ein time, du kan "starte" bilen inne i garasjen, ingen eksos - og la den vere på ein times tid. Lar du det stå på varme går det litt straum. Så kan du lade bilen opp etterpå, og 12 volts batteri blir lada.

Så lenge som bilen blir brukt regelmessig går neppe 12 volts batteri tomt. Om du lar den stå i lengre periodar heilt utan bruk kan batteriet gå tomt. I så fall kan du bruke ein "bærbar starthjelp" - det er enklare enn og ta ut 12 volt batteri og lade det det inne.

Når du starter ein bil med bensin / dieselmotor vil startmotor bruke mykje straum. På elbil er det ikkje slik, slik at små korte turar normalt vil gi nok lading til 12 v batteri.

Du skal ikkje trenge vere redd for at dette skjer.

Har nylig vore på ferie, og brukt e-up i ferien. Denne e-up har på 6 mnd gått ca 2500 km - ingen problem med 12 v batteri her.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Louise

Sitat fra: TB på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Louise på søndag 13. juli 2014, klokken 16:42
ÅÅÅÅ .... det siste var ille .... Jeg som nå trodde jeg hadde kjøpt meg vekk fra nettopp den problematikken .... OK, så dette 12 volts batteriet, er det under panseret slik som på bensinbilen ? Er det pluss og minus, lad en natt ? Ser noen i forumet snakker om at dette batteriet kan taes inn og lades ??!!! Hva betyr det ?? Sitter det løst under panseret, og kan taes med inn i leiligheten og lades via en vanlig stikkontakt inne (ved bruk av en slik vedlikeholdslader )? Kan jeg lade selve bilen og 12 volts batteriet samtidig hos min far ??

Å si at jeg skal kjøre en distanse på en time sammenhengende, er som å si at jeg skal kjøre til månen.... Vet ikke hva som er verst jeg - å åpne panseret eller å kjøre til månen... Jeg skal være glad den dagen jeg ikke føler behov for bil i det hele tatt....

Ein stor fordel med ebil er at 12 volts batteri blir lada både når hovedbatteri blir lada, og når bilen er "på". Dette betyr at du ikkje treng og kjøyre rundt i ein time, du kan "starte" bilen inne i garasjen, ingen eksos - og la den vere på ein times tid. Lar du det stå på varme går det litt straum. Så kan du lade bilen opp etterpå, og 12 volts batteri blir lada.

Så lenge som bilen blir brukt regelmessig går neppe 12 volts batteri tomt. Om du lar den stå i lengre periodar heilt utan bruk kan batteriet gå tomt. I så fall kan du bruke ein "bærbar starthjelp" - det er enklare enn og ta ut 12 volt batteri og lade det det inne.

Når du starter ein bil med bensin / dieselmotor vil startmotor bruke mykje straum. På elbil er det ikkje slik, slik at små korte turar normalt vil gi nok lading til 12 v batteri.

Du skal ikkje trenge vere redd for at dette skjer.

Har nylig vore på ferie, og brukt e-up i ferien. Denne e-up har på 6 mnd gått ca 2500 km - ingen problem med 12 v batteri her.

Takk, det var godt å høre. Gleder meg veldig til neste uke når jeg skal hente bilen. Ser ikke mange av e-up'en enda på veiene, men vi blir vel flere etterhvert...

Asarin

Sitat fra: Louise på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:28
Takk, det var godt å høre. Gleder meg veldig til neste uke når jeg skal hente bilen. Ser ikke mange av e-up'en enda på veiene, men vi blir vel flere etterhvert...

I Oslo/Akershus ser jeg de mange ganger om dagen. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Louise

Sitat fra: Asarin på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:40
Sitat fra: Louise på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:28
Takk, det var godt å høre. Gleder meg veldig til neste uke når jeg skal hente bilen. Ser ikke mange av e-up'en enda på veiene, men vi blir vel flere etterhvert...

I Oslo/Akershus ser jeg de mange ganger om dagen. :)

Her i Bergen er det flest Nissan leaf. Men i Oslo er lade mulighetene bedre tror jeg. Så ihvertfall slik ut da vi var der. Så da føles det sikkert "tryggere" å velge noe annet...

elektrolux

Vil anbefale deg å ikke tektylbehandle bilen. Økt vekt, og et mareritt å skru på etterpå. Ta heller fram en pensel og mal over plateskjøter med litt tektyl. Blir ytterst skjeldent rust midt på et panel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA