Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: pose og ladekabel?

Startet av sn0le, lørdag 16. august 2014, klokken 22:15

« forrige - neste »

sn0le

På turen Nordover så skulle jeg kjøre ned fra Saltfjellet.
Ganske mye nedoverbakker den veien.
Brukte en kombinasjon av coasting og regen nedover bakkene.
Coasting for å ha nok fart til de litt flate partiene mellom nedoverbakkene, og regen for å begrense farten.

Resultat:
13,3 km med nedoverbakker regenererte 1,3kWh med strøm og ga 5 km (Typical) på rekkeviddemeteret.  ;D

Sjekk forbruket på bildet som viser average forbruk siste 25km. 7Wh/km!
På bildet av average forbruk de siste 10 km, -83Wh/km.  ;D ;D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sense

Gikk tur på Gaustadtoppen sist helg.
På vei ned fra foten av fjellet regenererte jeg 16 km på få minutter. Det er nesten så man får lyst til å kjøre opp igjen og få regenerert 32 km å vei ned !!!

Anew

Kjørte fra Dalsnibba og ned til Geiranger - 1500m rett ned. Regenererte 6kWh.  ;D
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

gss


Råde

Sitat fra: gss på lørdag 02. august 2014, klokken 07:54
Hva er coasting?

Frikobling av drivlinjen når man ikke har gasspådrag. Kalles seiling eller rullefunksjon på norsk (sikkert andre ting også). Da slipper man at motorbremsen stjeler bevegelsesenergi. Mener Porsche var først ute med det.
e-Golf | X75D

Baldrian

SAAB hadde det på sine totaktere på 50-tallet og kalte det "frihjul".  Man sparte litt bensin i nedoverbakkene, men fikk litt mer slitasje på bremsene, så vinningen gikk vel opp i spinningen.

Tuxedo

Coasting med el-bil fordrer at man regulerer det så bra (slår den inn og ut av N) at man ikke bruker bremsene i det hele tatt mens den er i N, siden regen naturligvis er bedre enn bremsebruk.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

sn0le

Det var akkurat det jeg gjorde. Trillet i fri for å få fart til noen flatere strekker, og brukte regen for å begrense farten og for å bremse ned før svinger.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Råde

Sitat fra: Baldrian på søndag 03. august 2014, klokken 00:44
SAAB hadde det på sine totaktere på 50-tallet og kalte det "frihjul".  Man sparte litt bensin i nedoverbakkene, men fikk litt mer slitasje på bremsene, så vinningen gikk vel opp i spinningen.

Vet du hvordan det var styrt? Styringen er elektronisk på toklutsj-kassene, men mekanisk styring forstår jeg ikke.

Selv på injection-motorer sparer man drivstoff ved coasting, selv om drivstofftilførselen kuttes når det ikke er pådrag.

E-UP og e-Golf har dette, med mulighet for å øke regen i trinn. Kanskje tesla får mulighet for coasting ved en sw-update på et tidspunkt?
e-Golf | X75D

Muffinman

Sitat fra: Anew på lørdag 02. august 2014, klokken 00:41
Kjørte fra Dalsnibba og ned til Geiranger - 1500m rett ned. Regenererte 6kWh.  ;D
Har også tatt den turen i sommer (vel, mer enn en gang faktisk).

Hadde nøyaktig samme rekkevidde  på toppen på Dalsnibba som når jeg etter 46 kjørte kilometer trillet ombord på ferga i Eidsdal.

Baldrian

Sitat fra: Råde på søndag 03. august 2014, klokken 06:51
Sitat fra: Baldrian på søndag 03. august 2014, klokken 00:44
SAAB hadde det på sine totaktere på 50-tallet og kalte det "frihjul".  Man sparte litt bensin i nedoverbakkene, men fikk litt mer slitasje på bremsene, så vinningen gikk vel opp i spinningen.

Vet du hvordan det var styrt? Styringen er elektronisk på toklutsj-kassene, men mekanisk styring forstår jeg ikke.

Selv på injection-motorer sparer man drivstoff ved coasting, selv om drivstofftilførselen kuttes når det ikke er pådrag.

E-UP og e-Golf har dette, med mulighet for å øke regen i trinn. Kanskje tesla får mulighet for coasting ved en sw-update på et tidspunkt?

Det var en mekanisk hendel i bilen hvor man koblet inn frihjul manuelt.  Hvor selve frikoblingen ble gjort i drivverket, vet jeg ikke.  Men jeg tviler på at det er så mye å tjene på Coasting med Tesla.  Det er tross alt de samme G-kreftene man har til rådighet enten man Coaster eller regenererer, og som koverteres til bevegelsesenergi. Det er nok noe energitap i regenereringen, men på den annen side vil Coasting gi deg høyere hastighet og større luftmotstand.

Sense

Sitat fra: gss på lørdag 02. august 2014, klokken 07:54
Hva er coasting?
De bruker også uttrykket i Formel 1. I år ble F1-bilene hybrider og uttrykket "Lift and coasting" gis stadig fra teamene til føreren. For å spare bensin blir da føreren bedt om å slippe gassen tidligere på en rettstrekke og trille noe inn mot innbremsningspunktet til svingen, istedenfor å gasse helt opp til bremsepunktet.
Bakgrunnen er at regelverket har begrensninger på bensinmengde i et løp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA