Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av bb, torsdag 07. august 2014, klokken 22:38

« forrige - neste »

bb

Siden 2008 har jeg hatt årlige kjøreturer fra Oslo og nedover kontinentet. Nå som SCene popper opp overalt så tenkte jeg det kunne være interessant å diskutere hvilken vei som er best for den enkelte. Både med tanke på reisetid, fleksibilitet og pris. Dette er mine vurderinger av alternativene (prisene i parentes er for ferger og broer):

Alt. 1: Larvik - Hirtshals (pris t/r ca. 1000-1700 kr)
Hvis man er heldig og reiser utenom høysesong kan man få billige billetter. Får man tak i rabattkode blir det også billig. Og det er SC tre steder i Danmark på vei sørover så kjøring der blir en lek. Ferga bruker nesten fire timer og man får en behagelig pause. Ulempen er at man må ankomme en halvtime før avgang. Det gir litt mindre fleksibilitet. Og det er kun to avganger om dagen.

Alt. 2: Øresund - Storebælt (pris t/r ca. 850 - 1150 kr)
Denne veien er litt lengre. Men den kan fint gjennomføres når SC i Löddeköpinge er oppe og går. Fordelen er at man ikke trenger å kjøpe fergebillett en stund i forveien og man er fleksible på reisedato/tid. Reisetiden er omtrent like lang som ferga via Hirtshals. I stedet for en lang pause på fire timer får man flere kortere pauser på hver SC.

Priser på broer:
http://uk.oresundsbron.com/page/948 (øvrige priser)
http://uk.oresundsbron.com/page/945 (BroPas)
http://www.storebaelt.dk/priserprodukter

Når det gjelder rabatter så virker BroPas på Øresund som en nobrainer. Skal man betale kontant koster det 49 €. Men tegner man BroPas-abonnement koster hver tur bare 21 € og årlig fastledd er 38 €. For tur-retur blir summen faktisk bare 80 € kontra kontantbetaling på 98 €. Har man BroPas gir denne også maksimal rabatt på Storebælt som er 5 %.

Prismessig er dette alternativet sannsynligvis det beste på grunn av rabattene. Og er man flere i bilen øker ikke prisen slik det ville gjort med ferge.

Alt. 3: Øresund - Rødbyhavn - Puttgarden (pris t/r ca. 1350 - 1640 kr)
http://www.scandlines.dk/billetter/billettyper-og-priser/rodby-puttgarden
Denne er en kombo av bro og ferge. Ferga går hele døgnet, men har en ganske drøy pris. Kjørelengden blir betydelig kortere enn å kjøre om Storebælt. Det skal bygges bro som vil erstatte ferga en gang i framtiden.

Konklusjon
Inntil nå har alternativ 1 via Hirtshals vært min favoritt. Men i fjor kom vi for sent til ferga og måtte kjøre via Sverige. Vi tapte både tid og penger på det. Det gamle regnestykket med drivstoff som variabel gjorde at Hirtshals vant både på pris og komfort.

Nå heller jeg mer mot Øresund og Storebælt. Spesielt da jeg oppdaget rabattopplegget på Øresund som gjør den betydelig billigere enn om man bare betaler kontant/kort. Denne ruta blir mer fleksibel. Vi slipper å planlegge så langt i forveien med fergetider og bestillinger.

Hva slags erfaringer har du som har vært på europatur? Hvilket alternativ er best for deg?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

masyvertsl

 Vi har akkurat kommet tilbake fra en tur til Toscana. Valgte Larvik-Hirtsals nedover pga tid å mangel på sc i Sverige. flott å kjøre gjennom Danmark og A7 nedover i Tyskland. Hjemmover valgte vi å ta Helsingborg- Helsingør. Hadde flaks å kunne lade på en uåpnet Falkenberg. Regner med å kjøre endel nedover langs svenske kysten da dette er mest fleksibelt når sc popper opp i nær fremtid!

Larvik

Autopass fungerer vel også greit for alternativ 2 og 3, skal vel ikke være behov for eget abonnement ( mulig eget abonnement gjør prisen noe lavere )
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

Gladtrd

Du kan jo kjøre litt lengre enn til Larvik også da... Fjordline går daglig mellom Langesund og Hirtshals og er litt billigere enn Colorline, men bruker litt lengre tid på overfarten.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

fredag

Med vanlig norsk autopass-brikke som vi alle har koster Øresundsbroen 359 NOK, og Storebæltsbroen 250 NOK. Med autopass-brikke er det bare å kjøre i kjørefeltet merket BroBizz.

http://easygo.com/nb/betalingsanlegg/danmark/oresundsbron
http://easygo.com/nb/betalingsanlegg/danmark/storebaeltsbroen
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sense

Det finnes vel enda flere alternativer også.
Stena Line har en ferje som går mellom Varberg (sør for Gøteborg) og Grenaa (Jylland).
Da kommer du et stykke ned på Jylland og kan koble deg rett inn på motorvei-nettet.
Ferja tar vel litt over 4 timer, hvis det ikke har endret seg de siste årene.

De gangene vi har reist til kontinentet, har vi valgt Oslo-Kiel.
Synes det er flott å kombinere bil med sjøreise.
Men det koster fort 6-7000 kr. med overfart, mat og bil.


Cobos

Vi har også sett på Oslo-Kiel men det er fort veldig dyrt og jeg synes ikke sjøreisen er så gøy. Anbefaler å se på Gøteborg-Kiel også. For oss som bor i Oslo er det en grei biltur først og så slipper du transportetappen gjennom Danmark, hvis målet bare er lenger ned på kontinentet. Det var en reduksjon fra 5000NOK fra Oslo til 3500sek fra gøteborg. Så en grei besparelse.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

bb

Sitat fra: Larvik på tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:15
Autopass fungerer vel også greit for alternativ 2 og 3, skal vel ikke være behov for eget abonnement ( mulig eget abonnement gjør prisen noe lavere )
Autopass gir 5 % rabatt. Mens BroBizz gir hele 57 % rabatt på Øresund og 5 % på Storebælt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Car-El

Sitat fra: bb på tirsdag 29. juli 2014, klokken 19:18
Sitat fra: Larvik på tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:15
Autopass fungerer vel også greit for alternativ 2 og 3, skal vel ikke være behov for eget abonnement ( mulig eget abonnement gjør prisen noe lavere )
Autopass gir 5 % rabatt. Mens BroBizz gir hele 57 % rabatt på Øresund og 5 % på Storebælt.

Da e det bare å fylle "nose-cone" med brikker!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sense

Sitat fra: Cobos på tirsdag 29. juli 2014, klokken 16:23
Vi har også sett på Oslo-Kiel men det er fort veldig dyrt og jeg synes ikke sjøreisen er så gøy. Anbefaler å se på Gøteborg-Kiel også. For oss som bor i Oslo er det en grei biltur først og så slipper du transportetappen gjennom Danmark, hvis målet bare er lenger ned på kontinentet. Det var en reduksjon fra 5000NOK fra Oslo til 3500sek fra gøteborg. Så en grei besparelse.

Cobos

Jeg sjekket nettopp Oslo-Kiel kontra Gøteborg-Kiel for utreise 18. sept hjemreise 21. sept.
Oslo-Kiel 8080 NOK med enkel familielugar for 4 pers. m/vindu.
Gøteborg-Kiel 6270 NOK for enkel familielugar for 4 pers m/vindu.

En besparelse på 1810 NOK. Trodde forskjellen var større.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA