Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig Norstart seminar:

Startet av torekje, mandag 27. oktober 2008, klokken 21:39

« forrige - neste »

torekje

Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt slike sikringer i postoppkrav?
Er det kvikke eller trege sikringer som gir lengst levetid? Noen erfaringer?
På forhånd takk!

PLUTO

Dersom du ikke lader på 16A, men holder deg til 10A så holder de "evig". Det anbefales ikke å lade på 16A i det hele tatt, selv om du har en modifisert Think hvor sikkringen ikke går. Du får sikkringer på nærmeste Ford forhandler
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

torekje

Takk for tilbakemeldingen.
Dersom noen har svar på nevnte spørsmål ville jeg sette stor pris på det.
På forhånd takk.

ravn

#3
Elfa hadde før i tiden iallefall. Så ta et søk der. Orginale sikringen var vel kvikk?
Hadde mye problemer med den på min think inntil ford bygget den om på min på garanti (egen boks).
Det er uansett lurt å ha et par liggende i bilen, de ryker jo alltid på verst mulig tidspunkt.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

torekje

takk, jeg fant ut av det. Gå til www.elfa.se og trykk på det norske flagget. Da får du opp en "norsk" nettbutikk. Legg inn vare nummer 33-081-60 som er "kvikke" sikringer.

hens

#5
Sikringen skal være kvikk.
Den har begrenset levetid dersom det lades på 15A uansett treg eller kvikk.
Derfor er det best å lade på 10A.
Elfa ligger i sandakerveien og har disse sikringene. Hvis ikke har jeg et par ekstra.

Littlefuse FLK15 eller KLK 15 tror jeg den heter.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

torekje

Korreksjon:
Etterhvert har jeg lært at "KLK 15  Littelfuse Fast Acting" - som det står på den (antagelig "kvikk") VAR opprinnelig den riktige sikringen fra Think.

Det har vist seg at den lett blir for varm under lading og lettere ryker. Den riktige sikringen er derfor den "trege".  Beklager hvis jeg har forledet noen til å kjøpe feil, sorry.

El rayo

Vi hadde en lengre meningsutveksling om kvikke/trege sikringer på det tidligere Thinkers-forumet og konklusjonen ble vel at kvikk sikring beskytter dyr elektronikk best mot overspenning på nettet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Når en sikring ryker i tide og utide snakker vi som oftest om en konstruksjonsfeil.
Primæroppgaven til en sikring er å hindre brann, deretter å beskytte utstyret mot eventuell skade.
Overspenningsbeskyttelser sitter parallell med kretsene (men jobber som oftest sammen med en sikring i serie med kretsen).
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Når en sikring belastes med merkeverdi over 6 timer vil den etter hvert brenne av. Det gjelder enten den er treg eller kvikk.
Trege sikringer har litt mer å gå på av sjokkbelastninger, men ved kontinuerlig belastning vil de brenne omtrent like fort.
For å beskytte laderen best mulig, er det derfor viktig å benytte kvikk sikring, den vil bryte strømmen fortere når noe er galt.

Årsaken til at inntakssikringen ryker,  er delvis at den belastes maksimalt, og delvis at kabeltverrsnittet og tilkoblingene er for dårlige. 1,5 mm kabel og flatstikkere er ikke egnet for kontinuerlig 14A. (Pos.15A)
Om en skifter kablene fra sikringsholder og opp til inntaket med 2.5mm, vil varmen avledes i stedet for å produseres i kabelen.
Kablene fra kontakten må da loddes og isoleres med krympestrømpe .

Men, alt dette er unødvendig om en bare lader med 10 A. (Sterkt lys)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Digresjon:

Når fremtidens elbil settes til lading gir den beskjed når du bruker en undermåls skjøteledning.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Det burde la seg gjøre ganske enkelt:
En spenningssensor føler spenningen når støpselet settes inn, og deretter spenningsfallet når belastningen øker.

Et voltmeter kan gjøre jobben, men da må det avleses under oppstartperioden.

Med lang vei fra sikring til kontakt ville det også signalisere om fastopplegget var for dårlig til belastningen.

Svakheten ville da bli at en dårlig forbindelse et sted underveis ikke ville varsles.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Hvilken tufs fant på å montere sikring i ladeinntaket på Thinken?

En  helt verdiløs innretning som bare er til plunder.

10 eller 16 A vern i sikringsskapet er godt nok.

Fjern hele greia.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Antageligvis den samme som plasserte 3 sikringer i koblingsboksen nede i batterikassen. Ut med batterikassen for å skifte sikringer!

Sikring i sikringsskapet på veggen, sikring på inntaket og sikring inne i laderen, alle på 15 A, jo det burde holde uten inntakssikringen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA