Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enter forsikring økte pris med 46% på elbil forsikring for Leaf

Startet av dundun, onsdag 13. august 2014, klokken 15:28

« forrige - neste »

dundun

Å bytte en kontaktor burde være både kjapt, billig og enkelt, så regner med at et batteriskifte pga dette er kun fordi det er mest praktisk rent logistisk.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

janmb

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 29. juli 2014, klokken 14:12
Kan jo også være at de bytter mer når bilen er inne til service enn vi er klar over. Sånn for å fikse problemer i det skjulte uten å dra meg seg dårlig PR.

Kan jeg ikke tenke meg. Det ville i så fall være helt uakseptabelt at de gjør noe som helst med bilen uten at jeg har 100% oversikt over hva de har gjort. Det er du som eier bilen, ikke Tesla.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Historien inneholder vel eksempler på slik. Toyota og motorbytter ved ordinær service for eksempel.

Men helt enig i prinsippet. Slik praksis kan lett tolkes dithen at hensikten er å unndra seg reklamasjonsansvar senere, for eksempel om en feilkonstruert del skiftes forebyggende periodisk i garantitiden uten at kunden vet om det. Hvis kunde hadde fått skiftet slik på reklamasjon ville ny reklamasjonsfrist startet å løpe på ny del, og selger måtte ta sitt ansvar selv etter 5 år. Om kunden derimot er uvitende og delen går må byttes det 6. året for n``te gang og kunden tror det er første er det han som må ta kostnaden. Jeg vil karakterisere slik praksis som uredelig, selv om det sikkert i de fleste tilfeller er hensikten å forebygge havarier/feil, ikke unndra seg ansvar.

Sjøhyene

#18
For et bilmerke å fremstå med mindre feil enn de egentlig har tror jeg er ganske så verdifullt.
For et ferskt bilmerke som Tesla er det nok ekstremt verdifullt.

Om de bytter ut svake ledd i bilen nå mens bilen forsatt er under ett år uten å gi meg beskjed syns jeg faktisk det er helt OK. Mulig jeg er rund i kantene altså, men ser ikke helt det store problemet der :)

Edit: Kom akkurat over denne, ang ting som er kjekt å vite om batteriet:
http://www.teslarati.com/decoding-tesla-battery-pack-version/
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

t0ffluss

Er nok dette de kaller for courtesy check-up :)
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

cairnz

Sitat fra: janmb på onsdag 30. juli 2014, klokken 13:52
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 29. juli 2014, klokken 14:12
Kan jo også være at de bytter mer når bilen er inne til service enn vi er klar over. Sånn for å fikse problemer i det skjulte uten å dra meg seg dårlig PR.

Kan jeg ikke tenke meg. Det ville i så fall være helt uakseptabelt at de gjør noe som helst med bilen uten at jeg har 100% oversikt over hva de har gjort. Det er du som eier bilen, ikke Tesla.

De gjør en courtesy inspection, hvor de ser etter ting som forekommer ofte. De bytter/fikser så dette uten at de forteller om det på forhånd, men det står da i arbeidsordren som du får ved avhenting. Helt greit for meg at de fikser ting som jeg ikke selv er klar over, men som de er klare over.

Elbilist

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Anew

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 30. juli 2014, klokken 14:17
Om de bytter ut svake ledd i bilen nå mens bilen forsatt er under ett år uten å gi meg beskjed syns jeg faktisk det er helt OK. Mulig jeg er rund i kantene altså, men ser ikke helt det store problemet der :)
Jeg tviler på at dette skjer. Tesla byttet uoppfordret "den lille skjermen" (hva kaller vi den?) i min bil, rett og slett fordi en service bulletin sa at dette skulle gjøres for visse serienumre. Det dukket opp på arbeidsrapporten
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

hma

#23
Sitat fra: Anew på onsdag 30. juli 2014, klokken 15:32
"den lille skjermen" (hva kaller vi den?)
Instrument Cluster (IC) er navnet Tesla (ingeniørene) bruker på den.
Den store kaller de Media Control Unit (MCU).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA