Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkeviddetest

Startet av muggost, lørdag 04. oktober 2014, klokken 20:32

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. september 2014, klokken 22:59
Sitat fra: elektrolux på fredag 19. september 2014, klokken 19:00
Sitat fra: TB på fredag 19. september 2014, klokken 18:54
Har og montert ny VV bereder, den er 1950 W, og levert med schuko stikk. Elektriker kutta av stikk, og kobla denne direkte til ny 15A kurs.

Om elektrikeren har klippet av Schuko STØPSELET, og koblet bevegelig kabel rett inn i koblingsboks bør du kalle han tilbake for å rette dette opp og montere VVB forskriftsmessig.

Det er ikke lov med bevegelig kabel i fast opplegg.
Om elektrikeren er så oppegående at han kompenserer for bereder-produsentens forsøk på å omgå regelverket, er han antakelig også oppegående nok til å feste kabelen.

Sannsynligvis. Det hadde dog vært bedre om bereder-produsentene gikk over til CEE-støpsler. Selv kommer jeg til å velge det på stekeovnene nå som vi skal pusse opp kjøkkenet. Platetoppen har alt 32A 3-fase CEE støpsel da den er koblet til en 20A 3-fase kurs pga. effektbehovet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: muggost på fredag 19. september 2014, klokken 23:01
Sitat fra: JBS på fredag 19. september 2014, klokken 21:05
Hvad med den her: http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255&Vare=5523

Ved at den bruges som løs ladeboks af mindst 3 Renault Zoe bruger her i danmark.

Den så jo fin ut, men 15000 DKK???? Den fra elbilhjelpen er jo i prinsippet samme løsning til nesten halve prisen...

Men de prisene som er på ladeutstyr kan jo ta knekken på enhver lyst til å anskaffe noe som helst... Men ja, de løsningene dere skisserer her vil jo fungere så lenge type2 er standarden her til lands. Men hva om noen om, si 6 år, finner på en ny type kontakt som er enda bedre. Må jeg bytte ut hele ladestasjonen da?

Type 2 blir nok værende standarden i svært mange år. Den kan tross alt levere alt som et europeisk strømnett kan levere. Eneste alternativet jeg kan se for meg er induksjonslading, men det har sine egne problemer (som dårligere virkningsgrad).

Jeg har dog et par rimeligere alternativer til deg:

22kW stasjonær: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16383.0.html
22kW semiportabel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

muggost

@Jkirkebo: Jeg har sett på disse produktene dine flere ganger, og jeg er interessert, men... Kan du levere med type 2 hun? Jeg antar at 4,7m ledning og type 2 pistol utgjør en god del av kostnaden på denne ladestasjonen, og da havner jeg i samme uløkka som jeg skisser i opprinnelige posten min. I dag har jeg en Leaf med type 1 pistol, om et år håper jeg elbil nr 2 står i garasjen, og om 3-4 år regner jeg med å bytte ut leafen i noe annet.

Jeg ønsker ikke å kjøpe ny ledning og pistolgrep til ladestasjonen hver gang jeg bytter bil. Eller har du andre forslag til løsning?

Ebe


Sitat fra: muggost på lørdag 20. september 2014, klokken 18:51
Jeg ønsker ikke å kjøpe ny ledning og pistolgrep til ladestasjonen hver gang jeg bytter bil. Eller har du andre forslag til løsning?

Hva slags inntak fremtidige elbiler får, er ganske vanskelig å spå. :-/
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Griffel

Sitat fra: muggost på lørdag 20. september 2014, klokken 18:51
Jeg ønsker ikke å kjøpe ny ledning og pistolgrep til ladestasjonen hver gang jeg bytter bil. Eller har du andre forslag til løsning?
2 Ladestasjoner med hhv. type1 og type2 kabel. Eller bestemme seg allerede nå for at neste bil blir Japansk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: muggost på lørdag 20. september 2014, klokken 18:51
@Jkirkebo: Jeg har sett på disse produktene dine flere ganger, og jeg er interessert, men... Kan du levere med type 2 hun? Jeg antar at 4,7m ledning og type 2 pistol utgjør en god del av kostnaden på denne ladestasjonen, og da havner jeg i samme uløkka som jeg skisser i opprinnelige posten min. I dag har jeg en Leaf med type 1 pistol, om et år håper jeg elbil nr 2 står i garasjen, og om 3-4 år regner jeg med å bytte ut leafen i noe annet.

Jeg ønsker ikke å kjøpe ny ledning og pistolgrep til ladestasjonen hver gang jeg bytter bil. Eller har du andre forslag til løsning?

Nei, dessverre. Jeg kan ikke levere bokser med Type 2 hun-uttak, kun med fast kabel. Men om du har en Type 1 boks til Leafen og etterhvert skal bytte Leafen er det vel ikke verre enn at du selger ladestasjonen sammen med bilen? Ny eier har sannsynligvis bruk for den ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

muggost

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. september 2014, klokken 19:41
Men om du har en Type 1 boks til Leafen og etterhvert skal bytte Leafen er det vel ikke verre enn at du selger ladestasjonen sammen med bilen?

Nei jeg har bare standardladeren som fulgte med bilen, og en type 2 til type 1 kabel for besøk i christiania :-)

Foreløpig er vel en slimbox (eller liknende) beste alternativ da, for det er mye billigere å bytte ladekabler enn hele ladestasjonen, men jeg noterer meg at jeg synes hele bransjen er litt umoden. Det ladekabelvirrvaret som finnes nå (særlig på hurtiglading), minner jo veldig om betamax/vhs eller hd-dvd/blu-ray situasjonene. Mest av alt irriterer det meg at ikke myndighetene bare hadde vedtatt en standard fra første stund. Type 2 og Chademo f.eks. VW leverer jo e-golf med chademo lader i japan såvidt jeg har fortstått, så det er jo bare viljen det står på, ikke det tekniske...

Sitat fra: griffen
2 Ladestasjoner med hhv. type1 og type2 kabel. Eller bestemme seg allerede nå for at neste bil blir Japansk.

Be my guest. Hvis du har unlimited funds. For oss vanlige dødelige blir det snakk om å finne den billigste løsningen. Det er jo ikke akkurat som om en ny 32A kurs med 8-10m kabel er gratis heller...

Alfano

Har noen vært borte i ladeboksene til Proxl?
Kan noen si om de er fornøyde, plusser eventuelt minuser osv...

KIA Soul EV Black and Red Exclusive

muggost

Får besøk av elektriker på onsdagen, han sa de hadde satt opp en del slike. Skal høre hva han sier om de...

KjellG

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. september 2014, klokken 22:59
Sitat fra: elektrolux på fredag 19. september 2014, klokken 19:00
Sitat fra: TB på fredag 19. september 2014, klokken 18:54
Har og montert ny VV bereder, den er 1950 W, og levert med schuko stikk. Elektriker kutta av stikk, og kobla denne direkte til ny 15A kurs.

Om elektrikeren har klippet av Schuko STØPSELET, og koblet bevegelig kabel rett inn i koblingsboks bør du kalle han tilbake for å rette dette opp og montere VVB forskriftsmessig.

Det er ikke lov med bevegelig kabel i fast opplegg.
Om elektrikeren er så oppegående at han kompenserer for bereder-produsentens forsøk på å omgå regelverket, er han antakelig også oppegående nok til å feste kabelen.

Regelverket satte krav til at vvb over 2000W skulle fastkobles. 1950 W er vitterlig mindre enn 2000 og dermed lovlig over Schuko. At DSB etterpå hevder: "Når vi sier 2000W, så må alle forstå at vi mener 1500W" Sic!

Gus1

Noen uklarheter her forstår jeg.

Bevegelig kabel er ikke forbudt i fast installasjon.
Det er heller ikke forbudt å koble en komfyr/platetopp fast til i en koblingsboks.

VVB skal kobles fast til dersom effekten er lik eller mer enn 2000W
Fra 1/1-15 gjelder dette fra og med 1500W.

Fra 1/1-15 skal alle elbiluttak ha egen forbrukerkurs med eget jordfeilvern 30mA. Og overspenningsvern.

Dersom schukokontakt benyttes, maks 10A.
Ved blå rundstift, maks 16A (kontakt plasseres da min. 1,5m over bakke da den ikke har barnevern)
Står vel også samtidighetsfaktor til 1,0. Og maks ett elbiluttak pr. forbrukerkurs.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på onsdag 24. september 2014, klokken 23:54
Dersom schukokontakt benyttes, maks 10A.
Ved blå rundstift, maks 16A (kontakt plasseres da min. 1,5m over bakke da den ikke har barnevern)
Står vel også samtidighetsfaktor til 1,0. Og maks ett elbiluttak pr. forbrukerkurs.

Så Teslas løsning med 32A blå rundstift blir ikke godkjent etter 1/1-15? Den må i så fall sikres med 16A? Og hva med rød rundstift? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

testO


Sitat fra: Gus1 på onsdag 24. september 2014, klokken 23:54

Fra 1/1-15 skal alle elbiluttak ha egen forbrukerkurs med eget jordfeilvern 30mA. Og overspenningsvern.


Hva menes med overspenningsvern i denne sammenhengen? Skal installasjonen ha overspenningsvern eller separat overspenningsvern for kursen for elbillading?
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

Gus1

@jkirkebo. Jo, Teslas løsning er OK. Begge de stikkontaktene du nevner er godkjent etter EN 62309-2. En schuko-kontakt er godkjent etter NEK 502. Forskjellen i godkjennelsen er at EN-normen tar høyde for en mer langvarig belastning opptil godkjenningsstrømmen. En "vanlig" stikkontakt er ikke beregnet for annet enn sporadisk bruk.

@testO. Normteksten er som følger: 722.512.2. "Legg til følgende merknad: -For å forhindre mulig skade på det elektriske kjøretøyet pga. overspenninger, bør et overspenningsvern beskytte kursen som forsyner det elektriske kjøretøyet"

Når normen skriver bør, er ordlydens betydning at det skal oversettes til skal. Hva som står her er åpent for tolking, men jeg antar det snakkes om overspenningsvern i anlegget. Dog ville jeg selv valgt å supplere med finvern på kursen dersom jeg la opp dedikert kurs.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Gus1

Og for oppklaringen sin del. Blå rundstift er for 230V, og rød er for 400V.  :)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA