Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Påvirkning av last mellom fasene på 3-fas ??

Startet av cra, tirsdag 25. november 2008, klokken 14:27

« forrige - neste »

cra

Noen går altså den andre veien, og gjør el-bilen sin om til hybrid. Dean Kamden har satt inn en sterling-motor i sin - ikke det de fleste kanskje ville ha valgt.

Installed in the car's trunk compartment is a Stirling engine invented at DEKA, Kamen's technology company in the Manchester Millyard. It powers the features that would normally drain huge power from the battery, notably the defroster and heater.

That leaves the battery primarily for propulsion. "You're running a pure electric, which is enormously cheaper to operate and enormously more environmentally friendly," Kamen explained.

And if the battery does run low, the Stirling can recharge it, so you'll never get stranded, he said. That's why Kamen calls his Stirling engine "an insurance policy" for the electric car.

http://www.unionleader.com/article.aspx?articleId=1b081989-f67b-458e-8e42-913c8568fb36
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Interessant dette (og fin ny Think han har fått også)! Jeg ser jo at en slik bil ikke ville kunn registreres som elbil i Norge, men dersom han hadde nøyd seg med å la Sterlingen bare ta varmeapparatet og alt det andre elektriske og holdt den helt unna fremdrift eller batterilading, så måtte den vel fremdeles gå som elbil? I så fall ville man oppnådd mye hva rekkevidde på vinterstid gjelder. Spørsmålet er selvfølgelig hva herligheten ville kostet å få installert ... 
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Er det ikke slik at serie-hybrid går som elbli, mens parallell-hybrider ikke gjør det? 

Kunne uansett vært snertent med en slik.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Sitat fra: cra på tirsdag 11. november 2008, klokken 09:53
Er det ikke slik at serie-hybrid går som elbli, mens parallell-hybrider ikke gjør det? 
Hvis du sikter til de fordelene som elbiler har, så er svaret nei.

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

#4
Konklusjonen på hva som går som Elbil og ikke, gikk i følge en annen tråd på om Generatoren var stempeldrevet.

I og med at Sterlingmotoren inneholder et stempel blir vel dette å regne som hybrid, og ikke Elbil.

Vi kom vel fram til at en Wankelmotor drevet generator ikke ville påvirket Elbilstatusen. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Veldig god og utfyllende forklaring av Sterlingmotoren på Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Interessant, men fungerer de på norske Kroner? :-\
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

"Stempeldrevet" må vel være en glipp, det skulle sannsynligvis ha stått   "forbrenningsdrevet" eller lignenede.
Wankelmotoren har roterende stempel, så i følge definisjonen blir det litt flytende.
Om en setter inn en gassturbindrevet generator ville det altså blitt å regne som elbil? :P
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Det er nok bruk av fossilt drivstoff i en forbrenningsmotor som er det vesentlige her.

Så en liten tanke rundt fossilt drivstoff: hvordan i all verden mener de at hydrogenbiler er miljøvennlige mår man har brukt masse energi på å ta hydrogenet ut fra fossil naturgass  ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Sitat fra: Lynet på onsdag 03. desember 2008, klokken 22:14
Det er nok bruk av fossilt drivstoff i en forbrenningsmotor som er det vesentlige her.

Så en liten tanke rundt fossilt drivstoff: hvordan i all verden mener de at hydrogenbiler er miljøvennlige mår man har brukt masse energi på å ta hydrogenet ut fra fossil naturgass  ::)

"Miljøvennlig" er jo et fleksibelt konsept.

Hydrogen er miljøvennlig, begrunnet med at det ikke er lokal forurensning. For svært mange er det jo lokal forurensningen i byer som er viktigst.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Tilhengerene av hydrogen presiserer at Hydrogen regnes som en energibærer akkurat som et batteri, og ikke et drivstoff.

Med andre ord: En må først tilføre energien en senere skal bruke, dette være seg gjennom elektrolyse, eller hva nå prosessen heter som frigjør hydrogenet fra Hydrocarboner.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Den vanligste prosessen for å skille ut hydrogen fra hydrokarboner kalles dampreformering
metoden er billig og derfor den vanligste. Metan CH4 tilføres overhetet vanndamp H2O og en får CO2 + H2 som resultat. Tar en vare på varmen i dampen er virkningsgraden ganske god (over 80% forutsatt at en får utnyttet at det produseres varme når C omdannes til CO2). Ulempen er at det produseres 7 kg CO2 for hver kg H2.

Hydrogen kan produseres fra vann ved elektrolyse. Det finnes idag såkalte elektrolysører som har en virkningsgrad nær en teoretisk grense på 94%. Elektrisk energi som går med til å spalte vannet er ca 6% mer enn den energien en får tilbake når H2 brenner og danner H2O vann.
Ulempen er prisen på de katalysatorene som brukes. Metoden er for dyr til å være lønnsom og det er dyrt med brenselceller å omdanne H2 tilbake til elektrisitet, men laboratorieprodukter med beste virkningsgrad kan konkurrere med batterier. Med noen års produktutvikling kan kanskje H2 framstilles ved elektrolyse ganske rimelig og med virkningsgrad over 90%.

Når mengden av tilfeldig kraft øker (vind) kan dette bli den mest effektive måten å ta vare på overskuddskraft. Lagring av noen MWh i en høytrykks H2 tank kan nok konkurrere med batteri lagrings i pris.

H2 er også et overskuddprodukt i enkelte kjemiske prosesser, og dannes i gjæringsprosesser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA