Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av naitsirk, torsdag 24. juli 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

naitsirk

Hei.

Jeg går med planer om å bygge nytt hus, og har samtidig tenkt å anskaffe elbil. Med det første vil det nok bli en Leaf (eller annen elbil i 200K-området), men på litt lenger sikt ønsker jeg å anskaffe meg en Tesla S/X/'E'..

Jeg har sett at det går 400 volt til boksen rett ved tomta jeg har tenkt å bygge på.

For at installasjon i garasjen skal være fremtidsrettet, hva bør man tenke over ved nybygg mht ampere, pluggtype og annet? Finnes det noe enkelt svar?


På forhånd takk for alle tanker og tilbakemeldinger :)

cra

Det enkle svaret er at du må dimensjonere kablene som strekkes.

Plugger og sikringer og denslags kan du skifte for en relativt billig penge seinere. Det er strekking av kabel som drar på seg, spesielt dersom det må graves, og så er det ikke bare-bare å legge skjult kabel i eksisterende bygg. Det kan selvsagt løses ved å trekke rør nå, og evt. kabel seinere ved behov.

Jeg skal ikke prøve meg på konkrete kabeldimensjoner, men legger du opp nok til at du kan lade en Tesla på 400V 3-fas så har du i alle fall muligheten til det. Hva som evt. kommer av enda gromere lading seinere er ikke godt å si.

Selv har jeg lagt inn 32a 1-fas uttak til Teslaen (men lader vanligvis på langt lavere hastighet enn det) slik at jeg har mulighet til relativt raskt å komme meg fra tomt batteri til nok rekkevidde til det jeg skal. Har så langt hatt bruk for dette bare èn gang, like etter at vi fikk bilen. Uansett er CEE-kontakta mye bedre enn shucko, og til Teslaen har jeg ikke kjøpt ekstra UMC, så den kobles av og på etter behov. Til Leaf'en har jeg "fast" ladeuttak, slik at shucko ikke slites ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Gjør klar kabel til minimum 400V 32A 3fas så burde du være dekka det meste. Da har du mulighet for 22kW lading til både Tesla og Zoe eller tilsvarende når behovet melder seg. Med en underfordeling i garasjen kan du da også ha "vanlige" 230V kontakter til både 16A og 32A frem til drømmebilen er på plass.

E_S

400V 32A burde være den beste løsningen. Utbredt standard, ikke grenseløst dyr og kan brukes og utnyttes fullt av de fleste av dagens (og morgendagens) biler.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA