Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av Arild69, torsdag 17. juli 2014, klokken 14:50

« forrige - neste »

Arild69

Hei
Jeg lurer på om det er noen som kan sende meg en arbeidsbeskrivelse på hvordan jeg kan bytte sikringer i PCU'n til varmeapparatet og airconditionen. Jeg tenkte jeg skal prøve å gjøre det selv. Forhåpentlig er det noen som har en oppskrift på hvordan jeg demonterer AC og andre elementer i bilen for å komme til PCU'n:). Hvordan tømmer jeg airconditonsanlegget for Freon 134a (veske) og etterfyller denne når AC monteres tilbake igjen? Hvor mye Freon 134a må etterfylles og hvor får jeg kjøpt dette?

Hilsen
Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Warlock

https://www.dropbox.com/s/lhep0ezjtc100dd/Chapter%20C%20Drivetrain.pdf

Kapittel C.8 for Gen 1 PSU
Kapittel C.9 for Gen 2

Skal gjøre samme jobben for en Gen2 iløpet av noen uker, og det kan være jeg dokumenterer litt ekstra her, har også med stor sannsynlighet noen ekstra sikringer...


Arild69

#2
Heisan
Takker så mye for arbeidsguiden. Det er supert om du har tid å dokumentere her når jobben har blitt gjort. Det som ikke fremgår av arbeidsbeskrivelsen er hvordan man demonterer AC. I arbeidsbeskrivelsen vises det til "disamount ac compressor and condenser For details see chapter F". Er det noen som har kapitell F tilgjengelig slik at jeg kan se hvordan AC skal demonteres og monteres.




Mvh
Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Warlock

Air Condition vet jeg egentlig ikke så mye om, har vært lite borti biler med det.
Uansett alle kapitlene finner du her:
https://www.dropbox.com/s/ts17zjbuzkuh7wg/Maintenance%20Docs.zip

Lynet

AC må tømmes av godkjent verksted, gassen skal ikke slippes i friluft. Det er en egen maskin for tømming og fylling av AC anlegg.
Det er ikke noe man mekker på selv!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Arild69

Takker for tilbakemeldingen. Skal dra til verkstedet å få tømt AC dersom det er nødvendig for å komme til PCU'n.

Hilsen
Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Warlock

#6
Heisann

Da har jeg rukket å gjøre jobben jeg også.
Dersom noen trener gjøre samme jobb og er innenfor rekkevidde til Trondheim kan jeg stille med arbeidslokale og veiledning, samt hjelpe til med skifte av sikringer. Jeg brukte to ettermiddager på dette. Det var greit å dele opp arbeidet litt :)

Prøvde å ta bilder av hva vi gjorde, men det er ikke så lett å få til noe bedre enn i arbeidsdokumentene. Jeg har forresten 2 forskjellige versjoner av dette dokumentet (Kapittel C), en "rev. B" og en "rev 11.03.13". Sistnevnte er i zipfilen jeg postet over, førstnevnte er den PDFen jeg la til først. "rev 11.03.13" er mest hjelpsom i første del av jobben, mens "rev B" viser hvor boltene som skal ut til sist er plassert (rev 11.03.13 er her noe uklar og rotet med at man måtte skru ut bolter fra torpedoveggen, noe som ikke er tilfelle.)

Jeg vil nå prøve å liste opp i hvilken rekkefølge jeg gjorde ting. Hele målet er å løsne en ramme i motorrommet for å trekke denne ca 10cm frem. Man kan da løsne PCU og løfte denne rett opp.


* Ta av panseret (to bolter (10mm))

* Kopl fra batteriet (tre gjerne polskoene inn i en engangshanske eller lignende og bøy de godt vekk slik at det ikke oppstår kontakt ved et uhell. Eventuelt ta ned hele batteriet (2 muttere (13mm) og en bolt (12mm(!))
     - På en Gen2 Li-ion vil nå fremdriftsbatteriet allerede være frakoplet via releer, man trenger derfor ikke kople fra dette (noe som krever spesialverktøy eller veldig veldig små fingre...)

* Skru ut luft inntaket, 1x 10mm skrue.

* Plugg ut HV blindplugg (eller AC) og varmekolbe (lirk med et flatjern på den røde låsehendelen for å få den av)

(Her ett sted tar man ut AC, man må tømme denne først på autorisert verksted, i alle fall i følge manualen)

* Demonter panserlåsbrakett, 5x 10mm(?) bolter

* Kopl fra vindusviskermotoren og skru av vindusviskerarm (1x 17mm og 2x sekskant 13mm (kun en av de er vel helt nødvendig))

* Ta av løvfangeren (plastdekselet mot vinduet) (5 plastikk-clips)
     - det hjelper her å løsne skjermene, 1 stk 10mm skrue på hver side...

* Skru ut vindusviskermotoren, 4x 10mm muttre.

* På tide å sjekke om PCU ikke lengre holder noen spenning. Skru av "lokket" med høyspenningadvarsel, 10-12?x torx T25? og mål spenningen på de to lederne til venstre (sett forfra inn i mottorrommet) med et multimeter. Dette skal vise 0.0 Volt, om det ikke gjør det er 12V batteriet fremdeles tilkoplet eller du skrur på en annen bil enn en Li-ion (Gen 2 PCU).

* Tapp av kjølevesken, tre punkter: Bunnen av motoren, bunnen av PCU og høyre side av varmekolben. Sett gjerne slangen på motoren tilbake men de to andre må koples helt av....

* Plugg av Kjøleslangen på toppen av PCU.

* Skru av 10pin connector på PCU (rund plugg).

* plugg av 62pin connector på PCU (den med gult håndtak)

* Kopl av kontakten av vakuumpumpen for bremsekraftforsterkeren, og skru løs denne (3x 8mm? muttere).
     - Her trenger man ikke kople av vakuumslangen, men kan legge hele enheten ned til batteriet om man også løsner en slangeklemme (10mm) og trer vakuumpumpen litt mellom slangene.

* Skru av 10pin styringskabelen fra motoren (rund plugg)

* Løsne alle høyspentkabler fra PCU (både battri og motorkablene) 5x torx T45 skruer (inne i PCU) og 5x torx T30 skruer (strekkavlaster festet i PCU chassis).

* Skru av og ta helt ut øvre høyre festebrakett mellom PCU monteringsramme (sett fra fronten og ned i motorrommet, altså rett bak varmekolbe), 2x 13mm bolter og 1x 10mm mutter

* Skru løs begge nedre festebraketter fra rammen, 2x 10mm
     - dette er enklest fra undersiden av bilen

* Ta ut venstre fremlykt (den på førersiden), dette forenkler voldsomt tilgang til de neste boltene.

* Skru løs hele bærerammen til PCU, 2x 10mm bolter til hvert støtdempertårn (totalt 4) og 4x 13mm bolter til karoseriet "langt nedi der" (to på hver side (en av disse holder også 2 jordingskabler.))

*Skru av jordingskabel på PCUs høyre side (sett forfra ned i panser),  1x 13mm bolt

* løsne og hekt av servo (power stearing) enheten, 2x 13mm muttere.


(På dette tidspunktet står det igjen en slange inn i PCU og en 12V (torx) kabel til PCU, begge på høyre side (sett forfra ned i panseret), samt at PCU er festet med to bolter til siste brakett. Kabelen og slangen var litt vanskelig å komme til så jeg vet ikke om det lønner seg å trekke frem rammen først eller ikke. Siden vi var flere endte vi faktisk med å løfte delvis opp PCU før vi fikk tatt av 12V kabelen.)

* Trekk rammen frem så langt det går (ca 10cm)

* Ta av kjøleslange høyre side

* Skru av 12V kabel, torx T30 skrue bak rød plasthette

* Hold på PCU og skru ut 2x 13mm bolter fra i siste festebrakett (øvre høyre hjørne, (førerside))

* løft PCU opp og ut.

(Dersom du ikke har rundet første 6pack ennå er det nå på tide å kvitte seg med denne på en fornuftig måte)

Sikringene som skal byttes finner du ved å skru av bakplaten (siden som sto mot kupeen), 10x torx T30(?). På kretskortet med mange sikringer er de to du vil bytte til 25A i midten av kortet, merket fuse 5 og fuse 7 (tror jeg)

Herfra er det trivielt. Husk å lakke loddepunktene etter skifte, og å plugge i alle kontaktene til kretskortet på rett plass. "Inter lock"-kablene er seriekoplet, så disse kan byttes om på...

Monter sammen igjen i motsatt rekkefølge (duh!)

Som sakt jeg kan være behjelpelig med lokale å skru i, veiledning til skrujobben (men du må stort sett skru selv) og jeg kan bytte sikringene på kretskortet for dem som måtte ønske det (jeg bor i Trondheim).
Jeg har ennå noen sikringer til overs, som jeg håper jeg ikke selv får bruk for....

Arild69

#7
Heisan

Kjempe bra beskrivelse du har lagt ut. Jeg får bruke arbeidsguiden + din beskrivelse når jeg skal sette igang med arbeidet. Tror nok jeg vil bruke lengre tid enn deg å bytte sikringer da jeg har aircondition som også må ut av bilen:).

Mvh
Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA