Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av acedynamite, lørdag 26. juli 2014, klokken 15:56

« forrige - neste »

acedynamite

Jeg har vert litt å sett på Autonova på ulike Nissan Leaf, både 2012 og 2013.
Det er ikke så stor prisforskjell, så jeg vurderer 2013, siden den har litt lengre rekkevidde, større bagasjerom og varmepumpe. Alle leaf de selger er importert fra USA.

Jeg har sett på en ganske lik denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49794965&searchclickthrough=true

Den jeg såg på hadde mørkt interiør, og var kjørt litt over 10.000.

Har hørt noe om at batteriet kan ta skade av varme klimaer?


De kunne også gi meg vinterhjul på aluminiumsfelger for 6900,- Mulig det er billig med dekk andre plasser og?

Hva tror dere? Trenger gjerne litt råd!
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

emil

- 2013 modell kan bety både gammel og ny utgave. Sørg for at de er den oppgraderte utgaven du får.

- Hvis butikken ikke kan vise fram rapport fra carfax eller lignende be om chassisnummer (VIN) og bestill en slik rapport selv ($10 på vinaudit.com) Da kan du i det minste se hvilken del av USA bilen har blitt solgt i og kan gi en pekepinn på hvordan klima den har blitt utsatt for. (Eksempel på rapport fra min bil ligger vedlagt)

- I forhold til tråden på Leaf-forumet om ting man må passe på ved USA import bør du med en gang du får chassisnummer sjekke dette opp mot http://www.salvagedb.com/.

- Garantien gjelder ikke hos Nissan men hos forhandleren (som eventuellt må bestille time hos Nissan ved problemer). Sørg for at det er detaljert hva denne dekker i kontrakten (garantien jeg fikk på min bil fra annen forhandler er i prinsippet ikke mer enn det kjøpsloven allerede dekker).

- I tillegg er det tingene som at bl.a navigasjon og carwings ikke fungerer her i landet, FM-radio er begrenset til odde frekvenstall.

- Hvis du har planer om å beholde bilen lenge ser jeg ingen større ulemper med USA import hvis du kan leve med begrensningene.

- Sjekket rundt selv da jeg kjøpte min og det var ikke mye (om noe) å spare på å kjøpe vinterdekk på felg andre steder. Betalte omtrent det samme som du har fått oppgitt.

- Hvis du har mulighet til å prøve bilen litt før kjøp, få tak i en OBDII-Bluetooth adapter og sjekk status på batteri med LeafSpy på en Android telefon.

acedynamite

Jøss, takk for info Emil!
Skulle betalt deg for å blitt med å sett på bil :)

Har litt oppfølgingsspørsmål...

Hva er forskjellen på den oppgraderte 2013 modellen?

"Hvis du har mulighet til å prøve bilen litt før kjøp, få tak i en OBDII-Bluetooth adapter og sjekk status på batteri med LeafSpy på en Android telefon."

-Er dette for å sjekke antall hurtigladinger osv? (har hørt at man bør være obs på biler som har hurtigladet batteriet, ettersom at det kan skade batteriet?)
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

E_S

Oppgradert modell kjenner man ihvertfall aller lettest og kjappest igjen ved at den har fotbrekk (parkeringsbrems-pedal sånn som Mercedes har hatt i alle år) og ECO-knapp på rattet. Mange andre småting også, men det er en rask måte å skille på.

Høyeste utstyrsnivå (SL heter det vel i USA) har LED-nærlys og skinninteriør.

Autonova har Carfax-tilgang såvidt jeg vet, så om du ber om det får du sikkert en utskrift av carfax. Jeg sjekket noen biler som sto der på www.salvagedb.com og alle jeg sjekket var ihvertfall "clean".

Ellers hadde jeg egentlig ikke vært så redd for USA-bil. Billigere i innkjøp, mindre å få for den brukt, så da kommer man nok ikke så ulikt ut av det. Navigasjon og Carwings funker ikke. Radioen tar bare oddetallsfrekvenser, men det er ingen stor sak om man kjøper en DAB-adapter.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

acedynamite

Sitat fra: E_S på mandag 07. juli 2014, klokken 13:49
Oppgradert modell kjenner man ihvertfall aller lettest og kjappest igjen ved at den har fotbrekk (parkeringsbrems-pedal sånn som Mercedes har hatt i alle år) og ECO-knapp på rattet. Mange andre småting også, men det er en rask måte å skille på.

Høyeste utstyrsnivå (SL heter det vel i USA) har LED-nærlys og skinninteriør.

Autonova har Carfax-tilgang såvidt jeg vet, så om du ber om det får du sikkert en utskrift av carfax. Jeg sjekket noen biler som sto der på www.salvagedb.com og alle jeg sjekket var ihvertfall "clean".

Ellers hadde jeg egentlig ikke vært så redd for USA-bil. Billigere i innkjøp, mindre å få for den brukt, så da kommer man nok ikke så ulikt ut av det. Navigasjon og Carwings funker ikke. Radioen tar bare oddetallsfrekvenser, men det er ingen stor sak om man kjøper en DAB-adapter.

Takk for svar!
Blir jaggu klokere og klokere...
Her er bildet av utstyr etc den jeg såg på. Vinterhjul kom i tillegg til prisen...
2013 Nissan Leaf SV Amerikansk modell
2006 Skoda Octavia
1955 Plymouth Savoy

emil

#5
Sitat fra: acedynamite på mandag 07. juli 2014, klokken 13:34
"Hvis du har mulighet til å prøve bilen litt før kjøp, få tak i en OBDII-Bluetooth adapter og sjekk status på batteri med LeafSpy på en Android telefon."

-Er dette for å sjekke antall hurtigladinger osv? (har hørt at man bør være obs på biler som har hurtigladet batteriet, ettersom at det kan skade batteriet?)

Den viser antall ladinger og litt annen info om helsa til batteripakka. Noen hurtigladinger er ikke nødvendigvis skadelig for batteriet. Pro utgaven av LeafSpy kan også lese av feilkoder og gjøre enkelte instillinger.

Så kan man også dele antall ladinger på kjørte km og få et lite intrykk av hvordan bilen har blitt brukt. Men den sier ingenting om bilen har blitt ladet konstant til 100% eller om de har kjørt snillmotbatteri-lading til 80%.

En ting jeg glemte å ta med i listen over er at alle USA biler har dekktrykksensorer som standard. Tviler på at du får det med på vinderdekkene inkludert i prisen uten litt større krangling. Er ikke værre enn at det lyser to små gule varsellys på dash gjennom vintersesongen, men det tar ikke lang tid før man ikke bryr seg lengre. Når sommerdekkene skal på (også vinterdekk med sensor) trengs en kalibrering som LeafSpyPro også kan hjelpe med.

Edit:
Kommer forresten til Oslo i ettermiddag (forhåpentligvis hvis hurtigladere langs E18 virker) og blir til fredag morgen hvis du vil låne OBDII og få en kjapp veiledning.

E_S

Angående dekktrykksensorer får man disse til $50/stk på nettet. Det skal ikke være nødvendig å kalibrere lenger på 2013-modellene og nyere, de skal være selvkalibrerende ut fra det jeg leser på US Leaf-forum. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

bestorp

Sitat fra: acedynamite på mandag 07. juli 2014, klokken 12:49
Jeg har vert litt å sett på Autonova på ulike Nissan Leaf, både 2012 og 2013.
Det er ikke så stor prisforskjell, så jeg vurderer 2013, siden den har litt lengre rekkevidde, større bagasjerom og varmepumpe. Alle leaf de selger er importert fra USA.

Jeg har sett på en ganske lik denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49794965&searchclickthrough=true

Den jeg såg på hadde mørkt interiør, og var kjørt litt over 10.000.

Har hørt noe om at batteriet kan ta skade av varme klimaer?


De kunne også gi meg vinterhjul på aluminiumsfelger for 6900,- Mulig det er billig med dekk andre plasser og?

Hva tror dere? Trenger gjerne litt råd!

Kjøpte selv en 2013 SV Leaf fra Autonova i slutten av mai og er meget fornøyd med bilen. En ting du bør merke deg med SV utgavene er at de har ikke varmpepumpe (som gir utvidet rekkevedde kontra 2011 utgave), men til gjengjeld så har de 100 forbedringer fra 2011 utgaven som er velverdt å få med seg.

Jeg har ingen problemer med USA- Leaf så lenge du kjøper fra en forhandler hvor du får garanti (noe du får hos Autonova med 5 års garanti).

Min kostet 175000,- med vinterhjul inkludert og hadde gått 29000km.


Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA