Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G problemet er tydeligvis (ikke) fikset?

Startet av pttn, søndag 09. november 2014, klokken 16:57

« forrige - neste »

pttn

heisann. fikk fingrene i en Reva-i her. blir eit forskningsprosjekt  ;D
har litt problem med eit batteri og to i bilen. etter noe kjøring og ved belastning faller spenningen på to celler så lavt og brått at bilen får opp servicelys. når jeg kikker under "panseret" finner eg at batteriene er loddet fast. noe enkel måte å løsne og bytte desse på som ikkje involverer flammekaster og spesialverktøy?
må jeg ha samme type batterier eller kan man mixe litt?
:o
og så ligger det to små batterier kilt mellom cellene. smale 10amp batterier. der den ene ledningen var tært av. sikkert noe syre så har kommet på. :(  så er spørsmålet....hva er desse til? og finnes det noe enkel plass å få tak i erstatning??

håper på svar fra hjelpsomme personer som kan gi råd til en nybegynner på dette  8)
ikkje helt en tesla dette....men må vel lære å krype før en kan gå  ;D ;D ;D

elektrolux

Du kan ikke mikse batterier. Best er å bytte ut alle blokkene slik at du får et nytt batteri. Med 48V burde ikke dette koste all verden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pttn

ok. ingen mixing :D
men ka funksfon har de to små batteriene?hva driver dei? :o

danielwe

Hvis du søker litt rundt på dette og det britiske forumet, http://gwiz.wonko3.myfastforum.org/, vil du finne mange som har god erfaring med å kun bytte enkelte batteriblokker, så hvis bilen er et "forskningsprosjekt" ville jeg ikke tatt regelen om å bytte alle på en gang så veldig høytidelig. Men det er nok greiest å holde seg til batterier med samme nominelle kapasitet, aller helst samme merke/modell.

Med loddede poler er det vanlig å bytte kablene når du bytter batterier. Kan være greit å velge LPT-poler på de nye batteriene, så unngår du det problemet i fremtiden.

Jeg har aldri sjekket hva AUX-batteriene brukes til, mulig det bare er backup til 12 V-kretsen. Såvidt jeg har skjønt er det ikke alle biler som har disse, så sannsynligvis vil du få bilen til å virke uten. Uansett, batteriene er 6 V 12 Ah AGM-batterier, som du finner f.eks. her: https://batterigiganten.no/6v-12ah-djw-agm-batteri-t1.html, eller med betegnelsen CT12-6 hos http://www.nordicbattery.no
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

pttn

takk for svar. joda...er en "forskningsbil"
fikk den billig og tenkte å finne ut hva så får den til å funke ;) har fått fatt i diagnoseprogram og nullkabel og koblet meg på den oransje klumpen(sterk farge i trafikken ja hehe) og fått noen rare verdier når jeg kjører den.
når jeg fjerner servicelyset  og tar en kjøretur,så kommer jeg en mil avgårde med litt hard kjøring og så får jeg kraftig spenningfall på det ene batteriet. da kommer jo også lyset på i dashbordet igjen. volten faller fra 5v isj....til 2,X volt.
derfor har jeg lyst å bytte eit batteri og se om jeg får noen mil ekstra ut av den. :)
men kablene så er loddet er jo eit lite problem....berre klippe den av og sette på vanlig klemme?? som på den vanlige personbilen? eller er det andre klemmer??
og hvor får jeg tak i nye korker til batteriene.....har eit par stk som viser tegn på lekkasje....
jaja...om noen har eit batteri til overs som er litt funk i.....av merke dynex?(tror det var det som sto på det) og på Vestlandet.... så er jeg takknemlig for eit pip.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA