Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SuperChargers i Danmark

Startet av haakonl, torsdag 03. juli 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

haakonl

Savner å kunne se eksakt hvor mange % batteri som gjenstår, det fjaset med juletrær og gjettometer er totalt meningsløst. Er det noe sted man kan se akkurat hvor mange prosent batteri som er igjen? Når man har 1 strek igjen på tanken så aner man jo ikke når bilen stopper helt uten å vite eksakt hvor mye battis man har igjen.

Har iOS, droid og LeafSpy er ikke noe alternativ for meg. Leaf Stat for iOS kanskje? Noen som har testet?
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

jkirkebo

Sitat fra: haakonl på mandag 16. juni 2014, klokken 21:30
Savner å kunne se eksakt hvor mange % batteri som gjenstår, det fjaset med juletrær og gjettometer er totalt meningsløst. Er det noe sted man kan se akkurat hvor mange prosent batteri som er igjen? Når man har 1 strek igjen på tanken så aner man jo ikke når bilen stopper helt uten å vite eksakt hvor mye battis man har igjen.

Har iOS, droid og LeafSpy er ikke noe alternativ for meg. Leaf Stat for iOS kanskje? Noen som har testet?

Jeg kjører med det originale SOC-meteret fast i bilen. Fungerer supert, trekker strøm fra OBD-kontakten og slår seg på når bilen slås på.

http://www.wwwsite.com/puzzles/socmeter/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafster

Jeg fikk en gammel androidtelefonnog har den koblet til strøm fra USB på permanent basis. Selve telefonen sitter med borrelås helt innerst under navi.

Det funker helt fint, men bruker det mest på langtur. Guessometeret holder i massevis i det daglige for oss

emil

Sitat fra: haakonl på mandag 16. juni 2014, klokken 21:30
Savner å kunne se eksakt hvor mange % batteri som gjenstår, det fjaset med juletrær og gjettometer er totalt meningsløst. Er det noe sted man kan se akkurat hvor mange prosent batteri som er igjen? Når man har 1 strek igjen på tanken så aner man jo ikke når bilen stopper helt uten å vite eksakt hvor mye battis man har igjen.

Har iOS, droid og LeafSpy er ikke noe alternativ for meg. Leaf Stat for iOS kanskje? Noen som har testet?

LeafStat ble så vidt diskutert i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14281.0.html uten at det kom så veldig mye ut av det.

Kjøpte selv en ny 300 kroners android telefon (operatørlåst kontantkort) jeg kun bruker til Leaf Spy Pro. Deler for å feste den til samme holder som GPS (garmin) kosta noen $ og en 50-lapp for OBDII-BT adapter.

Eneste som står igjen er å få en fast montert strømkilde til den fra sikringsboksen som er rett under.

Ser knapt på "tankmåler" og GOM lengre.

Eirikog

Jeg synes "Nissan Leaf Range Chart", som du finner på Elbil-Wiki (http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Rekkevidde) og på My Nissan Leaf Forum, er et enkelt og greit hjelpemiddel. Har alltid en utskrift liggende i bilen. Det gir ikke eksakt hvor mange prosent batteri som gjenstår til enhver tid, men i det minste et prosent-tall for hver gang jeg mister en strek og for hver av advarslene fra 1 strek og nedover.

I stedet for innviklede regnestykker ut fra hastighet og alle fotnotene i oversikten, pleier jeg å velge kolonne ut fra forbruk - realistisk forventet kWh/km basert på kjøreforhold, forbruk så langt på turen og tidligere erfaring. Det har hittil gitt meg, ikke perfekte, men tilstrekkelig gode anslag av rekkevidde, og en passe mengde is i magen. Spesielt nyttig med ca. 2-4 streker igjen; da har gjettometeret en tendens til å være litt pessimistisk.

Men: Jeg vet ikke om range chart har riktige tall for 2013/2014-modellene av Leaf. Noen som vet mer om dette?
Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

emil

#5
Jeg fikk "Low battery warning" i det jeg startet opp bilen mandag morgen.

1 bar igjen på måler, 19km på gjettometer (ECO) og 25km til jobb. Uten LeafSpy hadde jeg tatt meg en tur til hurtiglader før jobben, men LeafSpy sa 20%  SOC og rett under 4kWh igjen. Erfaringen min er at jeg ved normal kjøring bruker ca 3kWh/15% på turen til jobb på denne tiden av året og satte derfor avgårde i den retningen. Kjørte litt roligere enn vanlig, men fulgte trafikken når den gikk i 80-90km/t og parkerte på jobb og koblet inn lader med 1kWh igjen på "tanken" uten noen som helst form for rekkeviddeangst.

Vil si at kostnaden til mobil+holder+leafspypro har spart seg inn for lengst i sparte kostnader på (unødvendig) hurtiglading og ikke minst oppsett av TPMS etter dekkskift og avlesing av eventuelle feilkoder ved service. Ingenting som rekkeviddetabellen kunne hjulpet med.

Edit:
Snoka litt på trådstarters andre innlegg her og da kan det virke som om han har en Euro-leaf (2014 Tekna). Da skal det holde å trykke litt på knappene nede til venstre for rattet for å få opp batteriprosent i displayet foran rattet (der ladetid o.l. står).

haakonl

Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

bestorp

Sitat fra: emil på tirsdag 17. juni 2014, klokken 12:31
Jeg fikk "Low battery warning" i det jeg startet opp bilen mandag morgen.

1 bar igjen på måler, 19km på gjettometer (ECO) og 25km til jobb. Uten LeafSpy hadde jeg tatt meg en tur til hurtiglader før jobben, men LeafSpy sa 20%  SOC og rett under 4kWh igjen. Erfaringen min er at jeg ved normal kjøring bruker ca 3kWh/15% på turen til jobb på denne tiden av året og satte derfor avgårde i den retningen. Kjørte litt roligere enn vanlig, men fulgte trafikken når den gikk i 80-90km/t og parkerte på jobb og koblet inn lader med 1kWh igjen på "tanken" uten noen som helst form for rekkeviddeangst.

Vil si at kostnaden til mobil+holder+leafspypro har spart seg inn for lengst i sparte kostnader på (unødvendig) hurtiglading og ikke minst oppsett av TPMS etter dekkskift og avlesing av eventuelle feilkoder ved service. Ingenting som rekkeviddetabellen kunne hjulpet med.

Edit:
Snoka litt på trådstarters andre innlegg her og da kan det virke som om han har en Euro-leaf (2014 Tekna). Da skal det holde å trykke litt på knappene nede til venstre for rattet for å få opp batteriprosent i displayet foran rattet (der ladetid o.l. står).


Emil: Denne SOC med batteriprosent som er på min Nissan leaf SV 2013 model? Er denne til å stole på eller bør man bruke leafspy også på nyere modeller? eller gjelder bruk av leafspy bare på 2011 og 2012?
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

emil

Sitat fra: bestorp på torsdag 19. juni 2014, klokken 09:25
Emil: Denne SOC med batteriprosent som er på min Nissan leaf SV 2013 model? Er denne til å stole på eller bør man bruke leafspy også på nyere modeller? eller gjelder bruk av leafspy bare på 2011 og 2012?

Har ennå ikke fått noen til å gjøre tester med LeafSpy på 2013-2014 Leaf for å sammenligne.

Ellers gir LeafSpyPro (ca 100-lappen på googleplay) tilgang til litt mer detaljer og mulighet til å lese av/slette feilkoder, men gratisutgaven gir også ganske mye nyttig informasjon.

Hvis noen på sørlandet (Arendal + rekkevidden til Leaf) har lyst til å prøve låner jeg gjerne ut en OBDII-Bluetooth sak.

smaug01

Dette kan jeg teste i dag om du vil. Har Leafspy pro og alt som skal til. Har ikke brukt den så mye siden jeg må fjerne et deksel på bilen for å ha inne OBDII linken under bruk.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Tok en test i dag og nei, SOC meter på dashen og SOC i Leaf Spy Pro viser ikke det samme. Ved fullt batteri viser Leaf Spy ca 2% mindre og dette jevner seg ut ved ca 85% på dashen, deretter viser Leaf Spy mer. Hvor mye mer ynder 70% kan jeg ikke si så mye om fordi jeg var framme da men Leaf Spy visste ca 2% mer enn SOC måler på dashen. Har ikke gjort noe spesielt i Leaf Spy annet enn satt årsmodell til 2014, stilt inn til metrisk og Celsius osv.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på torsdag 19. juni 2014, klokken 20:51
Tok en test i dag og nei, SOC meter på dashen og SOC i Leaf Spy Pro viser ikke det samme. Ved fullt batteri viser Leaf Spy ca 2% mindre og dette jevner seg ut ved ca 85% på dashen, deretter viser Leaf Spy mer. Hvor mye mer ynder 70% kan jeg ikke si så mye om fordi jeg var framme da men Leaf Spy visste ca 2% mer enn SOC måler på dashen. Har ikke gjort noe spesielt i Leaf Spy annet enn satt årsmodell til 2014, stilt inn til metrisk og Celsius osv.

Du får prøve og se om det blir noen endringer og bedre match på SOC hvis du prøver andre årsmodeller. Ellers ser det jo da ut som om LeafSpy ikke leser SOC rett fra bil men beregner det på en eller annen måte utifra andre verdier.

Har ikke mobilen med LeafSpy normalt sett oppkoblet til nett, så jeg lå litt etter med oppdateringer (hadde bl.a ikke noe valg for årsmodell i settings). Skal se om jeg ser noen endringer nå når jeg har oppdatert.

Arha

Hvordan kommer man til diagnoseporten på en 2013-modell? På min 2012 er den lett tilgjengelig, men finner den ikke på samme sted på 2013-modellen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

smaug01

Bak et deksel til venstre for rattstammen helt nede på plasten.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA