Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor kjøpe sikringer ?

Startet av morten, torsdag 23. oktober 2008, klokken 09:43

« forrige - neste »

morten

Hei, 
Har et lite problem som har begynt å bli værre.    CityStromer'en har i tider ikke startet (contactor har ikke kommet på).   Nå er det ofte nok at jeg må gjøre noe med det.    Før hadde jeg tatt ut ladekontakten og plugget den inn igjen, så har den startet.    Nå viser det seg at jeg bare var heldig da, og nå er det ikke bestandig jeg får den startet med en gang. 
Noen ideer?   Hvor er contactor'en?    Hvordan kan jeg sjekke den?   

Det andre problemet jeg har nå er at rekkevidden har gått ned litt.   Jeg lurer på om det har noe med en pumpe (?) som går nesten konstant.    Jeg trodde det var servostyringspumpa (den går konstant, men er så stillegående at jeg ikke har merket den), men det er noe annet, noe som lager en del støy.    Har ikke vært under bilen enda, men det høres til å komme fra nedenunder batteripakken.    Hva kan det være?    Den går i ca 15 sekunder, og så stopper i 4-8 sekunder.    Jeg er ganske sikker på at den ikke gikk veldig ofte før; har hatt bilen i 6 mnd.   

På forhånd takk,    Morten.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

PLUTO

Jeg kan desverre ikke så mye om Citystromer, men har vært borti en Clio hvor en kontaktor var blitt ødelagt. Hele kontaktflaten på den ene siden var brent bort. Bilen verken gikk eller ladet lenger naturlig nok, frem til dette hadde det vært noen slike problemer som du beskriver. Kontaktor kan byttes eller ny kontaktflate loddes på. Jeg vet desverre ikke hvor de sitter på din bil, men det vet nok noen av de andre. lykke til videre
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Får du feilkode "contactor" med siadis? I så fall er det hovedkontaktoren i inverteren som ikke kommer på. Den skal være mulig å skifte.
Dette er ikke et ukjent problem på Citystromer, spesielt i kalt vær.

Når det gjelder lyden er det vacumpumpa til bremseservoen som går alt for ofte. Den har ingen betydning for rekkevidden da effekten å den er relativt lav. Den har nok en innvendig lekksaje ettersom den går så ofte. Det hjelper å ta den opp og rense ventilene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

morten

Hei
Jeg har ikke sjekket feilkodene. 

På denne bilen var simovert'en skiftet ut i fjor før jeg kjøpte biilen.  Jeg har den gamle som skal være ok.  Er det fort gjort å skifte den?  Eller skifte contactor'en?

Spørs om det er lavere temperaturer elle dårlig batteri(er) som er årsaken til redusert rekkevidde. 

Morten
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

morkm

Har du sjekket spenningen på 12v batteriet?? jeg tror ikke hovedkontaktorene slår in hvis spenningen er under 11.xxV (er ikke helt sikker på setingene på denne) Siden det også kan virke som om du har et problem med servosystemet som går hele tiden, kan dette tappe 12v batteriet for strøm!!
Bare et forsllag...

Når det gjelder rekkevidden er jeg ganske sikker på at traksjonsbaatteriene dine er på veg til å ryke.... det er mine og jeg har liten rekkevidde nå....
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

morkm

her er en link til manualen til Inverteren i Bilen din.. den kan være nytting hvis du skal åpne den å gjøre noe inni....

http://www.metricmind.com/data/man_w.pdf
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

morten

Feilen på startproblemet er løst.   Dårlig jording på ladekabelen.    Med tenningen på vil du høre et rele klikke fra inverteren hvis du trekker kontakten inn og ut av bilen.   Jeg fant problemet ved ren tilfeldighet, releet klikket da jeg kom borti pluggen.   

Det er en sikkerhetsgreie, at du ikke kjører din vei med ladekabelen koblet.

Nå må jeg bare komme til grunns med det andre problemet; problem med en av fasene i inverteren som viste seg da kaldværet kom  :(     Det er visst en kjent feil med inverterene, men har ikke fått noen svar på om det er noe som kan gjøres, bortsett fra å kjøpe en ny inverter.

Jeg jobber med saken.  Har en annen inverter som jeg kan ta deler fra.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

morkm

Grattis med det.. alltid digg når ting løsner....  :)

Hvordan merker du at en av fasene i inverteren er gåen?

Jeg har fortsatt et blinkende lys på instrumentpanelet... Det helt til høyre med motor med utropstegn... finner ikke ut hva dette er eller hvorfor, men jeg har en feilmelding på Inverter lest med VAG som sier.

                Address 51: Electric Drive
Control Module Part Number: 1H8 901 135
  Component and/or Version: Elektroantrieb     V2.2
           Software Coding: 00000
            Work Shop Code: WSC 00000
1 Fault Found:

01062 - Signal for Battery Current Reduction
        06-00 - Signal too High

___________________________________________________

Har du peilig på dette??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

morten

Fase problem:
Når kaldvære begynte, hadde jeg et rart problem.    Noen få ganger, vanligvis den første turen om dagen,  kjørte jeg rundt en km.   da jeg senket farten og brukte motorbrems og stoppet, rykket hele bilen og hovedkontaktoren slo ut.   den startet igjen uten problem (dog noen ganger roterte motoren så snart jeg slo tenningen på, og måtte vente til den stoppet før kontaktoren ville komme på).    for å få fart i motoren måtte jeg trykke pedalen lengre inn enn vanlig, og da den startet laget den er rar brumme-lyd.    flere har fortalt meg at en vekselstrømsmotor vil gjøre det hvis en fase ikke er koblet.     

Jeg har snakket med flere eksperter, deriblant Roland i Tyskland (?) som var med å utvikle bilen.   Han sa også at det var et fase problem, og at det er et kjent problem.    Han tilbød en ny inverter.

Jeg har en ekstra inverter, den originale, men vet ikke feilen med den.   Jeg håper at den har en annen feil, slike at jeg kan bytte dem, og så bytte kortene som er defekt.   Det er veldig mye arbeid å skifte ut power transistorene som trolig er årsaken til problemet, derfor kansje bytte hele greia og skifte over deler.

Jeg vil absolutt bruke bilen hele året, så jeg akter å fikse bilen.   Jeg skal sjekke SIADIS og få feilkoder på inverteren.   VAG gir visst ikke så mange feilkoder.   Jeg har ikke sjekket VAG, men er blitt fortalt at jeg må sjekke SIADIS for å finne de fleste elektroniske feilkoder.



På din bil:
Det røde lyset, det med motorsymbol, tyder på at totalvolt'en på batteripakken er lav, og at du har redusert kraft på motoren.    Dette er i følge det jeg har hørt.    Min har alltid hatt blinkende lys.   Batteriene mine er 8 år gamle for det meste, og det stemmer med lav-volt teorien.   

"Lynet" kan sikkert svare.   Send ham en melding du.  Det er han som har hjelpet meg mye med min.

mvh Morten.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA