Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av jornheim, fredag 20. mars 2009, klokken 15:12

« forrige - neste »

jornheim

I går tog jeg en shunt (sikring) ud, mens energimåleren var på 16% og ladelyset var tændt.

Efter at jeg havde sat shunten tilbage, viste energimåleren pludselig 100 % (kan ikke huske om jeg havde taget nøglen ud, måske var den i fartstilling?).

Det lykkedes mig ikke at få energimåleren tilbage til korrekt visning. Jeg har prøvet følgende:

- at ta' shunten ud og sætte den på igen (som reset for computeren)
- shunt ud og derefter 12V batteri ud, ventet 20 min., begge på igen (først 12V-batteri, siden shunten)
- testet energimåleren ved hjælp af Elit (Tep92 diagnoseudstyr). Eliten bekræfter at måleren står på 100 %. Ved test med Elit bevæger måleren sig korrekt (viser 25%, 50%, 75% etc.)
- opladet bilen i få minutter, og afbrudt igen. Den lader korrekt med ca. 3 kW, men energimåleren står fortsat på 100%.
- fejudlæsning med Elit: der er ingen fejl.

Jeg husker at ha' læst om en lignende situation,  tror det var på et andet forum, men kan ikke finde det.

En mulighed er måske at bruge "fjernprogrammering af computer" på Elit?
(noget om det står i verkstedsmanualen "Diagnosticering elektrisk udstyr", for Saxo).¨

Bilen skal ha' vandpåfyllning (har kørt 3000km siden sidst). Bli'r energimåleren sat tilbage ved initialladning?

Hilsener fra DK

jornheim
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Boogie

Når man tar ut shunten/bryter kretsen når den er aktiv, så vil ikke minnet til komputeren bli lagret. Du bryter jo også strømmen til komputeren. Da hender det at dataene som kommer fram etterpå ikke stemmer med virkeligheten.
Det er egentlig ingenting du kan gjøre for å få tilbake dine gamle data.
Om du sjekker overladingstimer osv vil du antagelig se at disse også viser feil.

Det du gjør er å lade bilen normalt. Måleren vil gå til 100%, men ladingen vil fortsette til du er fulladet.
Da vil energimåleren igjen vise riktig.

Vannservice bør også gjennomføres som planlagt slik at man ikke "glemmer" det.
Telleverket er jo ikke riktig, men ved nullstilling etter vannservice er ihvertfall den telleren korrekt.

Moralen er å ikke trekke ut shunten med lading eller tenning på (eller Evlite/TEP/ELIT tilkoblet).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

jornheim

Tak, Boogie, for det  hurtige svar! Så har jeg igen lært noget...

Har lige tjekket med Elit: Overladningstimerne vises fortsat som før. Men som sagt, de skal jo slettes alligevel ved vandpåfyllning.

Har vandudstyr etc. og brugt det sidst i september (vi fik bilen i sommers). Har tænkt mig at bruge intitialladning (ved tomt batteri, sådan som bl.a. Elektrolux beskriver her i forum).

Men vil kølevæsken og batterierne komme op på 25 grader, når vi har mellem 0 til 5 grader udenfor? Desværre har vi ingen opvarmet garage...

jornheim


Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Sitat fra: Boogie på onsdag 04. mars 2009, klokken 13:40
Det du gjør er å lade bilen normalt. Måleren vil gå til 100%, men ladingen vil fortsette til du er fulladet.
Da vil energimåleren igjen vise riktig.

Liten korreksjon her:

Antakelig vil batteriene ikke bli fullt oppladet på denne metoden grunnet at bilen forventer å måtte lade fra nesten 100% og dermed kun 10-20Ahr. Dermed vil den ved manglende oppnådd terskelspenning anta at du har kortsluttede celler og avslutte ladingen. Etter det vil den tillate 1/2 tim lading for hver påfølgende ladeforsøk.

Dersom du vet at batteriene er tomme eller nesten tomme så er det bedre om du setter den på initiallading. Da vil den pøse på med 10A i 12 timer uavhengig av hva den tror ladetilstanden er.

På en 20 blokks bil er det ikke problem med lav starttemperatur. Laderen vil i løpet av disse 12 timene tilføre den nødvendige varmen, og dermed vil du få temp nok til vannfylling.

Samtidig får du også synkronisert instrument og batterier.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA