Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Baklys på el-bil?

Startet av Caspar, onsdag 09. juli 2014, klokken 22:25

« forrige - neste »

Caspar

Flott artikkel i Aftenposten i dag om Torbjørn Nilsen sin private samling som inneholder mange veteranbiler. Juvelen i samlingen er en Fiat produsert i 47.000 eksemplarer.Det imponerer vel ikke oss Classiceiere?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Ja det er tragisk det som skjer med Think Classic.

Nå er dessverre også jeg nødt til å slakte noen da det skorter på lagringsmuligheter.

Lurer på hvor mange av disse perlene som er igjen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

472 pr. 31/12-12, og jeg tror det tallet var optimistisk den gang. Jeg forsøkte å spore opp resten av preserien på 30 biler som min er nr. 8 av og selv om de ikke var vrakmeldt så hadde de ikke hatt skilt på mange år, og div. Thinkselskap stod oppført som eier. Denne perlen er nok i ferd med å bli en sjeldenhet.
http://www.elbil.no/elbiler/932-elbilpionerene-kjorer-fortsatt
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Det var betydelig flere enn jeg hadde forestillt meg.

Får håpe eierne har vett til å holde dem unna pressene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

tror vi er heldige om det er stort mere en 2oo igjen nå!
Sitat fra artikkelen:
"Sommeren 2011 var det 568 registrerte, så i løpet av det siste halvannet år er knappe 100 avskilta. Nok på grunn av batteriproblemer (og Statens vegvesens motvilje mot å endre batterikjemi) og annen mangel på reservedeler."

altså tallet falt fra 568 til 472 fra sommer 2011 til årskiftet 2012/2013, ser for meg forfallet øker på disse kremt ... perlene;)

AR

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Svein-O

Da er min oppfordring enkel: Ikke kast fra deg denne unike og sjeldne bilen. Hadde det ikke vært for Thinken, hadde elbilinsentivene aldri kommet på banen. Det kan vel ikke være noen tvil om hva det har hatt å si, og for en gangs skyld har Norge vist vei.
:)
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Arnie

Jeg melder meg på i den Think-historiske klubben! Jeg lover også å gjøre mitt til at det fortsatt skal være rullende Thinker på norske veier. Har i likhet med en del andre på denne tråden sørget for å ha et lager - nok til at jeg alltid skal ha en Think på skilt.

Som veteran i veteranbilgemet føler jeg meg ganske overbevist om at interessen for og etterspørselen etter klassisk Think på et tidspunkt - ikke alt for langt frem i tid - vil få et oppsving.

Vi ser allerede at gamle elbiler (pre 1930) er blitt mer etterspurt og har steget i pris etter at elbilflommen har begynt å ta av.

Derfor gjentar jeg et klassisk slagord fra Amcar-miljøet: Ta vare på dem!
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

SplitPersonality


Haleluja! Bra tråd Caspar og et viktig tema. TH!NK A266 banet vei både for elbilinsentiver, global elbilisme og ikke minst norsk bil/industrihistorie. Det særpregete uttrykket på denne bilen vil bli bildet på "norsk bilproduksjon" på samme måte som Troll har vært det i generasjoner siden 1955.

Jeg tipper at enhver Tesla og Leaf masseelbilisme-eier med et snev av bilinteresse automatisk vil søke mot eldre/spesielle elbiler etterhvert som interessen modnes og jeg er overbevist om at det ikke er lenge til at vi får se et lite TH!NK-hjørne på kommende bil/veteranbiltreff. Det gleder jeg meg til.

TH!NK A306 er for Ford-preget i design og delevalg, og for Finsk rent produksjonshistorisk....så det er A266/Classic som blir ikonet, tipper jeg. Sikre deg en før det er for sent!

elektrolux

Think Classic er bygget for å holde. Omtrent det eneste som kan ta den er huggerenes presser. Tipper den overlever nye Think bare den får en tjangs.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arnie

Joda, det er stas med norske elbilveteraner, og enda mer stas vil det nok bli.

EL-skilt er også et interessant område. Da de ble innført i 1992, fikk Rune Haaland - som hadde mye av æren for at elbiler fikk egne skilt - anledning til å velge skilt først for sin Kewet. Han fikk velge mellom EL10000 og EL10001, og valgte det siste pga symmetrien i tallet. Den ruller fortsatt på sine originale skilt, mens Keweten som fikk EL10000 forlengst er ute av systemet. Det er også de fleste Peugeot'ene som fulgte på de etterfølgende numrene.

Data om dette kan finnes på Vegvesenets nettsider:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kjøretøyopplysninger

Jeg kjøpte min første Think i august 2001, og da fikk den EL10501 (lett å huske pga koblingen til Levi's jeans). Den bilen hadde serienummer (VIN-nummer) med 1271 som siste sifre. Den eldste Classic i min samling har serienummer 1006 og regnr EL10117.

Mest stas vil det vel være å ha en fra den første prøveserien på 30 biler som Caspar nevner. På disse var ikke "Think" innstøpt i plastfronten, istedet hadde den fem perler fra PIV-perioden.

Av A306 (City) synes jeg det er mest stas med de bilene som har "Manufactured in Norway" på VIN-etiketten. Inkludert forutgående prøveserier finnes det knapt 500 av disse.

Mer data om Think-produksjonen finnes i appendix til boka "Elbil på norsk". (Det var reklamen)
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Caspar

Da er vel tiden inne for å opprette et Think Classic register. Vi kan starte litt enkelt her, jeg lager en ny tråd som heter "Think A266 (Classic) register"også ser vi hvor mange biler vi klarer å få med.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA