Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solcelleanlegg

Startet av Ona IX, fredag 27. juni 2014, klokken 16:54

« forrige - neste »

Ona IX

Nå har de pusset opp rykkinn senter og bygget ut p-hus. Bestemte meg for å spørre byggherre om elbilparkering og mase litt på at de burde legge opp noen stikk etc.

Nå for et par dager siden stakk jeg innom før de er helt ferdig, og jeg fant:
5 elbilplasser, er ikke lagt opp strøm enda, så krysser fingrene for 32A! i tillegg til de 5 talte jeg meg fram til 42 (ja du hørte riktig) stikk, fordelt over vanlige plasser!

Et forbilde for resten av Norge! All cred til norgesgruppen!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Ona IX

Har snakket litt med Marte underveis i byggingen. Og sendte en mail til Anne Birgitte igår - som jeg venter svar på!

Hvis de 42 stikkene ikke skal brukes til elbil burde de virkelig sette opp skilt, når jeg ser en stikk - så plugger jeg meg på!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Øyvind.h

Dersom stikkene er plassert på rekke og rad i forkant av parkeringsplassene (slik som på Gardermoen), så er det ikke unaturlig å tenke at disse kan brukes til lading. Men om det er dedikerte elbil-plasser som er tydelig merket og skiltet, så tyder kanskje det på at stikkene ikke er til elbil?

Spesielt om de er plassert litt spredt kan jeg ikke se en eneste god grunn til at man som elbil-eier skal plugge seg i. Det er ikke OK å stjele strøm, selv om man teoretisk har mulighet til å stjele. På Lambertseter senter er det eksempelvis et rødt stikk ved en av plassene i p-huset. Det kunne ikke falle meg inn å begynne å stjele strøm fra dette stikket, bare fordi jeg kan.
På lik linje som jeg heller ikke ville forsynt meg fra et fat med drivstoff dersom et slikt stod tilgjengelig i et p-hus jeg parkerte i....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ona IX

De er både plassert foran noen parkeringsplasser mot veggen, og er ved ca. annenhver pillar midt i bygget. Da jeg var der hadde jeg ikke på følelsen at det var til noe annet enn elbil og evt. motorvarmer. Det så veldig ut som at de var plassert til elbiler. Selv om det var dedikerte Elbil plasser.

Elbilplassene hadde ikke noe strøm da jeg var der, så først tenkte jeg at det var et miljøtiltak, at de ville gi elbiler ekstra goder. Parkeringsplasser på lik linje som handicappede. Og hvis de var fulle kunne man lade på en av de andre 42 stikkene. Var ingenting som sa meg at det ikke skulle være lov å lade der!
Skal jo sies at jeg er veldig ny i gamet, og ikke vært på ladejakt i mange sentere!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Øyvind.h

Du må snu retorikken - hva gir deg rett til å lade fra et uttak? At det er fysisk mulig betyr ikke at du kan lade der :)

Hadde du sett fat med bensin/diesel stående rundt omkring - ville du tappet av dem fordi du kan?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knnygar

Kun kontakter merka med ladestasjon e.l. skal brukast til lading!
Elbilistar som stel straum er med på å auke motstanden mot elbilar, og kan i ytterste konsekvens føre til raskare avvikling av elbilgodene.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

jkirkebo

#6
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. juni 2014, klokken 07:58
Dersom stikkene er plassert på rekke og rad i forkant av parkeringsplassene (slik som på Gardermoen), så er det ikke unaturlig å tenke at disse kan brukes til lading. Men om det er dedikerte elbil-plasser som er tydelig merket og skiltet, så tyder kanskje det på at stikkene ikke er til elbil?

Spesielt om de er plassert litt spredt kan jeg ikke se en eneste god grunn til at man som elbil-eier skal plugge seg i. Det er ikke OK å stjele strøm, selv om man teoretisk har mulighet til å stjele.

Det blir vel litt gråsone om det skjer i et P-hus som også tilbyr ladeplasser. Da gir man jo allerede bort strøm. Så om alle elbilplassene er opptatt og man derfor bruker et annet stikk synes jeg ikke det kan sammenlignes med å koble seg til et rødt stikk utenfor en bedrift en sen fredags kveld eller lignenden...

En gang jeg måtte lade Leafne på CC i Gjøvik var elbilplassen rappet av en fossilbil. Jeg følte meg ikke akkurat som en tyv når jeg da valgte å bruke en annen kontakt i P-huset. Jeg brukte nøyaktig den samme mengden strøm som jeg hadde brukt om ikke elbilplassen var utilgjengelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Ulempen med å lade på kontakter som ikke er merket for elbillading er at du ikke vet om det er koblet andre ting på samme kurs. I værste fall utstyr som ikke må miste strømmen, men der sikringen går fordi noen kommer med 10/16A ekstra på kursen for å lade bilen sin.

Greit nok at det er dårlig planlegging hvis ting er satt opp på den måten, men det er verd å ha i bakhodet før man kobler seg til en umerket tilfeldig kontakt.

Når det er sagt må jeg innrømme at jeg selv har koblet meg på umerkede kontakter ved et par anledninger når det har vært krise. Satt ladekabelen til 6A og håpet på det beste og de gangene gikk det greit.

svingen

Sitat fra: emil på tirsdag 10. juni 2014, klokken 12:53
Ulempen med å lade på kontakter som ikke er merket for elbillading er at du ikke vet om det er koblet andre ting på samme kurs. I værste fall utstyr som ikke må miste strømmen, men der sikringen går fordi noen kommer med 10/16A ekstra på kursen for å lade bilen sin.

Greit nok at det er dårlig planlegging hvis ting er satt opp på den måten, men det er verd å ha i bakhodet før man kobler seg til en umerket tilfeldig kontakt.

Når det er sagt må jeg innrømme at jeg selv har koblet meg på umerkede kontakter ved et par anledninger når det har vært krise. Satt ladekabelen til 6A og håpet på det beste og de gangene gikk det greit.
'

har gjort det her selv,men skal vel ikke prøve og si noe annet enn att det her går seeeeint er vel mere ca 5km i timen man får på den hastigheten her,men jeg lade en gang 45 min og kom de siste 4 km jeg skulle en gang så bedre enn ingen ting,alterativet var jo NAF veihjelp :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Leon

Er ikke uvanlig at ladeplassene er smalere enn andre parkeringsplasser. Henger nok dessverre igjen fra "før Tesla tider", da elbilene var mye mindre enn vanlige biler. En Tesla eller to fører da til at en ladeplass blir borte fordi det blir for smalt. Er heller ikke moro at sjansen for bulk i døra også øker.

Er imidlertid skuffende at nye parkeringshus følger opp denne trenden med smale ladeplasser!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA